چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 340207

یک کارشناس ارشد گیاه‌شناسی گفت: گل ساعتی گیاهی است که خواص دارویی زیادی دارد که بهبود خواب و خواص ضد سرطان و کاهش افسردگی نمونه‌هایی از خواص بی نظیر آن است.

گل ساعتی و خواص ضد سرطانی آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،نیما زیوداری  گل ساعتی با دیگر گیاهان آرام بخش مانند بابونه آلمانی و سنبل‌الطیب ترکیب شود، ترکیبی بسیار قوی به وجود می‌آید، مکمل‌های گیاهی متنوع به صورت طبیعی گل ساعتی برای ایجاد آرامش به کار می‌روند.

وی ادامه داد: اگر افسردگی به یائسگی مربوط باشد، گل ساعتی می تواند مأثرترین گیاه دارویی باشد، این گیاه همچنین می‌تواند علائم ناشی از یائسگی مانند گُرگرفتگی و عرق شبانه را تسکین دهد.

زیوداری با اشاره به این‌که گل ساعتی یک گیاه دارویی ضد اضطراب و آرام بخش ملایم است که می‌تواند کودکان را وادار به یک خواب خوب در شب کند، عنوان کرد: گل ساعتی با توجه به وجود ترکیبات مختلف آنتی اکسیدانی شناخته شده است مانند ویتکسین، کوسرتین، روتین و لوتئولین و همچنین گل ساعتی همچنین حاوی آلکالوئیدها، اسیدهای چرب، صمغ، مالتول، قند و انواعی از روغن فرار است.

این کارشناس‌ارشد گیاه‌شناسی با اشاره به این‌که مطالعات نشان داده‌اند استفاده از عصاره گل ساعتی می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند، بیان کرد: اخیراً یافته شده که استفاده از یک فنجان دمنوش گل ساعتی به صورت روزانه می‌تواند به تعدیل فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند، این نکته برای افرادی که از داروهای مرتبط با فشارخون استفاده می‌کنند حائز اهمیت است که همزمان با استفاده از این داروها گل ساعتی را ننوشن زیرا فشار خون را به طور خیلی خطرناکی پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: درمان‌های هورمونی دارو محور بیش‌از آنکه فایده داشته باشند مضرات دارند و بر همین اساس سطح هورمون‌های زنانه به شکل خطرناکی دستکاری می‌شود، به علت عوارض جانبی خطرناک مرتبط با این روش درمان تهاجمی، بیشتر زنان برای خلاص شدن از این علائم به گل ساعتی روی آورده‌اند چراکه علاوه‌بر هشدار به سیستم طبیعی بدن، گل ساعتی عملکردهای مناسب بدن را بهبود می‌بخشد.

زیوداری با اشاره به این‌که اختلال بیش فعالی به‌عنوان یک نگرانی در حال افزایش بین کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر به اثبات رسیده است، افزود: داروهای مرسوم در حالی که مقداری روی علائم اختلال بیش‌فعالی مؤثر هستند، اغلب باعث مشکلات بیشتر شده و عوارض جانبی آن از فواید آن بیشتر بوده است اخیراً استفاده از گل ساعتی به صورت رایج تری یک راهکار طبیعی برای این اختلالات رفتاری رواج پیدا کرده‌است.

این کارشناس ارشد گیاه‌شناسی با اشاره به این‌که پوست میوه گل ساعتی زرد می‌تواند به کاهش مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت درجه دو کمک کند، افزود: نتایج یک مطالعه واکنش مناسبی را به میوه گل ساعتی به‌عنوان یک جایگزین مکمل برای روش‌های مرسوم کنترل قندخون نشان داد.

وی در پاسخ به این سؤال که خواص گل ساعتی چیست؟، تصریح کرد: گل ساعتی برای از بین بردن علائم ترک مواد مخدر، سرفه، حمله ناگهانی، پارکینسون و آلزایمر مفید بوده و همچنین اثرات ضد سرطانی در درمان سرطان‌های کبد، روده بزرگ، سینه، پروستات، تخمدان و معده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha