سالهاست که در شبکه‌های اجتماعی، مطالبی منتشر می‌شود که مدعی است سرفه قادر به نجات انسان از سکته قلبی است.

سرفه کردن‌هایی که انسان را از سکته قلبی نجات نمی دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، رسانه‌های اجتماعی مدت هاست که پست‌هایی را منتشر می‌کنند که سبب فریب افراد در خصوص این مسأله می‌شوند که سرفه قادر است فرد را از سکته قلبی نجات دهد. اما باید بگوییم این ادعایی نادرست است و حتی تلاش‌هایی مشابه در چنین مواقعی می‌تواند منجر به مرگ فردی شود که باید سریعا خود را به نزدیک‌ترین بیمارستان برساند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان و متخصصان می‌گویند هیچ ارتباطی میان سرفه و سکته قلبی وجود نداشته و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سرفه ممکن است فرد مبتلا به سکته قلبی را نجات دهد، وجود ندارد.

سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون و اکسیژن به قلب مسدود می‌شود و برای همین نیز امکان ندارد سرفه‌ای که از ریه‌ها نشأت می‌گیرد، بتواند این انسداد را رفع کند.

متخصصان می‌گویند: سکته قلبی ممکن است سبب مرگ و یا آسیب وارد آمدن به عضلات و سلول‌های قلب شود و این یک مورد اورژانسی است که نیازمند مراجعه سریع به نزدیک‌ترین بیمارستان برای درمان است.

در خانه نمی‌توان کاری انجام داد

بدانید نمی‌توان کاری را در خانه انجام داد و بهترین کار این است که در صورتی که فرد احساس سنگینی در سینه و تنگی نفس ناگهانی و سردرد ناگهانی داشته و در برخی اوقات دردی که به کتف، بازو و فک کشیده می‌شود را حس می‌کند، از دیگران کمک بخواهد تا برای انتقال به بیمارستان کمک کنند.

هشدار انجمن‌های قلب در سراسر جهان

انجمن قلب انگلیس نیز در این باره می‌گوید هیچ سند علمی که نشان دهد سرفه و یا تکنیکی که به انگلیسی «cough CPR» (به معنای احیای قلبی ریوی با سرفه) خوانده می‌شود، ممکن است بتواند سکته قلبی را سرکوب کند، وجود ندارد؛ مسأله‌ای که «کریستوفر آلن» متخصص بیماری عروق کرونر نیز در مقاله‌ای به آن اشاره کرده است.

همچنین انجمن قلب آمریکا و انجمن قلب استرالیا نیز با هشدار در این خصوص گفته اند سرفه، درمانی معتبر برای سکته قلبی نیست و ممکن است درمانی را که می‌تواند جان فرد را نجات دهد را نیز به تعویق بیاندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha