بر اساس تحقیقات جدید، ۷ عادت سالم سبک زندگی ممکن است در کاهش خطر زوال عقل در افرادی که دارای بالاترین خطر ژنتیکی هستند، نقش داشته باشد.

ارتباط ۷ سبک زندگی سالم با کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، ۷ عامل سلامت قلب و عروق و مغز که به عنوان Life's Simple ۷ انجمن قلب آمریکا شناخته می‌شوند عبارتند از: فعال بودن، بهتر غذا خوردن، کاهش وزن، سیگار نکشیدن، حفظ فشار خون سالم، کنترل کلسترول و کاهش قند خون.

به گزارش ساینس دیلی،«آدرین تین» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه می سی سی پی، می‌گوید: «این عادات سالم در Life's Simple ۷ به طور کلی با خطر کمتر زوال عقل مرتبط هستند، اما مشخص نیست که آیا همین امر در مورد افراد با خطر ژنتیکی بالا نیز صدق می‌کند.»

خبر خوب این است که حتی برای افرادی که در بالاترین سطح خطر ژنتیکی قرار دارند، زندگی با همین سبک زندگی سالم‌تر احتمالاً خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

در این مطالعه ۸۸۲۳ نفر با اصلیت اروپایی و ۲۷۳۸ نفر با اصلیت آفریقایی مورد بررسی قرار گرفتند که به مدت ۳۰ سال تحت نظر بودند. میانگین سنی افراد در ابتدای مطالعه ۵۴ سال بود.

شرکت کنندگان در مطالعه سطوح خود را در هر هفت عامل سلامت گزارش کردند. مجموع نمرات بین ۰ تا ۱۴ بود که ۰ نشان دهنده ناسالم‌ترین نمره و ۱۴ نشان دهنده سالم‌ترین نمره بود. میانگین نمره در میان افراد دارای اصل و نسب اروپایی ۸.۳ و میانگین نمره در میان افراد با اصل و نسب آفریقایی ۶.۶ بود.

محققان امتیازات خطر ژنتیکی را در ابتدای مطالعه با استفاده از آمار ژنومی بیماری آلزایمر محاسبه کردند.

گروهی که بالاترین خطر ژنتیکی را داشتند شامل افرادی بودند که حداقل یک نسخه از گونه ژن APOE مرتبط با بیماری آلزایمر، APOE e۴ را داشتند. از بین افرادی که اصل و نسب اروپایی داشتند، ۲۷.۹ درصد دارای نوع APOE e۴ بودند، در حالی که افراد دارای تبار آفریقایی، ۴۰.۴ درصد دارای نوع APOE e۴ بودند. گروهی که کمترین خطر را داشتند، نوع APOE e۲ داشتند که با کاهش خطر زوال عقل همراه بود.

در پایان این مطالعه، ۱۶۰۳ نفر با اجداد اروپایی به زوال عقل و ۶۳۱ نفر با اصل و نسب آفریقایی به زوال عقل مبتلا شدند.

برای افراد با اصل و نسب اروپایی، محققان دریافتند افرادی که بالاترین نمره را در عوامل سبک زندگی و همچنین بالاترین خطر ژنتیکی زوال عقل را داشتند، کمتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

به ازای هر یک نمره افزایش در امتیاز فاکتور سبک زندگی، ۹ درصد کمتر خطر ابتلاء به زوال عقل وجود داشت.

در میان افراد با اصل و نسب آفریقایی، محققان الگوی مشابهی از کاهش خطر زوال عقل را در میان افرادی که نمرات بالاتری در عوامل سبک زندگی داشتند، پیدا کردند.

به گفته محققان، نمونه‌های بزرگ‌تر از جمعیت‌های مختلف برای به دست آوردن برآوردهای مطمئن‌تر از اثرات این عوامل سلامتی قابل اصلاح بر خطر زوال عقل در گروه‌های خطر ژنتیکی مختلف و پس‌زمینه‌های اجدادی مورد نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha