یک متخصص تغذیه کودکان می گوید: بهتر است کودکان در مواجهه با موارد گرما زا و محل تجمع همگانی قرار نگیرند بخصوص از ده تا یازده صبح و از پنج تا هفت عصر از خانه خارج نشوند. مثلا بهتر است وقتی ضرورتی برای خرید وجود دارد کسی در خانه در کنار کودک باشد تا والدین بدون کودک از خانه خارج شوند اگر ناگزیر از خروج بودند باید حتما مرتب به کودک مایعات بخورانند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از گرمازدگی در کودکان

در مورد کل کودکان اصرار داریم در ساعات اوج گرما آنها را در معرض گرمای هوا قرار ندهیم

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ناصر کلانتری در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که در فصل گرم سال قرار داریم به جهت جلوگیری از گرما زدگی کودکان چه توصیه های تغذیه ای برای کودکان دارید؟ اظهار داشت: کودکان گروه سنی پر جمعیتی هستند که از صفر روزگی تا یازده سالگی و قبل از نوجوانی را شامل می شود. این دوره به چند زیر دوره تقسیم می شود؛ کودکان زیر دو سال و کودکان سه تا پنج سال و کودکان شش تا یازده ساله و برای هر کدام از آنها توصیه ها متفاوت است. در مورد کل کودکان اصرار داریم در ساعات اوج گرما آنها را در معرض گرمای هوا قرار ندهیم و به عبارتی از ۱۰.۳۰ تا ۱۱ صبح و از ۵.۳۰ تا ۶.۳۰ عصر بچه ها از منزل خارج نشوند و در فضایی قرار نگیرند که تعریق زیادی بکنند تا آب و املاح زیادی از دست ندهند که این خود باعث گرمازدگی می شود. در مورد زیر دوساله ها اصرار بر این است که تغذیه مکررا با شیر مادر انجام بگیرد و بر اساس تقاضای کودک باشد یعنی ساعت بندی ندارد و می گوییم هر وقت کودک تقاضای شیر کرد که همان نق زدن بچه است و زیر دوسال دیده می شود یعنی مراجعه کودک به مادر برای شیر خوردن است. در مجموعه زیر دو سال مساله تغذیه مکرر و براساس تقاضای کودک را به عنوان توصیه اصلی برای کاهش کمی آب بدن و از دست دادن املاح بدن داریم.

تحمل بدن بزرگسال در برابر گرما بالا تر است و کودکان کمتر این وضعیت را تحمل خواهند کرد

وی افزود: در کنار آن تغذیه کمکی و تغذیه با غذای خانواده بخصوص غذاهایی که مایعات بالا داشته باشند مثل انواع سوپ و آش را توصیه می کنیم و همچنین خوراندن مکرر مایعات خانگی. در فصل گرما بهتر است این گروه به خارج از منزل برده نشوند چون مساله گرمازدگی و بیماری های شایع و ویروس های مختلف مطرح است. مادران باید از تجمعات دوری کنند چه در فروشگاه های مختلف و چه در مراکز خرید اصلی و وسایل حمل و نقل حضور کمتری پیدا کنند مگر ناگزیر باشند. در کودکان ۳ تا ۵ سال شیر مادر خورده نمی‌شود ولی مساله پرهیز از خروج از خانه در ساعات اوج گرما در مورد آنها هم وجود دارد. ما در بسیاری از اوقات متوجه نیستیم آب در بدن بزرگسال بیشتر است. نسبت چربی بدن کودک در مقابل بقیه ترکیبات بدن که غیر چربی حساب می کنیم و محل ذخیره آب است، بیشتر است و در نتیجه مقدار آب بدنشان کمتر است و از این رو تحمل بدن بزرگسال در برابر گرما بالا تر است و کودکان کمتر این وضعیت را تحمل خواهند کرد.

کودکان در مواجهه با موارد گرما زا و محل تجمع همگانی قرار نگیرند

مایعات تنها نباید آب باشد چون تنها خوردن آب خود عوارض جانبی زیادی دارد

وی تصریح کرد: بهتر است کودکان در مواجهه با موارد گرما زا و محل تجمع همگانی قرار نگیرند بخصوص از ده تا یازده صبح و از پنج تا هفت عصر از خانه خارج نشوند. مثلا بهتر است وقتی ضرورتی برای خرید وجود دارد کسی در خانه در کنار کودک باشد تا والدین بدون کودک از خانه خارج شوند اگر ناگزیر از خروج بودند باید حتما مرتب به کودک مایعات بخورانند. اگر گرما بالا است وضعیت را با خود قیاس نکنند که خود می توانند تحمل کنند کودک حتما باید مایعات فراوان بخورد. مایعات تنها نباید آب باشد چون تنها خوردن آب خود عوارض جانبی زیادی دارد که کاهش اشتها از جمله آن است یا افزایش تجمع برخی از املاح در کلیه کودک که می تواند خطرناک باشد. مثلا آب و کمی شربت آبلیمو که در فرهنگ ما است، در ساعاتی که به ناچار بیرون از خانه هستند می تواند برای کودکشان کمک کننده باشد و از کمبود آب و املاح جلوگیری کنند.

مدارس در اوج گرما از تجمع کودکان در حیاط و زیر آفتاب جلوگیری کنند

دکتر کلانتری با بیان اینکه در مورد کودکان شش تا یازده ساله به طور معمول این گروه صبح در مدرسه هستند و با وسایل نقلیه می روند و برمی گردند و احتمال گرمازدگی در این گروه کمتر است گفت: شاید در مدارس متولیان امر متوجه نباشند و این کودکان در ساعات در حیاط بازی کنند و احتمال دارد دچار کم آبی شوند. مادر باید مایع و شربت مناسب را تهیه کند و در کیف کودک بگذارد و مدارس در اوج گرما از تجمع کودکان در حیاط و زیر آفتاب جلوگیری کنند چون می تواند برای کودکان مساله ساز باشد. بچه های بزرگتر در مرحله اول نوجوانی قرار دارند و حالت و شکل بدن به بزرگسالان نزدیک تر شده است و مقداری در بدنشان تا حدی به بزرگسالان نزدیک تر است و توانایی آنها به بزرگسالان نزدیک است اما همین گروه هم اگر در ساعت اوج گرما و زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند دچار عارضه کم آبی بدن خواهند شد.

باید مایعات مناسب مصرف کرد نه نوشابه و نوشیدنی های غیر سالم

آب ساده بهترین نوشیدنی است

این متخصص تغذیه ادامه داد: باید مصرف مرتب مایعات در این کودکان هم بالاتر باشد شاید برخی ورزش ها در سالن باشد اما تعریق در حین این ورزش ها بالا است. باید مایعات مناسب مصرف کرد نه نوشابه و نوشیدنی های غیر سالم. آب ساده بهترین نوشیدنی است. شاید برخی از مربیان تصور کنند که باید ورزش تمام شود و بعد بچه ها آب بخورند ولی کودک باید هر کجا در حین انجام تمرینات ورزشی نیاز به آب دارند آب مصرف کنند تا از کمبود آب جلوگیری شود. شربت هایی مثل به لیمو و لیمونارد و … نیز می تواند برای جبران کمبود آب مصرف شود. غذاهای کودکان در این زمان ها کمتر جان و بیشتر باید غذاهای مایعاتی باشد و بخش مایع غذا بالا باشد و کودک عادت کند و از طریق همین غذا ها کمبود آب را جبران کند. از نظر تغذیه ای برای زیر دو سال شیر مکرر مادر و سه تا پنج سال غذاهای حاوی مایعات بیشتر و در مورد کودکان در مرحله نوجوانی اولیه داشتن تغذیه مناسب و مایعات در کیف اذوقه می تواند موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha