سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 339556

طبق آمار جهانی، از هر سه آمریکایی یک نفر دچار فشار خون بالاست. حدود 1.13 میلیارد نفر در سراسر جهان از فشار خون بالا رنج می‌برند. این بیماری در مردان شایع تر از زنان و سومین علت مرگ و میر در  آمریکاست. با این حال، از هر پنج نفر فقط یک نفر آن را کنترل می‌کند.فشار خون بالا به دلیل نداشتن علایم زیاد، "قاتل خاموش" نامیده می‌شود .

کنترل فشار خون برای زندگی بهتر و بیشتر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،موارد ابتلا به فشار خون  در سراسر جهان افزایش داشته است. در حالی که این بیماری  قبلاً در گروه های سنی بالاتر شایع بود، اکنون شاهد موارد ابتلای  بسیاری از جوانان به فشار خون هستیم.

 

چرا فشار خون بالا مهم است؟


نادیده گرفتن مسائل مربوط به فشار خون می‌تواند مرگبار باشد و در بدترین موارد باعث حمله قلبی، نارسایی قلبی، آنوریسم
سکته مغزی، مشکلات حافظه یا زوال عقل شود. بنابراین بررسی منظم فشار خون بسیار مهم است.


فشار خون خود را چک کنید


فشار خون طبیعی، حدود 120 روی 80  در نظر گرفته می‌شود. بالاتر از این اندازه به این معناست که باید سعی کنید از طریق برخی تغییرات ساده در سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش، فشار خون خود را کاهش دهید.


فعالیت بدنی،لازم وضروری


یکی از بهترین راه ها برای حفظ فشار خون سالم ورزش است. پیاده روی
دوچرخه سواری، شنا، دویدن یا هر فعالیت هوازی دیگر به پایین نگه داشتن فشار خون و سلامت بدن شما کمک می‌کند.


رژیم غذایی خود را تنظیم کنید


خوردن یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل
 میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی
 کم چرب، دوری از نمک و چربی اشباع شده و کلسترول، می‌تواند فشار خون شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.


علایم را جدی بگیرید


فشار خون بالا، علایم رایجی مانند خستگی، سردرد شدید، تاری دید، مشکل تنفسی، به خصوص تنگی نفس در هنگام فعالیت،درد قفسه سینه و خون‌ریزی بینی دارد که  نباید آن‌ها را نادیده بگیریم. البته دو علامت از بقیه مهم‌تر هستند.


 خون‌ریزی بینی: خون‌ریزی بینی معمولا زمانی که فشار خون فرد بالاست رخ می‌دهد. بنابراین اگر با خون ریزی بینی مواجه شدید، آن را به پزشک اطلاع دهید.


  سردرد: اگر همیشه سردرد ضربان دار دارید، ممکن است فشار خون شما بالا باشد.این سردردهای ناخوشایند آرامش شما را از بین خواهد برد. بنابراین، مراقب و به دنبال درمان به موقع باشید.دکتر هانی ساولا، مشاور داخلی در بیمارستان ووکهارت می گوید: «بیمارانی که سردرد شدید، به ویژه در ناحیه پس سری را تجربه می‌کنند باید بلافاصله فشار خون خود را بررسی کنند.»


 

روز جهانی فشار خون


هر سال در 17 می به مناسبت روز جهانی فشار خون سازمان بهداشت جهانی، یک شعار برای این بیماری  اعلام می‌کند.
« فشار خون خود را به دقت اندازه گیری کنید، آن را کنترل کنید، بیشتر زندگی کنید!»امسال  این موسسه، ضمن اعلام این شعار مطرح کرد:«تلاش می‌کند، روش‌های دقیق اندازه گیری فشار خون را ترویج و بر اهمیت بهبود کنترل فشار خون برای زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر، تأکید کند.»

حقایقی از فشار خون که هرگز نمی‌دانستید!


  فشار خون، در بازوها متفاوت است


اندازه گیری فشار خون می‌تواند از یک دست به دست دیگر متفاوت باشد. امروزه به پزشکان توصیه می شود که فشار خون هر دو بازو را اندازه گیری کنند.


   وزنه زدن برای شما مضر است


در حالی که ورزش‌های هوازی به تنظیم فشار خون کمک می‌کند، ورزش‌های قدرتی مناسب افراد دارای فشار خون بالا نیست زیرا وزنه زیاد باعث افزایش فشار خون می‌شود.


پتاسیم را فراموش نکنید


یکی از مواد معدنی مفید برای فشار خون پتاسیم است که به حفظ فشار خون در محدوده سالم کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha