بهداشت فردی یکی از مهم مسائلی است که بر سلامت افراد تاثیر داشته و باید رعایت شود. اما شاید تصور شود که تنها مواردی مانند مسواک زدن، استفاده از نخ دندان یا استحمام شامل این عنوان شود. در حالی که بهداشت دهان و دندان تنها بخشی از بهداشت فردی محسوب می شود. بخش مهم تری را نیز بهداشت ناحیه تناسلی دربر میگیرد. که البته معمولا جدی گرفته نمی شود و همین موضوع، علت اصلی عفونت ها و بیماری هایی است که در نواحی تناسلی بروز پیدا می کنند. به ویژه در بانوان علائمی نظیر خارش، بوی نامطبوع و خشکی در اثر عدم رعایت مسائل بهداشتی در این ناحیه ایجاد می شوند.

چرا ژل های بهداشتی برای سلامت بانوان ضروری هستند؟

ترشحات واژن از دوره بلوغ پدیدار شده و این در واقع یک مسئله طبیعی است. این ترشحات محیط واژن را مرطوب کرده و از این ناحیه در برابر آلودگی و باکتری ها محافظت می کنند. همچنین حکم  ژل لوبریکانت آنتی باکتریال یا ضد باکتری  را داشته و توسط غدد موجود در دهانه واژن تولید می شوند. اما مشکل از جایی شروع می شود که این ترشحات حالت طبیعی و نرمال خود را از دست بدهند؛ توجه به حجم ترشح، میزان غلظت و بوی آن، می تواند مشخص کننده این باشد که ترشحات طبیعی هستند یا نه! همچنین در صورت همراه بودن ترشحات با علائم دیگری مانند سوزش، خارش و التهاب و قرمزی پوست در ناحیه واژینال می توان به غیرعادی بودن اوضاع پی برد.  اینجاست که اهمیت و ضرورت استفاده از ژل بهداشتی بانوان نمایان می شود.اما چه چیزی باعث بروز این علائم و در واقع عفونت های واژینال است؟ 

پی هاش واژن و اهمیت آن

پی هاش یا ph معیاری برای مشخص کردن میزان بازی یا اسیدی مواد است. واحد های این معیار شامل اعداد 0 تا 14 می شود؛ ph کمتر از 7 نشان دهنده اسیدی بودن ماده و ph بالاتر از 7 بازی بودن ماده را نشان می دهد. در رابطه با محیطز واژن باید گفت که به طور عادی اسیدی بوده و از سایر قسمت های بدن مانند پوست میزان اسیدی بودن آن بیشتر است. این فضای اسیدی باعث می شود باکتری های مفید به حیات خود ادامه داده و سایر باکتری ها و عوامل بیماری زا از بین رفته و نابود شوند. البته ph واژن در شرایط متفاوت از هم مانند بلوغ و یائسگی ممکن است تغیر کند اما به طور کلی یک سد محافظ بوده و باعث جلوگیری از رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری های مضر می شود. تعادل ph باعث حفظ سلامت واژینال و عدم ابتلا به عفونت می شود.

ضرورت های استفاده از ژل بهداشتی در بانوان

حال که اهمیت این مسئله آشکار شد سوال اصلی اینجاست که چگونه بفهمیم ph واژن نامتعادل است؟ علائمی که بروز پیدا می کند به سادگی باعث تشخیص این مشکل می شود. این علائم شامل تغییر رنگ ترشحات، انتشار بوی نامطبوع از ناحیه واژینال، سوزش ادرار و خارش پوست ناحیه تناسلی می شوند. در صورت مشاهده آنها باید پی برد که یک جای کار می لنگد! در واقع در پی عدم اهمیت به بهداشت ناحیه تناسلی این مشکلات ایجاد شده و در نتیجه بهترین راهکار اهمیت به نکات بهداشتی نواحی تناسلی و اجرای آنها می باشد. یکی از این نکات استفاده از ژل های بهداشتی بانوان است.

ژل بهداشتی بانوان و کاربرد آن

طبیعتا شستن ناحیه تناسلی برای رعایت بهداشت آن لازم است اما نکته اینجاست که چگونه باید این کار را انجام داد. استفاده از محصولاتی که برای سایر قسمت های بدن استفاده می شود مانند صابون ها و یا شوینده های بدن، برای ناحیه واژینال مناسب نیست. چرا که همانطور که ذکر شد ph این ناحیه متفاوت از سایر قسمت بوده و به طور کلی پوست حساس تری دارد. همچنین گفته شد که این ناحیه دارای باکتری ها مفید است که حضور آنها در این ناحیه لازم است. استفاده از شوینده هایی مانند صابون و یا دوش واژینال مکرر موجب از بین رفتن این باکتری های مفید و بر هم خوردن تعادل ph واژن می شود. از همین جهت باید از محصولی استفاده شود که مشخصا برای شستشوی همین قسمت از بدن طراحی و تولید شده است.ژل های بهداشتی بانوان بهترین گزینه برای شستشوی ناحیه تناسلی بانوان بوده و تعادل محیط اسیدیته واژن را نیز حفظ می کنند.

چه کسانی باید از ژل های بهداشتی بانوان استفاده کنند؟

  1. بانوان مجرد که به سن بلوغ رسیده و رابطه جنسی برقرار نکرده اند.
  2. بانوان متاهل که با توجه به برقراری رابطه جنسی در معرض خطر ابتلا به بیماری های جنسی نیز می باشند.
  3. بانوان یائسه که سن بارداری شان به پایان رسیده و تخمک گذاری در رحم آنها متوقف شده است.
  4. زنان باردار که البته به علت شرایط بارداری از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و باید دقت بیشتری در انتخاب محصولات مناسب خود داشته باشند.

البته لازم به ذکر است که برای هر یک از موارد ذکر شده محصولاتی ارائه شده است و انتخاب فرد باید بر اساس شرایط موجود باشد. چرا که همانطور که ذکر شد ph واژن در طول دوره های مختلف تغییر کرده و برای مثال در یائسگی با سن باروری تفاوت دارد. همچنین در هنگام برقراری رابطه جنسی خطر بیماری های مقاربتی نیز وجود دارد بنابراین شرایط با هنگام تجرد و عدم برقراری رابطه متفاوت است.بر همین اساس ژل بهداشتی بانوان در انواع مختلفی برای زنان مجرد، متاهل و یائسه تولید و ارائه شده است و نکته مهم در هنگام خرید توجه به نوع محصول می باشد.

طریقه صحیح شستشوی ناحیه تناسلی بانوان

  1. تنها قسمت خارجی ناحیه تناسلی VULVA باید شسته شود. گفته شد که واژن دارای لوبریکانت طبیعی بوده و این لوبریکانت طبیعی قادر به تمیز و متعادل نگه داشتن محیط واژن است. بنابراین نیازی به دخالت عامل دیگری نبوده و باید تنها قسمت خارجی نواحی تناسلی تمیز شود.
  2. به هیچ عنوان نباید ازصابون استفاد شود. محیط واژن اسیدی بوده و همین موجب از بین رفتن باکتری ها میکروارگانیسم های مضر است. صابون ها دارای خاصیت قلیایی بوده و روی ph طبیعی واژینال تاثیر گذاشته و تعادل آن را بر هم می زنند. همچنین باعث کاهش رطوبت این ناحیه شده و زمینه رشد عوامل بیماری زا را فراهم می کنند.
  3. عدم استفاده از دوش واژینال دیگر نکته مهم در حفظ بهداشت این ناحیه است. این کار نه تنها از واژن در برابر ابتلا به عفونت محافظت نمی کند، بلکه تعادل ph آن را به هم زده و بیشتر موجب افزایش احتمال ابتلا به عفونت و قارچ و ویروس در این ناحیه می گردد.
  4. باید از محصولات طراحی شده برای این منظور مانند ژل های بهداشتی بانوان استفاده نمود. این دسته از تولیدات به گونه ای طراحی شده اند که تعادل شیمیایی این ناحیه را حفظ کرده و در عین حال به پاکسازی و تمیز کردن آن می پردازند.

ژل شستشو دهنده واژن

چند نکته مهم درباره شستشوی ناحیه واژینال:

  • پیش از اقدام به شستشوی این ناحیه دست های خود را شسته و از هر نوع آلودگی پاک کنید.
  • برای شستن این قسمت از بدن حتما از آب گرم استفاده نمایید.
  • پس از اتمام شستشو حتما با استفاده از حوله ای لطیف این ناحیه را خشک کنید.
  • حوله ای را که برای این کار مورد استفاده قرار می دهید، هر چند وقت یکبار و ترجیحا زود به زود تعویض کنید.

منبع : Sepitashop.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha