چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 341429

متخصص طب ایرانی درباره راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی توضیحاتی ارائه داد.

راهکارهای طلایی طب سنتی برای فرار از گرمازدگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا یارقلی متخصص طب ایرانی، با اشاره به اینکه کودکان نسبت به گرمای هوا آسیب پذیرتر هستند گفت: کلافگی، سردرد، افزایش ضربان قلب، افت فشار خون و حتی غش کردن از علائم گرمازدگی شدید است.

یارقلی تاکید کرد: قبل از اینکه به این مرحله برسیم باید جلوی گرمازدگی را بگیریم. برای آن چند راهکار ساده وجود دارد. در ساعات میانی روز نباید در معرض آفتاب باشیم و بهتر است کارهای بیرون از خانه را در ابتدا یا پایان روز که هوا خنک تر است انجام دهیم.

وی توضیح داد: می توانیم ۵ قاشق غذاخوری بابونه به 5 قاشق غذاخوری همراه گل سرخ را با یک لیتر آب جوشانده و همانطور که داغ است صاف کنیم و در ظرف اسپری ریخته و در هوای گرم روی صورت و اطراف صورت آب پاش کنیم. البته می‌توان به جای این جوشانده از گلاب به همراه عرق بابونه هم استفاده کرد. این ترکیب به خنک شدن بدن کمک کرده ، تشنگی را کم کرده و از عوارض گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: نوشیدن شربت سکنجبین برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثر است و آب بدن را تامین می کند. شبِ قبل از نوشیدن آن ، می توان قسمت تخم دار خیار را در شربت ریخته و فردا مصرف کرد. شربت سکنجبین عطش را کم می‌کند و مقاومت انسان را در برابر گرما افزایش می‌دهد.

متخصص طب ایرانی کشورمان یادآور شد: مربای زرشک و آلبالو در تابستان بسیار خوب است و می‌توان از شربت‌های این دو میوه به عنوان نوشیدنی استفاده کرد. ضمن اینکه نوشیدنی‌هایی که حاوی تخم شربتی و سکنجبین باشند می‌توانند از گرمازدگی جلوگیری کرده و تشنگی کم کنند.

یارقلی تاکید کرد: استفاده از شربت سکنجبین و افشانه بابونه و گل سرخ بستگی به این دارد که چه مدت در هوای گرم قرار بگیریم و چقدر تعریق داشته باشیم. اگر در خانه باشیم روزی یکبار نوشیدن شربت کافی است اما اگر در معرض آفتاب باشیم؛ شاید مجبور شویم هر 10 دقیقه از افشانه گلاب و بابونه استفاده کنیم.

وی درباره علائم گرمازدگی گفت: افزایش ضربان قلب، سردرد، کوفتگی، بی قراری و ضعف بدن از علائم گرمازدگی است. در اولین فرصت باید خودمان را به سایه برسانیم و سر، صورت وگردن خود را با آب بشوییم. با این‌کار عوارض گرمازدگی تا 80 درصد کاهش می‌یابد. استفاده از افشانه بابونه و گل سرخ و نوشیدن آب خنک و شربت بدون یخ به بهبود گرمازدگی بسیار کمک می‌کند.

یارقلی یادآور شد: چای نعناع مزاجی گرم دارد و شل کننده خوبی است. اما چای نعناع به تنهایی برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه نمی‌شود. بسیاری از افراد برای رفع تشنگی آب زیادی می‌خورند، شکمشان باد می‌کند اما همچنان تشنه هستند. معده این افراد بلغم شور و غلیظ دارد. چای نعناع در این افراد می‌تواند جلوی عطش آنها را بگیرد. چای هم با طبع گرم و خشک خود سردی معده را از بین برده و جلوی تشنگی را هم می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha