دکتر محمدجعفر فره‌وش، فوق تخصص بیماری های گوارشی می گوید: باید در فصول تابستان رعایت بهداشت را انجام داد و از طریق آب و خورد و خوراک بهداشت را رعایت کرد.همانطور که می دانید علایم وبا اسهال آبکی بسیار شدید است که حتی ممکن است فرد بزرگسال را به شدت درگیر کند و از این رو معمولا بیماران به ویژه بچه ها و افراد مسن صدمه بیشتری می بییند.

علائم بیماری وبا و راهکارهای درمان آن چیست؟

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر فره وش را می خوانید:

-اخیرا بیماری شایع شده است آیا می توان گفت این بیماری وبا است؟

من اطلاعی از وبا در ایران ندارم.

-برخی می گویند بیماری وبا همیشه بوده است؟

بله آندمی بود و در پاکستان و هندوستان و در بندر بنگال و در جاهایی که نمک و ذرات خاصی وجود دارد همواره دیده می شود و اهالی آن منطقه به دلیل اینکه مکرر مبتلا شده اند اکثرا ایمنی دارند. همانطور که با بوجود آمدن ایمنی عمومی ابتلا به ویروس کرونا کمتر می شود ولی در برخی از اپیدمی ها مسافرانی که از مرزهای جنوبی و شرقی ایران وارد می شوند این بیماری را به ایران می آورند. مردم با قرنطینه آشنا هستند. علایم این بیماری ها فورا ظاهر می شود و قابل شناسایی هستند. با توجه به اینکه وضعیت بهداشت در کشورمان خوب است این اپیدمی در کشورمان چندان نگران کننده نیست. ولی به هر حال باید در فصول تابستان رعایت بهداشت را انجام داد و از طریق آب و خورد و خوراک بهداشت را رعایت کرد.همانطور که می دانید علایم وبا اسهال آبکی بسیار شدید است که حتی ممکن است فرد بزرگسال را به شدت درگیر کند و از این رو معمولا بیماران به ویژه بچه ها و افراد مسن صدمه بیشتری می بییند.

-بیماری چند روز طول می کشد و راهکار های مقابله با این بیماری چیست؟

دوره بیماری معمولا کوتاه است و معمولا یکی دو روزه به پایان می رسد. بیماری خود به خود کنترل می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد ولی در نوع شدید بیماری که اسهال آبکی است و اسهال مثل آب برنج می شود. و اگر فرد نتواند غذا بخورد نیاز به درمان وجود دارد چون درمان در این بیماری جایگزین کردن سریع آب و نمک است و اگر فشار پایین بیفتد و علایمی از کمبود آب ظاهر شود ما باید درمان های جدی تری را پیگیری کنیم. برای کنترل بیماری باید اپیدمی ها گزارش شود تا علت ها بررسی شود و افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند شناسایی شوند. خوشبختانه من هنوز مواردی جدی نشنیده ام.

-تفاوت وبا با بیماری های گوارشی شایع در فصل تابستان چیست؟

این بیماری هر ساله است و یکی از شایع ترین عفونت های انسانی است. به این ویروس ها آنفولانزای گوارشی گفته می شود و معمولا تبی مختصر و دل درد و اسپاسم و دلپیچه و حالت تهوع و اسهال ایجاد می کنند و بیشتر بر اثر تماس با آلودگی ایجاد می شود. این تماس ها می تواند در رستوران ها و در محل های پر جمعیت و یا پر تردد ایجاد شود. بیماری دوره ای کوتاه دارد و طرح خفیفی دارد ولی باز با اسپاسم و دل درد و دلپیچه و اسهال و یا تهوع همراه است. این بیماری نیز خود به خود محدود می شود و به ندرت پیش می آید بیماران نیاز به بستری پیدا کنند. این بیماری نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد و با خوردن غذاهای سبک فرد بهبود پیدا می کند. در وبا دلدرد و دلپیچه و تهوع زیاد نیست و بیشتر اسهال آبکی شدید و بی حالی و ضعف بر فرد غلبه می کند ولی در فرم فصلی دلپیچه وجود دارد و اسهال وبایی نیست.

-فردی که این علایم را در خود دید چگونه می تواند خود را در خانه درمان کند.

اگر علایم خفیف باشد فرد می تواند در خانه با غذاهایی مثل کته نرم و ماست یا مصرف او آر اس خود را درمان کند. همچنین می تواند با لعاب برنج و کته و ماست و دوغ و نوشابه خود را درمان کند. توصیه ما این است که در هر لیوان مایعی که مصرف می کند کمی نمک داشته باشد و نصف لیمو ترش بریزد تا پتاسیم هم وارد آب شود. البته اگر به او آر اس دسترسی داشته باشند این محلول هم الکترولیت های بالانسی دارد که کافی است. این بیماری با خوردن غذا های ساده خود به خود محدود می شود و از بین می رود. البته این افراد باید بهداشت را رعایت کنند چون افرادی مستعد هستند. مثل بیماری کرونا که به همه صدمه نمی زند تنها افراد مسن و افرادی مثل کودکان کوچک و نوزادان و افراد زیر دو سال بیشتر مبتلا می شوند و بیماری می تواند برایشان خطرناک باشد. این بیماران باید رعایت بهداشت کنند و کسی که چنین علامت هایی دارد باید بهداشت را قویا رعایت کند. بعد از دستشویی دست های خود را با آب و صابون بشویند و قبل از خوردن غذا به ویژه در رستوران ها و جاهای شلوغ بهداشت فردی رعایت شود. در جاهایی که مشکوک است غذا نخورند به ویژه در رستوران هایی که غذا به خوبی پخته نمی شوند. دستشویی های بین راهی راه های انتقال بیماری است. رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بیشترین توصیه است. خورده آب تمیز و غذاهایی که به خوبی پخته می شوند و باید بیشتر از این موارد استفاده شود.

-وبا تنها از طریق نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم منتقل می شود؟

انتقال وبا بیشتر مدفوعی دهانی است و در بیشتر موارد فرد مبتلا به دلیل عدم رعایت بهداشت مبتلا شده است. خوشبختانه امروزه در بیشتر مناطق دنیا دستشویی بهداشتی وجود دارد و دسترسی به آب بهداشتی موجود است ولی در مناطقی در کنار چشمه هیا آب مصرفی دفع مدفوع شده است یا وقتی فرد مبتلا بهداشت خود را به درستی رعایت نکرده و دست ها شسته نشده و این موارد می تواند عامل ابتلای اطرافیان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha