رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: شایع‌ترین بیماری زائران پرفشاری خون و دیابت است.

"پرفشاری خون و دیابت" شایع‌ترین بیماری زائران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: از زمانی که عربستان اعلام کرد با ۵۰ درصد ظرفیت زائران را پذیرش می کند مدت زیادی نگذشته است. ما در سال‌های قبل  برنامه ریزی کردیم ضمن اینکه ما هیچ دفتر و مرکزی در عربستان نداشتیم.

وی با اشاره به دستورالعمل عربستان برای حج ادامه داد: سن زائران امسال ۶۵ سال در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: فردا اولین مرحله اعزام تیم راه اندازی مرکز پزشکی است که حدود ۴۵ نفر هستند و اقدامات لازم برای راه اندازی مراکز و درمانگاهها را انجام خواهند داد.

مرعشی درباره تزریق واکسن  فلج شل (فلج اطفال) گفت: عربستان ایران را جزو ۲۵ الی ۲۶ کشوری قرار داده که باید واکسن شل یل فلج اطفال را تزریق کنند همانطور که می دانید فلج اطفال سالهاست از کشور ریشه کن شده اما چند سال پیش یک مورد فلج شل در سیستان و بلوچستان مشاهده شد البته برای ایران نبود اما عربستان ایران را جزو کشورهایی اعلام کرده که باید واکسن فلج شل را تزریق کنند.۴۰ هزار واکسن مننژیت هم تهیه و به زائران و کادر تزریق شده است.

او افزود:‌ سه واکسن از ده واکسن اعلام شده برای کرونا از سوی عربستان در سبد واکسیناسیون ایران نیز بوده است. با توجه به فرصت کمی که وجود دارد تمهیداتی اندیشیده شده که واکسیناسیون مورد نظر برای زائران انجام شود در حال حاضر نیز دو دوز واکسن برای اغلب زائران تزریق شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تمهیدات لازم برای جلوگیری از آبله میمونی در ایام حج ادامه داد: برای پزشکان علائم آبله میمونی و وضعیت این بیماری تشریح و آموزش داده شده است. پزشکان در صورتی که علائم آبله میمونی مشاهده شود حتما اقدامات لازم را انجام می دهند ضمن اینکه واکسیناسیون آبله در گذشته برای زائران انجام شده و با توجه به گفته پزشکان افرادی که واکسن ابله تزریق کرده اند تقریبا ایمن هستند.

او درباره واکسن مننژیت و هزینه آن گفت: افرادی که در سال ۹۹ واکسن تزریق کرده اند نیازی به تزریق واکسن ندارند اما افرادی که واکسن تزریق نکرده اند باید واکسن مننژیت را که هزینه آن ۵۰۰ هزار تومان است تزریق کنند.

مرعشی درباره مسائل گرمازدگی گفت: توصیه های لازم به پزشکان اعلام می شود و پزشکان نیز با دستورالعمل های لازم آشنا هستند. به زائران توصیه های لازم درخصوص گرمازدگی شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه مقدار دارو به عربستان اعزام شده و آماری از بیماری زائران وجود دارد، گفت: توصیه ما به زائران این است که در صورت داشتن بیماری داروهای  پرونده پزشکی و همه داروهای مصرفی مورد نظرشان را به همراه داشته باشند. ما به دلیل مشکلاتی که انتقال دارو دارد الزاما همه داروها را به همراه نداریم. بنابراین زائران حتما داروهایشان را برای مدت زمانی که در سفر هستند به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: پرونده پزشکی این افراد نیز به صورت الکترونیک موجود است. ما می دانیم که چه تعداد از زائران دارای بیماری قلبی هستند و چه تعداد دارای سایر بیماری ها هستند. پرفشاری خون و دیابت بیشترین بیماری زائران اعزامی به عربستان است.

مرعشی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۵۰ زائر زیر ۱۸ سال داریم اما اغلب زائران ما بین سنین ۵۰ تا ۶۵ هستند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره میزان داروی ارسال شده به عربستان گفت: علیرغم مکاتبات متعدد، هنوز در دستورالعمل‌ ارسال دارو به ما اعلام نشده است. ما در سالهای قبل از ترکیه یا عمان دارو را می فرستادیم امسال نیز علیرغم افزایش هزینه ارسال باز هم داروهای مورد نیاز را از همین طریق به عربستان ارسال می کنیم البته برخی اقلام مانند شربت و سرم ها را نیز از عربستان خریداری می کنیم. با توجه به اینکه تعداد زائران کاهش پیدا کرده است میزان فارماکوپه قبلی دارو نیز به همان میزان کاهش پیدا کرده و با اولین پرواز ارسال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha