چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸

با گرم شدن دمای هوا، یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک در چند استان کشور در حال شیوع است و کارشناسان بهداشتی نسبت به ابتلا تب کریمه کنگو، هشدار می‌دهند.

«تب کریمه» تابستانی گرم خواهد داشت...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق آخرین گفته اسدی، مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور: «از ابتدای امسال 5 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند.» این ویروس که از بیماری‌های مشترک انسان و دام به حساب می‌آید، از خوردن گوشت آلوده و از طریق کنه منتقل می‌شود و باید مردم گوشت مورد نیاز خود را حتما از مراکز دارای مجوز استاندارد خریداری کنند.

طبق اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور نیز: «یک نفر از پنج مبتلا به این ویروس فوت کرده است» در ادامه این اطلاعیه ضمن هشدار به مردم، دامپزشکی از مردم درخواست کرده است: حذف کنه ناقل بیماری از طریق سم‌پاشی و حمام دادن دام‌ها و سم‌پاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت موردنیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به‌صورت کامل به مدت 24 ساعت در دمای 2 تا 4 درجه سانتیگراد. (دمای یخچال) و...»

علائم بیماری

اما این کنه و ویروس چطور می‌تواند سلامت جامعه را به‌خطر بیندازد؟‌ در این رابطه دانشیار و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: «با توجه به گزارش موارد معدودی از بیماری تب کریمه کنگو در 2 استان کشور، مردم باید این بیماری را جدی بگیرند. در صورت مشاهده موارد محتمل و مشکوک این بیماری باید در اسرع وقت مراحل درمان آغاز تا از مرگ و میر آن پیشگیری شود.» نادر زرین‌فر افزود: «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهم‌ترین بیماری‌های شغلی بین دامپزشکان و دامداران است.

این بیماری در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود. تشخیص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با شروع علائم حاد بیماری همراه با سابقه مسافرت به مناطق روستایی یا تماس با دام یا گزش کنه مطرح می‌شود و در هفته اول بیماری و در مرحله تب می‌توان با نمونه‌گیری از خون، ویروس را جدا کرد.

علائم این بیماری ضعف، تحریک پذیری، سردرد، بی‌اشتهایی، استفراغ، اسهال، درد شکمی، ضایعات پوستی، لکه‌های خونریزی دهنده در قفسه سینه است که یک تا 3 روز بعد از نیش کنه آلوده یا 5 تا 6 روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. از روز پنجم بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود و به مدت یک تا 10 روز به طول می‌انجامد.

دانشیار و متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد: «اگر فردی مبتلا شد باید قرنطینه شود و افراد باید برای ملاقات با او از روپوش، دستکش، ماسک، عینک و تجهیزات محافظتی استفاده کنند. درمان این بیماری یک درمان حمایتی و ضد ویروس است و در صورت مشاهده مورد مشکوک در اسرع وقت به مرکز بهداشت گزارش شود تا فرد بیمار بستری و اقدامات تشخیصی و درمانی آن انجام شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha