ساختمان مرگ‌آفرین متروپل آبادان قربانیان زیادی گرفت تا روز یکشنبه (15 خرداد) 41جسد از زیر آوارهای این برج کشف‌شده است، اما اجساد تعدادی از مفقودین هنوز کشف نشده و مشخص نیست واقعاً چند نفر دیگر زیر این آوار سنگین این ابرسازه جامانده‌اند، معلوم نیست در روزهای آینده اجساد چند نفر دیگر از این‌ها که قربانی تعلل و کوتاهی ناظران و عاملان و آمران پروژه شده‌اند، پیدا شود.

ابهام در تعداد قربانیان متروپل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،علی‌رغم وجود افراد در زیر آوار و حضور خانواده‌های مفقودین در محل حادثه، اما تا کنون هیچ آمار واضح و مشخصی از افراد مفقودی ارائه داده نشده است، فقط آمارهای غیر رسمی در این زمینه وجود دارد. یکی از خانواده قربانیان متروپل به رسانه‌ها گفته: «طبق آماری که از افرادی که در ساختمان متروپل شاغل هستند، گرفته‌ایم حدود ۱۱ تا ۱ نفر هنوز در زیر آوار هستند.»


آمار هولناک دیگری که در روزهای اخیر در این زمینه بیان شد، سخنان یک شاهد عینی بود. یک شاهد عینی گفته بود: «شخصی که پیک غذا بوده را می‌شناسم. او به صراحت گفت که حدود کمتر از نیم ساعت قبل از حادثه، دقیقاً 150غذا تحویل کارگران دادم و آن‌ها برای خوردن نهار به برج رفتند. » به گفته کارگرانی که از این حادثه جان سالم به در برده‌اند، حادثه، دقیقاً با وقت نهار کارگران هم‌زمان بود و کارگران به دلیل گرمای هوا برای خوردن نهار به طبقات پایین و به طبقه منفی دو رفته بودند.

اهالی جزیره مینو نیز به رسانه‌ها گفته‌اند که 90کارگر این منطقه در برج متروپل کار می‌کردند که اکنون بسیاری از آن‌ها هنوز مفقود هستند. باوجوداینکه خانواده‌های مفقودین فاجعه متروپل، هنوز چشم‌انتظار اجساد عزیزانشان هستند، اما وحیدی وزیر کشور اعلام کرده است که «فعالیت جمع‌آوری جسدهای مدفون در زیر آوار ساختمان متروپل آبادان به پایان رسیده است.» کاربران آبادانی فعال در شبکه‌های اجتماعی نیز خبر داده‌اند که نیروهای امدادی، نسبت به روزهای گذشته به‌مراتب کمتر شده است و اکنون عملیات بیشتر با محور آواربرداری با ماشین‌آلات سنگین است.

  همچنین در برخی از گزارش‌های رسانه‌ای آمده است که «تمام آتش‌نشان‌ها و نیروهای هلال‌احمر شهرستان‌های معین عملیات خود را به پایان رسانده و محل حادثه را ترک کرده‌اند و تنها نیروهای آبادان و خرمشهر در محل هستند.» بااین‌حال فرماندار آبادان گفته جستجوی مفقودین حادثه متروپل ادامه خواهد داشت. احسان‌ عباس‌پور به رسانه‌ها گفته: «آواربرداری و جستجوی مفقودین همچنان ادامه خواهد داشت و هیچ خللی در این مسئله نخواهد آمد و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که تمام آوارها برداشته شود و تمام مفقودین احتمالی را از زیر آوار خارج کنیم.»


 آوار متروپل بر تن بی‌جان کارگران


نگاهی به‌ عکس و اسامی قربانیان حادثه متروپل نشان می‌دهد که قربانیان این حادثه از یک رنج سنی و یک قشر خاص نبودند، از کودک گرفته تا پیرمرد، از محصل گرفته تا بازاری تا کارگر و کافه‌دار و ...در میان قربانیان وجود دارد، اما بااین‌حال شاید بتوان ادعا کرد آوار این ساختمان بیشتر بر قشر کارگر فروریخت و بیشتر کارگران قربانی ثروت‌اندوزی مالکان این برج شدند.

بر اساس آمارهای رسمی تا روز هفتم خرداد نصفی از قربانیان کارگرانی بوده‌اند که در برج مرگ عبدالباقی‌ها مشغول کار و فعالیت بوده‌اند. آن گونه اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور گفته فقط در پنج روز اول این فاجعه 14نفر از کارگران ساختمانی در این حادثه فوت کرده‌اند. این در حالی است آمار کل قربانیان تا آن روز 28نفر بوده است.

شوکت که در روزهای گذشته پیگیر وضعیت کارگران ساختمانیِ زیر آوار مانده بوده است، در مورد تعداد کارگرانِ مدفون و آمار اجسادی بیرون کشیده شده؛ به رسانه‌ها گفته: طبق آماری که ما داریم تا روز هفتم خرداد؛ 14نفر از کارگران ساختمانی ما در این حادثه فوت کرده‌اند، هنوز تعداد دیگری زیر آوار هستند؛ بنابراین هنوز آمار قطعی فوتی‌ها را نداریم.»


روزهای دیگر نیز به آمار کارگران افزوده شد. فقط دو روز پیش (شنبه 14خرداد) جسد دو کارگر دیگر از زیر آوار بیرون کشیده شد. آخرین کارگری که جسد او از زیر آوار کشف شد جوانی به نام منصور تقی پور بود.اغلب کارگران قربانی برج مرگ عبدالباقی‌ها بی‌نام‌ونشان بودند، چه آن‌هایی که جسدشان هنوز زیر خروارها آوار مدفون است و چه آن‌هایی که جان بی‌رمقشان کشف و از زیر آوار بیرون کشیده شده، اسم‌ورسم چندانی از آنان نیست و در این حادثه غمبار گمنام ماندند.


 قصه جان‌سوز و دردناک کافه مری


آوار بی‌مسئولیتی و تخلف در ساختمان متروپل آبادان فقط بر سر کارگران فرو نریخت، بر سر مریم، رامین و شیرین صاحبان «کافه مِری» آبادان نیز فرو ریخت. «کافه مری» از مکان‌های تازه تأسیسی بود که مریم و رامین، یک زوج جوان با هزار آرزو دی پارسال راه‌اندازی کردند تا مکانی برای کسب درآمد زندگی تازه تشکیل‌شده آن‌ها باشد؛ اما در دوم خرداد سر ساعت 12.30 که اوج شلوغی کافه بود، سقف این کافه بر سرشان فرو ریخت. کافه‌ آن‌ها در حالی در حادثه ریزش ساختمان متروپل زیر آوار دفن شد که علاوه بر رامین و مریم، شیرین خواهر رامین هم در زمان حادثه در آنجا حضور داشتند.

خانواده آن‌ها امیدوار به زنده‌بودنشان بودند اما روز پنجشنبه بعد از گذشت 48ساعت از حادثه متروپل، پیکر بی‌جان رامین و شیرین از زیر آوار بیرون کشیدند، اما پیکر مریم، آخرین بازمانده این کافه چند روز بعد از رامین و شیرین از زیر آوار کشف شد. عصر روز یازدهم خرداد آتش‌نشانان پیکر مریم را از زیر آوار متروپل خارج کردند. با کشف جسد مریم، قصه جان‌سوز و دردناک کافه مری آبادان به پایان رسید. انتشار تصاویری از رامین و مریم، زوج جوانی که در حادثه ساختمان متروپل آبادان جان خود را از دست دادند، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.


 خانواده جلیلیان و فرزندانی که در آغوش هم جان دادند


خانواده جلیلیان نیز یکی از خانواده‌های قربانی حادثه متروپل هستند که تصاویر آنان از روزهای اول حادثه بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد، خانواده‌ چهارنفره‌ای که فقط مادر داغ‌دیده‌ای از آن به‌جامانده است. همان مادر غم‌زده‌ای که تصویرش -درحالی‌که دستش را روی سرش گذاشته بود- در روزهای ابتدایی حادثه متروپل بیشتر از همه جلب‌توجه می‌کرد.


فوزی و دو پسرش عرفان 21‌ساله دانشجو، آرین 13‌ساله و برادرزاده‌اش حمیدرضا در آب‌میوه‌فروشی عرفان مدفون شدند. روز 9خرداد اجساد آن‌ها کشف و شناسایی شد. به گفته امدادگران حاضر در صحنه، عرفان و آرین، پیکر دو پسر خانواده جلیلیان در حالی پیدا شد که همدیگر را در آغوش گرفته بودند. علاوه بر اجساد سه نفر خانواده جلیلیان، پیکر حمیدرضا جلیلیان برادرزاده فوزی جلیلیان چند روز پیش از کشف جسد خانواده جلیلیان میان آوارهای متروپل کشف و شناسایی شده بود، اما خاک‌سپاری‌اش را تا زمان کشف سه عضو دیگر خانواده جلیلیان به تأخیر انداختند.


ندا همسر فوزی در گفت‌وگو با شرق گفته بود: «فکری به حال من بکنید، من تک‌وتنها مانده‌ام... از یک خانواده چهارنفره، من مانده‌ام... چه کسی جواب‌گوی این تنهایی من است؟‌ من از این تنهایی می‌ترسم... من از نبودن فوزی و عرفان می‌ترسم... کی جواب این تنهایی را می‌دهد؟‌ هیچ‌کس جواب‌گوی من نیست... هیچ‌چیزی تو دستم ندارم...‌»


 ملیکا و میترا غایبان کلاس درس


حقایق تلخی در فاجعه متروپل وجود دارد، مانند حقایق تلخی که خانواده صالحیان‌پور تجربه کردند. این خانواده خودشان جسد عزیزانشان را از زیر آوار بیرون کشیدند. این خانواده به‌قدری سماجت به خرج دادند تا توانستند با بیل و کلنگ عزیزان خود را از زیر آوار بیرون بکشند. میترا و ملیکا صالحیان پور چنددقیقه‌ای زیر سایبان بستنی‌فروش کنار ساختمان متروپل آبادان ایستادند تا مادرشان از داروخانه روبروی بستنی‌فروشی داروهایشان را بگیرد و با هم به خانه برگردند.

فاطمه خلفی زاده، زن‌عموی دخترها هم کنار آن‌ها بود. آن‌ها فکر می‌کردند تنها چند دقیقه منتظر خواهند ماند، اما این انتظار هیچ‌گاه به سر نیامد و در فاصله‌ای که مادر در داروخانه بود ساختمان متروپل ریزش کرده و هر سه نفر آن‌ها زیر آوار ماندند. پیکرهای آن‌ها حدود یک هفته بعد پیدا و از زیر آوار بیرون کشیده شد.  میترا و ملیکا هر دو دانش‌آموز بودند، ملیکا ۱۶سال و میترا ۱۱سال داشت. فاطمه خلفی زاده زن‌عموی آن‌ها نیز 32سال داشت و یک پسر چهارماهه و دو دختر ۱۲و هشت‌ساله دارد.

صحنه غم‌انگیز و دردناک خانواده صالحیان پیدا شدن پای میترا 11ساله بود. تصاویر غم‌انگیزی از پدر میترا منتشر شد درحالی‌که پای دختر 11‌ساله‌اش را در دست داشت گفت دخترش خواسته یک بستنی بخورد. البته میترا و ملیکا تنها دانش‌آموزان جان‌باخته در متروپل نیستند،  مسعود حمیدی‌نژاد، سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان گفته: در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان پنج دانش‌آموز جان خود را از دست دادند که پیکرهای آن‌ها از زیر آوار خارج‌شده است.

سه دانش‌آموز از خرمشهر و دو دانش‌آموز از آبادان در این حادثه جان باختند. متروپل 14روز پس از حادثه همچنان می‌لرزد اما بیشتر از آن، دل خانواده‌های قربانیان این حادثه می‌لرزد، روح و روان رنجور خانواده‌های که هنوز به دنبال خبری از عزیزانشان زیر آوار مانده هستند، همچنان لرزان است. داغی که متخلفان متروپل بر دل جمعی گذاشتند، بزرگ‌تر از آن است که تصور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha