ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف یا پلاک های ارتودنسی، شکل کاملاً جدید و مدرن درمان های ارتودنسی به منظور مرتب کردن دندان ها است. در این روش برای مرتب کردن دندان ها از قالب های شفاف و پلاستیکی استفاده می شود که حین  قرار گرفتن روی دندان ها کسی متوجه‌شان نمی شود. طی چند سال اخیر، این روش به عنوان محبوب ترین شیوه ارتودنسی شناخته شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

ارتودنسی نامرئی فقط این نامرتبی های دندان را برطرف می کند؟

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف  کدام نامرتبی های دندانی را اصلاح می کند؟

به طور کلی با کمک این الاینرهای شفاف، می توان نامرتبی های دندانی و فکی جزئی تا متوسط را برطرف کرد. هرچه میزان نامرتبی جزئی تر باشد، توانایی این روش برای درمانش بیشتر خواهد بود. همچنین مدت زمان درمان و هزینه نیز به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد. مهمترین مشکلاتی که به راحتی توسط ارتودنسی نامرئی برطرف می شوند در ادامه توضیح داده شده اند.

کج بودن دندان ها

یکی از ساده ترین کاربردهای ارتودنسی نامرئی با الاینرها، برطرف کردن کجی دندان هایی است که به هر دلیل در موقعیت منظم خود قرار ندارند و یا روی هم افتاده اند. اگر تنها تعدادی از دندان ها نامرتب و روی هم خوابیده باشند با  این روش می توان دندان ها را در کوتاه ترین زمان ممکن به موقعیت مرتب خود بازگرداند. هزینه برطرف کردن دندان های کج با درجه کم، بسیار پایین است و واقعا ارزش شروع درمان را دارد.

ارتودنسی نامرئی فقط این نامرتبی های دندان را برطرف می کند؟

اوربایت

زمانی که دندان های فک بالا جلوتر از دندان های فک پایین (در جلوی دهان) باشند، گفته می شود که شخص اوربایت دارد. حین نگاه کردن به افرادی که این مشکل را دارند اینطور به نظر می رسد که فک پایین کمی عقب تر است. اوربایت صحبت کردن، جویدن و گاز گرفتن را با مشکل مواجه می کند. با کمک ارتودنسی نامرئی شفاف، می توان به راحتی این مشکل را در مدت زمان کمی برطرف کرد.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که اوربایت می تواند درجات مختلفی از جزئی تا شدید داشته باشد و با الاینرها تنها می توان اوربایت خفیف تا متوسط را درمان کرد. حتی بهترین متخصص ارتودنسی که شما می شناسید هم نمی تواند ادعا کند موارد پیچیده اوربایت را با این روش اصلاح کند.

آندربایت

آندربایت درست برعکس اوربایت است. در این ناهنجاری، دندان های پایین، جلوتر از دندان های بالا (در جلوی دهان) هستند. اگر به شخصی که آندربایت دارد نگاه کنید، ظاهر صورت او طوری به نظر می رسد که انگار فک بالایش کمی کوچک تر و عقب است.

آندربایت می تواند مشکلاتی مشابه با اوربایت ایجاد کند و بیشتر از آن، می تواند باعث سایش بیش از اندازه دندان ها و تحلیل مینای دندان شود. همچنین می تواند باعث درد مفاصل فک و سردرد نیز شود. با کمک ارتودنسی نامرئی می توان کاری کرد که دندان های فک پایین به موقعیت خودشان برگشته و طرح لبخند اصلاح شود.

کراس بایت

در حالت عادی دندان های فک بالا مقدار بسیار کمی بیرون از دندان های پایینی بوده یا همپوشانی دارند. اما زمانی که برخی از دندان های فک بالا به پشت دندان های پایینی بی افتند گفته می شود که شخص کراس بایت دارد.

کراس بایت می توانند به مرور زمان باعث ساییدگی و فرسودگی دندان ها و حتی تحلیل لثه شود. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان برای افرادی که کراس بایت دارند می تواند دشوارتر باشد. در بیشتر موارد می توان کراس بایت را با کمک الاینرهای شفاف اصلاح کرد و مدت زمان درمان آن نیز کوتاه خواهد بود.

ارتودنسی نامرئی فقط این نامرتبی های دندان را برطرف می کند؟

فاصله بین دندان ها

یکی از ساده ترین و در عین حال رایج ترین مشکلاتی که به خوبی توسط پلاک های ارتودنسی شفاف برطرف می شود، فاصله بین دندان ها است. به طور معمول نباید در بین دندان ها فاصله قابل توجهی وجود داشته باشد اما در برخی افراد به دلیل کوچک بودن دندان ها یا بزرگ بودن فک و یا زائده فرنوم (بین دو دندان جلویی) ممکن است بین دندان هایشان فاصله بی افتد. ارتودنسی نامرئی بهترین روش برای بستن این فواصل بین دندانی است.

اپن بایت

و در نهایت آخرین مشکل شایعی که با کمک ارتودنسی بی سیم برطرف می شود اپن بایت است. این مشکل اغلب در کودکانی مشاهده می شود که عادت به مکیدن انگشت و یا اشیاء دارند. با ادامه دادن این عادت بین دندان های جلو (بالا و پایین) فاصله قابل توجهی ایجاد می شود به طوری که حتی اگر دهان بسته باشد این فاصله در جلو وجود دارد. الاینرهای شفاف با حرکت دادن دندان ها را چند جهت به صورت همزمان باعث برطرف شدن اپن بایت می شوند.

ارتودنسی نامرئی چه مشکلاتی را نمی تواند برطرف کند؟

درمان با الاینرهای شفاف محدودیت هایی نیز دارد. با این روش نمی توان هر مشکلی را برطرف کرد. برای مثال موارد زیر مشکلاتی هستند که الاینرها کوچکترین تاثیری در جهت برطرف کردنشان ندارند:

  • غیرطبیعی بودن شکل دندان
  • فواصل بسیار زیاد بین دندانی
  • کوتاه یا بلند بودن دندان ها
  • ناتراز بودن خط وسط لبخند

منبع: سایت دندانپزشکی دکتر دندان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha