داروی پاکسلووید امیدواری زیادی برای داشتن درمانی مناسب برعلیه کرونا را رقم زده است. اما حالا گزارش مواردی از بیماران که با وجود مصرف این دارو مجددا علائم بیماری را تجربه کرده اند منتشر شده است که نگرانی هایی را موجب شده است

یعنی داروی موثر کرونا خیلی هم موثر نیست؟

به گزارش سلامت نیوز، بیش از 2.8 میلیون دوره درمان ضد ویروسی خوراکی پاکسلووید(داروی ضد کووید 19 شرکت فایزر) در داروخانه‌های سراسر ایالات متحده در دسترس قرار گرفته است و دولت برای بهبود دسترسی به این دارو تلاش می‌کند.

از آنجایی که پاکسلووید به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است، حالا این نکته مهم است که برخی از بیماران گزارش کرده اند که علائم کووید 19 آن‌ها پس از تکمیل درمان با این دارو و تجربه کردن بهبودی، مجددا عود کرده است. در اینجا آخرین اطلاعات در مورد این عودها آمده است:

عود علائم کووید 19 مدت کوتاهی پس از درمان با پاکسلووید چقدر شایع است؟

ده ها نفر پس از مصرف پاکسلوویدتجربه بازگشت برخی  علائم کووید را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند یا به سازمان غذا و داروی ایالات متحده گزارش کرده اند، اما فایزر پیشنهاد می کند که این تجربه ای نادر است. این شرکت اعلام کرده که از بیش از سیصد هزار بیماری که درمان 5 روزه این دارو را دریافت کرده اند، حدود یک نفر در هر 3000 نفر- حدود 0.03٪ - پس از مصرف قرص‌ها عود بیماری را گزارش کرده اند.

این میزان کمتر از میزانی است که فایزر در کارآزمایی بالینی پاکسلووید خود مشاهده کرده بود، که در آن حدود 2 درصد از شرکت‌کنندگان پس از تکمیل درمان، افزایش سطح ویروس را در بدن خود تجربه کردند. کارآزمایی بالینی فایزر نشان داد که عودها ممکن است یک روند گسترده‌ و شایع برای خود بیماری کووید باشد، زیرا تعداد مشابهی از افرادی که در این مطالعه و در بازوی مقایسه به جای پاکسلووید دارونما دریافت کرده‌ بودند نیز بازگشت علائم و افزایش سطح بار ویروسی را تجربه کرده بودند.

چرا این عودها اتفاق می افتد؟

علت دقیق این موضوع هنوز مشخص نیست. برخی از پزشکان پیشنهاد کرده‌اند که از آنجایی که این دارو خیلی به سرعت به ویروس حمله می‌کند، ممکن است پاسخ‌های ایمنی برخی از بیماران به بیماری کووید خاموش شود و این به ویروس اجازه دهد که دوباره تکثیر شود. برخی دیگر از محققان هم گفته اند ممکن است یک ویژگی مشترک(مثلا ژنتیکی یا عوامل بیرونی) هنوز شناسایی نشده در بین کسانی که دچار بازگشت بیماری و عود مجدد می شوند، وجود داشته باشد.

ویلیام پائو، مدیر ارشد توسعه فایزر، در این مورد گفت:« ممکن است این وضعیت مربوط به خود ویروس باشد، نه داروی پاکسلووید، زیرا این پدیده در بین بیمارانی که دارو دریافت کرده‌اند و کسانی که این دارو را دریافت نکرده‌اند، به میزان تقریبا مشابه دیده شده است.»

سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیز اعلام کرده است که مشخص نیست که آیا بازخوردها مربوط به پاکسلووید است یا خیر.

آیا پس از عود بیماری باید دوره دوم پاکسلووید را مصرف کنیم؟

نظر سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) این گونه نیست. هفته گذشته از سوی این سازمان اعلام شد که هیچ مدرکی مبنی بر فواید مصرف دومین دوره 5 روزه قرص ها یا دوره 10 روزه پاکسلووید در صورت عود بیماری وجود ندارد. اما فایزر نظر دیگری را پیشنهاد کرده است. آلبرت بورلا، مدیر اجرایی، فایزر گفته است که هم بیماران و هم پزشکان به فایزر اعلام کرده اند که دومین دوره درمان پنج روزه پاکسلووید،  ویروس را از بین برده است. مایکل دالستن مدیر ارشد علمی این شرکت، در مصاحبه ای مطبوعاتی که اخیراً انجام شد، گفت برخی از بیماران دچار نقص ایمنی ممکن است این ویروس را برای مدت بسیار بسیار طولانی در بدن خود داشته باشند و ممکن است نیاز به مصرف دوره های متعدد دارو داشته باشند.

سازمان غذا و داروی آمریکا هم  تاکید کرد که این عودها توانایی داروی پاکسلووید را برای کاهش میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ در بین بیماران تغییر نمی دهد.

چه کسی واجد شرایط دریافت  پاکسلووید است؟

واجد شرایط بودن برای پاکسلووید بر اساس کشور متفاوت است. در ایالات متحده، مصرف پاکسلووید برای بیمارانی که در معرض خطر بالای پیشرفت به کووید 19 شدید هستند، چه واکسینه شده باشند یا نه، مجاز است. بر اساس راهنمای اعلام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، این گروه‌ها شامل افراد 65 ساله یا بالاتر و افراد دارای عوامل خطر مانند چاقی، دیابت، سرطان یا استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هستند. دکتر بورلا تخمین زده است که این گونه نیمی از بزرگسالان آمریکایی مبتلا به کرونا واجد شرایط هستند.

آیا پاکسلووید علیه کووید طولانی مدت مفید است؟

پاکسلووید برای درمان بیماری کرونای طول کشیده معروف به کووید طولانی تجویز نمی‌شود. با این حال، برخی مطالعات موردی، گزارش‌هایی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت که پس از مصرف پاکسلووید تسکین علائم را تجربه کرده بودند، منتشر کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha