طبق ادعای محققان این شرکت، واکسن کووید Novavax به طور شگفت انگیزی در برابر همه انواع Omicron موثر است.

واکسن نواواکس علیه تمام سویه‌های اُمیکرون مصونیت ایجاد می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،شرکت زیست فناوری Novavax، شرکتی آمریکایی با ۷۹۱ کارمند در سال ۲۰۲۱ واقع در ایالت مریلند در آمریکا می‌باشد که پیشرو در تولید واکسن بر علیه بیماری‌های عفونی مهم و خطرناک می‌باشد. 

شرکت بیوتکنولوژی نواواکس (Novavax) ادعا کرده است که واکسن کووید-۱۹ می‌تواند پاسخ‌های ایمنی موثری را در برابر همه انواع Omicron ایجاد کند.

پیتر مارکس، مدیر بخش واکسن FDA، گفت: اگرچه واکسن Novavax هنوز مجوز استفاده در آمریکا را نگرفته است، مهم است که شرکت این داده‌ها را ارائه کند.

واکسن کووید-۱۹ Novavax در آمریکا با مسیر سختی برای مجوز مواجه شده است. چالش‌های توسعه و موانع تولید در سال ۲۰۲۱ سرعت را کاهش داد، اما تا پایان سال، واکسن جدید در سراسر جهان توزیع شد.

طبق گزارش‌ها، این شرکت در ژانویه داده‌ها را به FDA ارسال کرد، اما مشکلات تولید همچنان مجوز را متوقف می‌کرد.

در اوایل ژوئن، یک پانل مشاوره FDA مجوز استفاده اضطراری برای واکسن را توصیه کرد و مجدداً سؤالاتی در مورد استانداردهای ساخت مطرح شد که منجر به توقف تأیید نهایی شد.

مارکس یکی از محققین این پروژه گفت:ما تولید را بسیار جدی می‌گیریم. خودمان را درمقایسه با کشورهای دیگر در زمینه تولید معیار قرار نمی‌دهیم، در نظر می‌گیریم که استاندارد بسیار بالایی داریم و به همین دلیل است که اغلب به عنوان یک استاندارد طلایی برای تولید خود و به ویژه در زمینه واکسن‌ها در نظر گرفته می‌شویم.

داده‌های جدید منتشره شده توسط Novavax نشان می‌دهد که فرمول واکسن اصلی آن، پاسخ‌های ایمنی گسترده‌ای ایجاد می‌کند و در نتیجه آنتی بادی‌هایی ایجاد می‌کند که پاسخ‌های موثری را به همه گونه‌های جدید Omicron، از جمله زیرگروه ایمنی BA.۵ نشان می‌دهد.

به طور خاص، داده‌ها نشان می‌دهند که واکسن نواواکس پاسخ‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده‌ای را به انواع Omicron تولید می‌کند که با آنچه در برابر سویه اصلی SARS-CoV-۲ در اوج آزمایش فاز ۳ اولیه آن مشاهده شد، قابل مقایسه است.

این واکسن به عنوان یک واکسن زیرواحد پروتئینی شناخته می‌شود و تولید آن در ابتدا شامل کشت پروتئین‌های معروف ویروس کرونا در کارخانه‌های بزرگ تولیدی است.

پروتئین‌ها در نانوذراتی که برای تقلید از ساختار ویروس طراحی شده‌اند، ترکیب می‌شوند. این نانوذرات با مواد کمکی جفت می‌شوند، مولکول‌هایی تشکیل می‌دهند، که به تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کنند.

نواواکس ادعا می‌کند که ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فرد واکسن آن منجر به تولید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده گسترده‌ای می‌شود که می‌توانند گونه‌های در حال ظهور SARS-CoV-۲ را بهتر تشخیص دهند. با بهره گیری از این فرضیه، Novavax داده‌هایی از جدیدترین فرمول واکسن خود را ارائه کرد که برای هدف قرار دادن مستقیم نوع Omicron BA.۱ طراحی شده است.

نواواکس استدلال می‌کند، این بدان معناست که برنامه‌های تقویت کننده با استفاده از فرمول اصلی احتمالاً می‌تواند یک استراتژی موثر برای اواخر امسال باشد.

با این حال، آزمایش‌های در حال انجام با فرمول اختصاصی Omicron باید به زودی نتایج را ارائه دهد و Novavax می‌گوید در صورت لزوم می‌تواند این واکسن را تکرار کند.

گرگوری گلن، رئیس تحقیق و توسعه Novavax گفت: ما مطمئن هستیم که نمونه اولیه واکسن کووید-۱۹ سطوح وسیعی از آنتی بادی‌ها را به عنوان سری اولیه تولید می‌کند و تقویت با این نمونه اولیه، وسعت پاسخ را افزایش می‌دهد.

در حالی که ما به قدرت داده‌های نمونه اولیه واکسن خود اعتقاد داریم، آماده ایم واکسن مبتنی بر Omicron را در پاییز امسال مطابق با توصیه‌های مقامات بهداشتی ارائه کنیم.

تا به امروز، واکسن COVID-۱۹ Novavax در بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان از جمله اروپا، کانادا و استرالیا مجاز و توزیع شده است.


منبع: سایت نیواطلس منتشره از نواواکس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha