به گفته CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا) عوارض جانبی واکسن فایزر-بیون تک برای کودکان ۵-۱۱ ساله خفیف و ملایم است. این عوارض شامل سردرد، خستگی و درد دست پس از تزریق واکسن است.

واکسیناسیون کرونای کودکان در دنیا؛ کودکان ایرانی چقدر واکسینه شدند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، واکسن کرونا در ابتدا با هدف واکسینه کردن سالمندان و بیماران بیماری های خاص تولید شد و در ادامه به رده های سنی دیگر و در نهایت کودکان رسید. کشورهایی که تا تابستان ۲۰۲۱ در مورد آغاز واکسیناسیون کودکان تردید داشتند با شیوع سویه دلتا و پس از آن امیکرون بالاخره پذیرفتند برای بازگشت به روند عادی زندگی باید کودکان هم واکسینه شوند.

تا زمستان ۲۰۲۱ در اتحادیه اروپا ۸۵.۴ درصد از بزرگسالان حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کردند. ۸۲.۷ درصد دوزهای اولیه واکسن خود را دریافت کردند و ۶۱.۳ درصد دوز بوستر هم زدند.وضعیت در بین کودکان اما متفاوت است.

تایید واکسن کرونا برای کودکان توسط آژانس دارویی اروپا

آژانس دارویی اروپا در ماه مه سال ۲۰۲۱ واکسن فایزر را برای کودکان بین ۱۲-۱۵ سال تایید کرد. در نوامبر ۲۰۲۱ این واکسن برای کودکان بین ۱۱-۵ سال نیز تایید شد.

این تاییدیه پس از آزمایشات بالینی صادر شده بود. با توجه به این که احتمال ابتلا به کرونا با علائم شدید در بین کودکان کمتر از بزرگسالان است بحث های بسیاری در مورد نکات مثبت واکسیناسیون کودکان وجود دارد.

برخی از والدین نگران عوارض جانبی احتمالی از جمله بیماری های قلبی در بین کودکان هستند.اما در آمریکا، جایی که تزریق واکسن کرونا به بیش از ده ها میلیون کودک در سنین ۵ سال به بالا انجام شده است تنها گزارش اولیه ۲۲۳۹ مورد میوکاردیت و پریکاردیت در بین سنین ۳۰ به پایین که واکسن کرونا دریافت کرده اند وجود داشت و تا فوریه ۲۰۲۲، ۱۳۰۷ مورد از این گزارش ها تایید شد.با وجود تایید شدن واکسن کرونا برای کودکان رده سنی ۵-۱۱ سال همه دولت های اروپایی بر اساس این تاییدیه پیش نرفته اند.

اما بیشتر این کشورها اعلام کردند کودکان تا رده سنی ۵-۱۱ می توانند واکسن کرونا دریافت کنند.

انگلیس

واکسیناسیون کرونا برای رده سنی زیر ۱۸ سال در بریتانیا شروع متزلزلی داشت.چهار نهاد دولتی که با واکسیناسیون مرتبط بودند روش های متفاوتی داشتند و کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی در ۳ سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد واکسیناسیون کودکان رده سنی ۱۲-۱۵ سال را توصیه نمی کند. آنها در آن زمان گفتند که شواهد لازم برای الزام واکسیناسیون این رده سنی در دسترس نیست.

فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که در ۱۵ ژوئیه واکسیناسیون کرونا را برای کودکان بالای ۱۲ سال تایید کرد.

در هر حال این کمیته در را به روی وزرای دولت باز گذاشت تا روش متفاوتی را در پیش بگیرند و تصمیم بر این شد که کودکان بالای ۱۲ سال باید واکسن را دریافت کنند. واکسیناسیون نوجوانان ۱۶ تا ۱۷ ساله از ۲۳ آگوست ۲۰۲۱ آغاز شد و به دنبال آن در ماه سپتامبر نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله اجازه داشتند واکسن کرونا را دریافت کنند.طبق آمار خدمات بهداشتی و پزشکی بریتانیا در فوریه ۲۰۲۲ تقریبا ۶۰.۳ درصد از کودکان بین ۱۲-۱۵ سال حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده بودند.

در اسکاتلند در حدود ۷۰ درصد کودکان بین ۱۲-۱۵ ساله حداقل یک دوز واکسن دریافت کردند. این آمار در ولز ۵۶ درصد و در ایرلند شمالی ۵۳ درصد است.

ایتالیا

در ایتالیا ۸۱.۱ درصد از نوجوانان رده سنی ۱۲-۱۹ سال تا ماه فوریه واکسینه شدند و ۳۷.۳۲ درصد دوز بوستر خود را دریافت کردند.

در این کشور همچنین واکسیناسیون کودکان رده سنی ۵-۱۱ سال از ماه ۱ دسامبر آغاز شد و تا فوریه در حدود ۳۶.۸۱ درصد آنان واکسینه شدند.

فرانسه

فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که در ۱۵ ژوئیه واکسیناسیون کرونا را برای کودکان بالای ۱۲ سال تایید کرد. بین ۸۴.۴ درصد کودکان رده سنی ۱۲- ۱۷ سال تا ماه فوریه در فرانسه حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کردند در حالی که ۸۱.۱ درصد به صورت کامل واکسینه شدند و ۱۰.۶ درصد دوز بوستر دریافت کردند.

آمریکا

در آمریکا واکسیناسیون کودکان ۵-۱۱ سال از ماه اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شد. واکسیناسیون کامل کودکان این رده سنی تا ماه مارس ۲۵.۵ درصد و احتمالا تا ماه ژوئن به ۳۲ درصد خواهد رسید. واکسیناسیون کودکان به آمریکا کمک خواهد کرد تا آمار واکسیناسیون خود را به بالای ۷۰ درصد برساند.

واکسیناسیون کرونا برای کودکان در دنیا؛ کودکان ایرانی چقدر واکسینه شدند؟

ایران

در ایران اما آمار واکسیناسیون در بین گروه سنی ۵-۱۱ سال کمی متفاوت است. به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، پوشش واکسیناسیون کرونا در بین گروه سنی ۵-۱۱ سال چندان قابل قبول نیست. به نظر می رسد والدین از تزریق واکسن به کودکان زیر ۱۱ سال خودداری می کنند.

این در حالی است که طبق آمار در رده سنی ۱۲-۱۸ سال بیش از ۷۵ درصد حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده اند. این آمار در بین رده سنی ۵-۱۱ سال نهایتا ۱۰ درصد است.به نظر می رسد والدین ایرانی از تزریق واکسن به کودکان زیر ۱۱ سال خودداری می کنند. تردید در مورد تزریق واکسن و ترس از عوارض احتمالی آن بر روی کودکان از عوامل عدم استقبال خانواده ها از واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال است.

عوارض جانبی واکسن کرونا برای کودکان

به گفته CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا) عوارض جانبی واکسن فایزر-بیون تک برای کودکان ۵-۱۱ ساله خفیف و ملایم است. این عوارض شامل سردرد، خستگی و درد دست پس از تزریق واکسن است.

این عوارض جانبی برای نوجوانان رده سنی ۱۲-۱۷ سال شامل خستگی، تب، سردرد و درد دست است.عوارض دوز بوستر نیز مشابه عوارض دوز اول و دوم بود.

منابع: euronews cdc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha