سلامت نیوز: غلامرضا میرکی دکترای مدیریت ایمنی و محیط زیست و استاد دانشگاه در ونکوور کانادا در یک یادداشت اختصاصی برای "سلامت نیوز" درباره بحران زباله در سراوان و مسائل آن نوشته است. میرکی در این یادداشت به خطر گازهای سرطان زای دی اکسین و فوران که ترکیباتی بسیار خطرناک و رتبه نخست سرطانزایی هستند پرداهته است.

دود سفید قاتل خاموش سراوان و حومه

شاید تا کنون واژه "دی اکسین" و "فوران" به گوش شما نخورده باشد، ولی این دو ترکیب خطرناک‌ترین ترکیبات شیمیایی هستند که تا کنون به دست بشر ساخته شده اند.

"انستیتو بین المللی سرطان" این ترکیبات را در رتبه اول سرطان زایی معرفی کرده و واقعیاتی هولناک از این ترکیبات طی سالیان گذشته منتشر کرده است.

آماری دهشتناک از قتل این گازهای خطرناکی که به راحتی با استنشاق وارد بدن ها شده و سبب تحریک سلول های بدن و شروع بیماری سرطان می شوند. واقعیتی دردناک که به دست خود بشر ایجاد شده است.

اما منشا تولید این ترکیبات شیمیایی چیست؟

ترکیبات آلی کلردار پراکندگی گسترده ای در سیستم زندگی امروزه انسان دارند و به عبارتی جزو لاینفک زندگی انسان ها طی پنجاه سال اخیر شده اند. ترکیباتی نظیر "پی وی سی" ها که در سیستم آبرسانی استفاده گسترده دارند. ترکیبات پلاستیکی با رنگ های جذاب و در کل پلیمرهایی که در بستر خود الزاما از کلر استفاده کرده اند پتانسیل تولید این ترکیبات خطرناک را دارند و ماجرا از زمانی دردناک می شود که این ترکیبات که در نهایت، نیاز به دفع پیدا می کنند مسیری را طی کرده و در محل دفن نامناسب رهاسازی می شوند.

مراکز دفع زباله که عمدتا شرایط ایمنی و استاندارد دفع و دفن در آنها رعایت نشده و اصول دفن بهداشتی را نداشته و قادر به کنترل گازهای حاصل از تخمیر ترکیبات آلی نیستند، تجمع گازهای حاصل از تخمیر نظیر "متان" و "آمونیاک" پتانسیل خودسوزی زباله در این مراکز را به شدت افزایش داده و بالا رفتن دمای احتراق در این مجموعه ها شروع خودسوزی تلنبار زباله را سبب می شود.

دمای بالا در عمق زباله های سالیان انباشته شده که الزاما در آن ترکیبات کلردار نیز موجود است سبب ناقص سوزی این زباله ها شده و این ناقص سوزی تولید دودهای سفید رنگ سنگینی را می کند که تمایل به نزدیکی به سطح زمین داشته و منطقه وسیعی را با توجه به سطح توپوگرافی اشغال می کند. این دود سفید حاوی همان ترکیبات شیمیایی خطرناک "دی اکسین" و "فوران" است.

سیستمی معیوب از چرخه زباله

متاسفانه عمده مراکز دفع پسماند در ایران با این معضل مواجه هستند و کمتر توجهی نسبت به این واقعیت وجود دارد.

مرکز دفع سراوان با سابقه ای چهل ساله که روزانه میزبان پسماندهای شهرستان رشت و شهرهای اقماری بود، امروز بزرگ‌ترین عامل تولید این گازهای خطرناک در سطح کشور است.

این گازها قابلیت تجزیه نداشته و نقطه اثرشان ارگانسیم زنده است. گسترده گی زیادی داشته و همه موجودات اکوسیستم را آلوده می کنند.

چنانچه صبح های زود تردد از مسیر رشت -امام زاده هاشم را داشته باشید

شاهد ابرهای متراکم سفید رنگ زیبایی هستید که بوی خاصی داشته ‌و برای بعضی از شامه ها دلنواز است. این ابر متراکم زیبا همان دود سفید رنگ خطرناک حاوی "دی اکسین" و "فوران" است که گستره وسیعی از مناطق شرق گیلان را آلوده کرده و خواهد کرد.

مردم منطقه قربانیان این بلای خانمان سوز هستند و ناخواسته درگیر بی توجهی و بی اطلاعی مسئولان شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha