از 24 تا ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به هفت میلیون و ۲۳۴ هزار و ۲۲۱ نفر رسید.

 افراد فقط در شرایط خاصی ماسک بزنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،متأسفانه در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، چهار بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۳۵۷ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون هفت میلیون  و۵۹ هزار و ۷۳۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند.  همچنین۳۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۵۲ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۵۰۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر صفر شهرستان در وضعیت قرمز، صفر شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۱۷ دوز رسیده و در شبانه‌روز گذشته ۲۰ هزار و ۲۹۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

تا کنون ۶۴ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۴۱۳ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۳۵۱ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۴۵۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بنا بر جدیدترین آمار همه‌گیری کرونا (کووید۱۹) نیز شمار کل مبتلایان به این بیماری در جهان تاکنون به ۵۴۱ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۳۲۷ نفر رسیده و مرگ 6 میلیون و ۳۳۴ هزار و ۲۷۲ نفر نیز بر اثر عفونت کووید تأیید شده است.

براساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول جهانی پاندمی کرونا، امریکا با بیش از ۸۷.۵ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی همچنان درصدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از ۴۳.۲ میلیون مبتلا، پس از امریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است. آمار مبتلایان به کووید۱۹ در برزیل هم از ۳۱.۵ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.

برزیل در عین حال با بیش از ۶۶۸ هزار جانباخته پس از ایالات متحده، دومین کشور رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از ۵۲۴ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است. در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۲۹.۹ میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. روسیه نیز با گذشتن از آمار ۳۸۰ هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای این منطقه دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.


توصیه جدید کمیته علمی کرونا درباره استفاده از «ماسک»
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با اشاره به شرایط کنترل شده کرونا در کشور و کاهش ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری، درباره نحوه استفاده از ماسک در وضعیت فعلی توضیح داد. دکتر مسعود یونسیان درباره نحوه استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های اجتماعی با توجه به شرایط کنترل شده کرونا  گفت: از ابتدای پاندمی ما تصمیمات‌مان را بسته به شرایط روز اتخاذ می‌کردیم و در حال حاضر هم باید توجه داشته باشیم که هر توصیه‌ای که کمیته علمی ارائه می‌دهد، بر اساس شرایطی فعلی است.

بنابراین اگر شرایط تغییر کند، توصیه‌ها هم تغییر خواهد کرد. همان‌طور که یک زمانی در پیک بودیم و اعلام می‌کردیم که همه افراد ماسک بزنند، اکنون که پیک را پشت سر گذاشتیم، می‌گوییم افراد در شرایط خاصی ماسک بزنند. حال اگر طی روزهای آتی شرایط تغییر کند، دستورالعمل‌ها به‌روز شده و باید بر اساس آنها اقدام کرد.


وی افزود: در حال حاضر که در کشور خوشبختانه نه ابتلا روند صعودی دارد و نه مرگ‌ومیرمان قابل ملاحظه است، به نظر می‌رسد که زمان مناسبی است تا فعالیت‌های معمولمان را توسعه دهیم. در غیر این صورت ممکن است ضررهای اقتصادی، بهداشتی، سلامتی و... را تجربه کنیم؛ به‌عنوان مثال کسانی که نیاز به جراحی یا مراجعه به بیمارستان دارند و... در این شرایط باید بتوانند با خیال راحت‌تری کارهایشان را انجام دهند.

وی گفت: در شرایط اینچنینی نباید جامعه را بیش از حد خسته کنیم. زیرا این خطر وجود دارد که مردم خسته شوند و دیگر در زمانی که لازم هست نیز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمکین نکنند. توصیه کمیته علمی هم مبنی بر همین واقعیت بود که در جایی که خطر بالاست، ملاحظاتمان را تشدید کنیم و در جایی که شواهد نشان می‌دهد خطر پایین است می‌توانیم سختگیری‌هایمان را کمتر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha