یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

هر نوع تمایل شدید و وابستگی به هرگونه ماده مخدر و محرک که با وجود اثرات نامطلوبی که بر بدن می گذارد، برای ذهن ما خوشایند بوده و رغبت درونی برای مصرف آن ایجاد می شود، می تواند تعریفی از اعتیاد به مواد مخدر باشد، که نتیجه ی آن صدمات جبران ناپذیر جسمی و روانی خواهد بود.

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان ملل متحد، اعتیاد یک بیماری است که عوارض جسمی و روانی دارد و تا زمانی که علل گرایش شخص به مواد مخدر مشخص نشود، درمان جسمی و روانی فقط برای مدت کوتاهی نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیادآور میگردد. اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکورد اجتماعی در زمینه های مختلف می گردد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1987 تصمیم گرفت تا 26 ژوئن را به عنوان روز جهانی مبارزه با سوءمصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی نام گذاری کند تا بیانگر عزم خود برای تقویت اقدام و همکاری برای دستیابی به هدف جامعه بین المللی عاری از سوء مصرف مواد باشد.

هر سال، بخش عظیمی از جوامع و سازمان‌های مختلف در سرتاسر جهان برای گرامیداشت روز جهانی مواد مخدر برای کمک به افزایش آگاهی در مورد مشکل عمده‌ای که مواد غیرقانونی برای جامعه ایجاد می‌کند، شرکت می‌کنند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد موضوعات روزجهانی را انتخاب می کند و کمپین هایی را برای افزایش آگاهی در مورد مشکل جهانی مواد مخدر راه اندازی می کند. سلامت موضوع مداون  و پر اهمیت کمپین جهانی مواد مخدر است.

اداره مرکزی مواد مخدر به عنوان یک نهاد مشورتی از نظر قانون پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد ( قانون شماره 70- سال 2008) تاسیس شد و موظف است در مبارزه با سوءمصرف مواد در کشور کمک کند.

سوءمصرف الکل یک موضوع پیچیده اجتماعی-اقتصادی است که نیازمند یک رویکرد چندجانبه و یکپارچه نسبت به جامعه عاری از مواد مخدر است که در طرح جامع ملی مواد مخدر گنجانده شده است. ایجاد آگاهی از خطرات سوءمصرف مواد در جامعه و ایجاد تغییرات رفتاری از اجزا و اهداف مهم طرح ملی  مبارزه با مواد مخدر است.

روزجهانی مبارزه با مواد مخدر

روش های پیشگیری از اعتیاد

  •  استفاده درست از رسانه ها برای آگاهی بخشیدن به جامعه و ارتقای دانش همگانی 
  • تبدیل فضای مجازی به فضایی مثبت جهت پیشرفت و دفع و کنترل تهدیدات آن
  • مسئولیت پذیری نهاد ها و مسئولین کشور و مشارکت اجتماعی برای مبارزه با مواد مخدر
  • توجه به کودکان و نوجوانان و نیازهای آنان با افزایش حمایت و سرمایه گذاری مؤثر برای رفاه خانواده‌ها
  • کنترل مسیر دستیابی آسان به مواد مخدر
  • جلوگیری از قاچاق مواد مخدر
  • همکاری و تلاش همه جانبه اقشار مختلف برای پاک سازی جوامع از مواد مخدر
  • تلاش سازمان‌ها و نهادهای غیر دولتی در راستای باز توانی مصرف کنندگان مواد مخدر

شعار روزجهانی مبارزه با مواد مخدر

«پرداختن به چالش‌های موادمخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha