بر اساس یک مطالعه بزرگ، واکسیناسیون کووید ۱۹ با افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی مرتبط نیست.

واکسن کرونا برای بیماران قلبی عروقی بی خطر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر «استر دبلیو چان»، نویسنده این مطالعه از دانشکده پزشکی لی کا شینگ هنگ کنگ، گفت: «مطالعه ما نشان داد که بیماری قلبی عروقی از قبل موجود نباید مانع از واکسینه شدن افراد در برابر کووید ۱۹ شود. واکسیناسیون برای این گروه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بیماری قلبی عروقی با پیامدهای بدتر و خطر بالاتر مرگ پس از عفونت کووید ۱۹ همراه است.»

به گزارش ساینس دیلی، این اولین مطالعه‌ای بود که ارتباط بین واکسن‌های کووید ۱۹ و خطر بروز عوارض جانبی جدی قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بررسی کرد.

محققان بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی و تشخیص جدید عوارض جانبی جدی قلبی عروقی را بین ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، زمانی که برنامه واکسیناسیون انبوه کووید ۱۹ در هنگ کنگ آغاز شد، تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ شناسایی کردند. بیماری قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب، بیماری عروق مغزی، بیماری عروق محیطی و مداخلات قبلی مانند استنت گذاری بود. عوارض جانبی جدی قلبی عروقی شامل انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی، یا مرگ قلبی عروقی بود.

در این مطالعه، هر بیمار از نظر خطر عوارض جانبی جدی قلبی عروقی تا ۲۷ روز پس از هر دوز واکسن بررسی شد.

در مجموع ۲۲۹,۲۳۵ بیمار مبتلا به بیماری قلبی عروقی شناسایی شدند که از این تعداد ۱۷۶۴ نفر واکسینه شدند و عوارض جانبی جدی قلبی عروقی را در طول دوره مطالعه تجربه کردند.

هیچ مدرکی دال بر افزایش خطر عوارض جانبی جدی قلبی عروقی پس از اولین یا دومین دوز واکسن وجود نداشت.

دکتر چان گفت: «یافته ها برای زنان و مردان، افراد کمتر و بالا ۶۵ سال، و بیمارانی که بیماری‌های قلبی عروقی زمینه‌ای متفاوتی داشتند، سازگار بود. نتایج باید اطمینان خاطری در مورد ایمنی قلبی عروقی این دو واکسن ایجاد کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha