معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی دانشجویان خوابگاهها دچار مسمویت غذایی شده اند و ویروسی نبوده است.

مسمویت دانشجویان ویروسی نیست/ افزایش فشار خون بالا و دیابت در یکسال اخیر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کمال حیدری در نشست خبری هفته ملی دخانیات ( ۴تا ۱۰ خرداد) در محل وزارت بهداشت در پاسخ به سووال خبرنگاران افزود: شایعه پراکنی نشود، ویروس جدید شیوع نیافته و هر سال با آغاز فصل گرما موارد ابتلا به مسمومیت غذایی زیاد است.

وی با بیان اینکه ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در سال ۱۴۰۰  افزایش یافته است، اظهار داشت: موارد ابتلا به دیابت در کشور ۲۸ درصد بود که طی یکسال اخیر به ۳۰ درصد و فشار خون بالا در افراد بالای ۲۵ سال از ۱۰.۹ به ۱۴.۹ درصد افزایش یافته است.

به گفته حیدری، در دوران کرونایی مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا، کمتر به مراکز درمانی مراجعه کردند، به همین دلیل این بیماری‌ها افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت غربالگری بیماری‌های غیر واگیر را در اولویت قرار داده تا عارضه های ابتلا به این بیماری به سلامت افراد و سیستم بهداشت و درمان کمتر آسیب بزند.

وی همچنین تصریح کرد: ۳۲٠ مورد در کل دنیا که بیشتر در اسپانیا و پرتغال بوده به بیماری هپاتیت کودکان مبتلا شدند که خود به خود درمان شده اند.

آبله میمونی را بزرگ نمایی کنید


معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۹ مورد مشکوک به آبله میمونی در کشور گزارش شده که پنج مورد آن منفی بوده و مابقی در مرحله آزمایش است و مورد ثابت شده نداریم.

به گفته حیدری، تب، سردرد، بی حالی و غیره از علائم آبله میمونی است و کشنده نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه آبله میمون آموزش داده شده اند، گفت: ۸۵ درصد از افرادی که واکسن زده اند در برابر این بیماری ایمن هستند.

 

سن مصرف سیگار در کشور پایین آمده است


وی در ادامه به بحث دخانیات اشاره کرد و افزود: سن مصرف سیگار در کشور پایین آمده و با توجه به مضرات آن باید مالیات بر این ماده دخانی ۸۰ درصد افزایش یابد از مجلس شورای اسلامی می خواهیم در این زمینه اقدامات اساسی را اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: ایران جزو آخرین کشورهایی است که مالیات کمتری برای سیگار اتخاذ کرده و ۳۰ هزار میلیارد تومان سالانه مالیات بر این ماده دخانی حاصل می شود در حالیکه ۱۰ برابر این مبلغ برای تبعات و عوارض آن در نظام سلامت هزینه می شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: قوانین بازدارنده مصرف دخانیات به درستی در کشور اجرا نمی شود چرا باید مجوز فروش سیگار در نزدیکی مدارس، باشگاه‌های ورزشی و غیره داده شود. افزایش مالیات بر سیگار از قاچاق آن نیز جلوگیری می کند.

به گفته حیدری، سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر دخانیات در کشور فوت می کنند و بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و غیره نیز بروز می یابد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف برای کنترل مصرف دخانیات در کشور باید پای کار بیایند، کشیدن قلیان در خانواده ها افزایش یافته در حالیکه به آنها مواد مخدر نیز آغشته می شود.

معاون بهداشت افزود: باید در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات حمایت‌های بیشتری شود مدیریت چند جانبه نیاز است در حالیکه در بسیاری از استانها این قانون بدرستی اجرا نمی شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha