رییس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ابتلا به سرطان روده به دلیل مصرف زیاد فست فودها در ایران و سایر کشورها رو به افزایش است، بطوریکه سالانه ۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سالانه ۲ میلیون نفر در دنیا به سرطان روده مبتلا می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر فرهاد زمانی روز سه شنبه در نشست خبری هفته جهانی سلامت گوارش (۳۱ اردیبهشت تا ۶ خرداد) که در محل انجمن برگزار  شد، افزود: سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در کشور است که مصرف زیاد غذاهای آماده ، استفاده از گوشت قرمز بیش از حد نیاز بدن و مواد فرآوری شده ابتلا به این بیماری را در جوانان افزایش داده است.

وی اظهار داشت: کشیدن سیگار، مصرف الکل، چاقی و عدم تحرک نیز از دیگر عوامل خطر زا برای ابتلا به این سرطان است و تشخیص و درمان به موقع می تواند از روند پیشرفت بیماری بکاهد.

وی ادامه داد: مردم بویژه در گروه سنی بالای ۵۰ سال می توانند با مراجعه به مراکز درمانی بصورت رایگان غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند که امکانات تشخیص و درمانی برای این نوع سرطان در کشور فراهم است .

فرهادی با بیان اینکه با جراحی و رادیوتراپی می توان سرطان روده بزرگ را درمان کرد، گفت: مصرف سبزیجات، غلات و غذاهای دریایی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت در هفته جهانی سلامت گوارش به آگاهی در مورد سرطان روده بزرگ تاکیدداشته و انجمن های گوارش و کبد را موظف به اطلاع رسانی در مورد این بیماری کرده است. 



۹۰ درصد سرطان روده قابل پیشگیری است


دکتر نجمه آل طه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست گفت: از هر ۲۳ نفر ، یک نفر از مردان و از هر ۲۵ نفر ، یک نفر از زنان در دنیا به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند و این بیماری با مصرف غذاهای سالم و فعالیت بدنی ۹۰ درصد قابل پیشگیری است.

وی افزود: ژنتیک و سابقه سرطان در اعضای خانواده در بروز این بیماری موثر است اما عوامل محیطی بیشترین تاثیر در ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند.

آل طه توضیح داد: این سرطان اگر در مراحل اولیه و زود تشخیص داده شود، قابل درمان است و بروز آن به دلیل ایجاد پولیپ که ضایعه پیش سرطانی است، می باشد.

وی تاکید کرد:همه افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند و غربالگری بالای  ۵۰ سال به همه توصیه می شود.

آل طه خاطرنشان کرد: درد شکم، خون در مدفوع، کم خونی، کاهش سریع وزن از علائم این بیماری بوده و باید به پزشک برای تشخیص و درمان سرطان روده بزرگ مراجعه شود.

به گفته این استاد دانشگاه، بزرگترین عامل خطر قابل تغییر برای ایجاد سرطان روده بزرگ عدم انجام غربالگری است و در کشورمان مراکز درمانی این غربالگری را بصورت رایگان انجام می دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha