یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 341548

به گفته دانشمندان، در قرن بیست و یکم شواهد زیادی در مورد خوش‌ بینی و مثبت‌ اندیشی و اینکه چگونه می‌ توانند بر سیستم ایمنی، عملکرد مغز و سلامت فیزیکی تاثیر بگذارند، پدیدار شده است.

آیا افراد خوش‌ بین عمر طولانی تری دارند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران - بر اساس تحقیقات جدید که یافته های کامل آنها از طریق وب ام‌دی (یکی از محبوب ترین وب سایت‌ های مراقبت‌ های بهداشتی) قابل دسترسی است، افرادی که خوش‌ بین تر هستند به احتمال زیاد عمر طولانی‌ تری خواهند داشت. در مطالعه‌ ای روی 160000 تن از بانوان داوطلب، افرادی که بالاترین میزان خوش‌ بینی را داشتند 5.4 درصد طول عمر بیشتری نسبت به آنهایی نشان دادند که کمتر خوش‌ بین بودند.

هیامی کوگا، سرپرست تیم تحقیقات توضیح می دهد: «بخش اعظم تحقیقات نشان می‌ دهند که افراد خوش‌ بین‌ تر، غیر واقع‌ بین نیستند و نباید این دو موضوع را به یکدیگر ارتباط داد».

کوگا اضافه می کند: در عوض آنها همواره راهی می یابند تا آینده روشن تری را برای خود و دیگران متصور شوند. در واقع مردم خوش‌ بینی را افزایش توانایی حل مشکلات و مقابله تاثیرگذار با چالش‌ های پیش رو در زندگی می‌ دانند.

همه چیز درباره خوش‌ بینی؛ آیا افراد خوش‌ بین عمر طولانی تری دارند؟

مطالعات متنوع تر

این مطالعه اولین پژوهشی نیست که خوش بینی را با طول عمر مرتبط می داند. اکثر کارهای قبلی عمدتا روی سفیدپوستان غیر اسپانیایی تمرکز داشتند.

به عنوان مثال، سایر محققان پیش تر گزارش داده بودند که خوش بینی با 15٪ طول عمر بیشتر در میان زنان سفیدپوست که تا 10 سال تحت نظر بودند، ارتباط دارد. مطالعه کنونی که در مجله جامعه سالمندان آمریکا منتشر شده است، یکی از اولین مطالعاتی است که خوش‌ بینی را به طول عمر بالاتر در یک جمعیت متفاوت از نظر نژادی و قومیتی ارتباط می دهد.

محققان دانشگاه بوستون نیز پس از پیگیری ۲۳۳ داوطلب مرد طی ۲۲ سال، یافته های مشابهی را تایید کردند.

آنها گزارش دادند که شرکت کنندگان خوش بین تر در مطالعه، سطوح بالاتری از بهزیستی عاطفی داشتند و استرس را به شکلی متفاوت و همچنین با شدت کمتر از آنهایی که بدبین بودند، تجربه می کردند.

این مطالعه نشان داد که شرکت‌ کنندگان خوش‌ بین، خلق‌ و خوی مثبت پایدارتری داشتند.

دکتر Lewina O. Lee، نویسنده مطالعه و روانشناس بالینی در مرکز ملی اختلال استرس پس از سانحه می گوید: "مطالعه مد نظر یک سناریو احتمالی را ارزیابی می کند که آیا افراد خوش بین تر استرس روزانه را به نحو سازنده تری مدیریت می کنند یا خیر؟ این موضوع سبب می شود تا چنین افرادی از رفاه عاطفی بهتری برخوردار باشند و طول عمر بیشتری را تجربه کنند.

وی ادامه می دهد: استرس تاثیر منفی بر وضعیت سلامتی ما دارد. با بررسی اینکه آیا افراد خوش بین با استرس های روزانه به طور متفاوتی برخورد می کنند یا خیر، دانش ما در خصوص ارتباط خوش بینی با طول عمر بیشتر به طور قابل ملاحظه ای بالا می رود.


همه چیز درباره خوش‌ بینی؛ آیا افراد خوش‌ بین عمر طولانی تری دارند؟

فواید علمی مثبت اندیشی

یک مطالعه در سال 2019 توسط تیم تحقیقاتی دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون نشان داد که خوش بین ترین مردان و زنان 11 تا 15 درصد بیشتر از افرادی که کمتر خوش بین هستند، زندگی می کنند. این نتایج حتی با وجود عوامل زمینه ای اخلال‌گر مانند بیماری های مزمن، عدم پیشرفت تحصیلی، تحرک فیزیکی پایین و رژیم غذایی نامناسب هم ثابت بودند.

به گفته دانشمندان، در قرن بیست و یکم شواهد زیادی در مورد خوش‌ بینی و مثبت‌ اندیشی و اینکه چگونه می‌ توانند بر سیستم ایمنی، عملکرد مغز و سلامت فیزیکی تاثیر بگذارند، پدیدار شده است.

استرس بیش از حد و حالات منفی ذهنی واکنش‌ های عصبی غدد درون‌ ریز و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌ کنند و باعث آسیب‌ پذیری در برابر بیماری می شوند. این موضوع همچون یک چرخه معیوب است و بدن نمی‌ تواند پاسخی قوی به استرس و بیماری از خود نشان دهد.

به منظور تقویت قابلیت خوش بینی روی رفتارهایی متمرکز شوید که در یک بازه زمانی نسبتا طولانی، موفقیت و شادکامی آینده را برای شما تضمین می کنند. لازمه چنین رویکردهایی انعطاف‌ پذیری است و برای آن که بتوانید به فرد خوش بین تری تبدیل شوید، باید قدرت استقبال از تغییر را داشته باشید.

همچنین بهتر است مواجهه با اخبار رسانه های جمعی را کاهش دهید. طیف وسیعی از این برنامه ها سعی می کنند موقعیت های منفی را فراگیر، جهانشمول، دائمی و غیر قابل کنترل نشان دهند. این دیدگاه‌ های موقعیتی به مرور زمان خوش‌ بینی را تضعیف خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha