یک فوق تخصص بیماری کلیوی درباره سنگ کلیه در افراد سنگ ساز می گوید: اتفاقی که در تشکیل سنگ کلیه می افتد این است هر چه بتوانیم میزان قند و شکر را کم کنیم یا آب را بیشتر کنیم امکان حل شدن این جسم سخت در مایع بیشتر است.

افراد دارای سنگ‌کلیه در تابستان باید چه مقدار آب بنوشند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، دکتر سید امیر محسن ضیایی جراح کلیه و مجاری ادراری و استاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که در فصل گرما هستیم. در این فصل بیماری در بسیاری از افراد که دچار سنگ کلیه هستند تشدید می شود چه توصیه هایی برای این بیماران دارید؟ اظهار داشت: زمانی افراد به طور اتفاقی سنگی دفع کرده اند ولی در مواردی افراد واقعا به بیماری سنگ کلیه مبتلا هستند این دو وضعیت با هم متفاوت است. کسی که یک بار سنگ دفع کرده و امروز سنگ ندارد مثل آدم های عادی است. ولی کسانی که سنگ مکرر دفع کرده اند یا سنگی منجر به دخالت و جراحی شده است و یا ظرف یک سال گذشته یکی دو بار سنگ دفع کرده اند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند بنابراین می توان توصیه هایی به آنها کرد که بحثی مفصل است.

در کلیه سنگ ساز هر چه ادرار رقیقتر باشد شانس تشکیل سنگ مجدد و رشد سنگ کلیه کمتر است

وی افزود: به طور طبیعی در کلیه سنگ ساز هر چه ادرار رقیقتر باشد شانس تشکیل سنگ مجدد و رشد سنگ کلیه کمتر است. مثل چای شیرینی که هر چه شکر بیشتری در آن بریزیم حجم شکر بیشتر می شود و به مجرد اشباع شدن این مایع از جایی شروع به کریستالی شدن می کند. اتفاقی که در تشکیل سنگ کلیه می افتد به همین صورت است هر چه بتوانیم میزان قند و شکر را کم کنیم یا آب را بیشتر کنیم امکان حل شدن این جسم سخت در مایع بیشتر است. بهتر است این وضعیت رقیق شدن در تمام ۲۴ ساعت اتفاق بیفتد و اینطور نباشد که بگوییم در این زمان این همه آب خوردیم و کمی بعد دیگر آب نمیخوریم. اینها باید همه در یک جهت باشند و به طور متوسط میزان رسوب کریستالی در طول روز کاهش پیدا کند.

انواع آب ها هیج تاثیری در کاهش سنگ کلیه ندارد

وی تصریح کرد: پس اولین توصیه ما این است که اگر آب می خورید باید در طول روز و به طور مستمر بخورید. دوم این نکته است که چه نوع آبی بخوریم یعنی آب املاح و آب جوشیده و… مطالعات نشان می دهد که انواع آب ها هیج تاثیری در کاهش سنگ کلیه ندارد. اینکه بگوییم آب چشمه مفید است یا آب دارای املاح موجب تشدید سنگ کلیه می شود، هیچ کدام از این موارد علمی و ثابت شده نیست. وقتی می گوییم آب یعنی آبی که در دسترس است و هیچ نیازی به توضیح دیگری وجود ندارد و نباید نگاه دیگری داشته باشیم.

باید آنقدر آب خورد که ادرار رقیق شود

دکتر ضیایی ادامه داد: موضوع دوم که معمولا به شکل غلطی مصطلح و در میان عامه رواج دارد این سوال است که چقدر باید آب بخوریم و در منابع مختلف گفته شده است ۸ لیوان. درحالیکه این میزان بسیار متغیر است. البته متغیر در مورد افراد و در مورد شرایطی که در آن قرار گرفته اند. سن افراد و پایلوت بدن آنها متفاوت است. محیط زندگی افراد و آب و هوا متفاوت است و همه این ها تاثیر گذار است. از این رو نمی توانیم برای همه آدم ها یک نسخه بپیچیم. ما می‌گوییم ادرار باید همیشه در رنگ روشن و مثل آب باشد و این خود تنظیم کننده است. برای رسیدن به این‌ میزان باید گاهی دو ساعت یک لیوان آب مصرف کنیم و گاهی در یک ساعت به یک لیوان آب احتیاج داریم. بنابراین به طور مشخص باید آنقدر آب خورد که ادرار رقیق شود در ادرار من توصیه می کنم که هر دو ساعت یکبار حداقل یک لیوان آب بخورند و حتی شب ها باید بیدار بشویم و آب بخوریم. سوال بعدی این است که آیا چای و آبمیوه ها هم مثل آب عمل می کنند؟ وقتی ما صحبت از آب می کنیم، منظورمان آب خوردن است. آبی که از همین شیر آب منزل می آید مایعات دیگر جای آب را نمی گیرند چون ممکن است موادی داشته باشند که باعث غلیظ شدن ادرار بشود و تشکیل سنگ را تسهیل کند. وقتی ما می گوییم آب بخورید منظورمان همین آب معمولی است. اگر کسی چای می خورد اشکالی ندارد ولی نمی توان چای را جایگزین آب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha