سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 341672

 محققانی که روی ژن‌های دخیل در بیماری آلزایمر مطالعه می‌کنند، ژن جدیدی به نام MGMT را شناسایی کرده‌اند که خطر ابتلا به زوال عقل رایج در زنان را افزایش می‌دهد.

ژن عامل ابتلای زنان به آلزایمر کشف شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، لیندسی فارر، محقق این تحقیق و رئیس ژنتیک زیست‌پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون ایالات متحده، گفت: این یکی از معدود و شاید قوی‌ترین ارتباط‌های یک عامل خطر ژنتیکی برای آلزایمر مختص زنان است.

به گزارش هلث، در این تحقیق گروهی از دانشگاه شیکاگو و دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون با استفاده از ۲ مجموعه داده نامرتبط و روش‌های مختلف دنبال پیوندهای ژنتیکی بودند.

یک مجموعه داده این تحقیق از خانواده بزرگی از هاتریت‌ها(جمعیتی در ایالات متحده با سبک زندگی و عقاید خاص) و تمام افراد مورد مطالعه زن بودند.

این گروه همچنین داده‌های ژنتیکی ۱۰ هزار و ۳۴۰ زن را که فاقد APOE۴ بودند نیز تجزیه و تحلیل کردند. این ژن یک عامل خطر شناخته شده آلزایمر است که توسط حدود ۶۰ درصد از افراد با اصل و نسب اروپایی و حدود ۲۶ درصد از جمعیت عمومی حمل می‌شود.

برای هر ۲ مجموعه داده ژن جدید MGMT به‌ طور قابل‌ توجهی با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط بود.

فارر گفت: این یافته‌ها ویژه است زیرا به‌ طور مستقل در ۲ جمعیت مجزا با استفاده از رویکردهای مختلف کشف شد. در حالی که یافته‌ها در مجموعه داده بزرگ در زنانی که APOE۴ ندارند، برجسته‌تر و نمونه هاتریت‌ها برای ارزیابی این الگو بسیار کوچک بود.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است و بیش از ۵.۸ میلیون نفر در ایالات‌ متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کارول اوبر، رئیس بخش ژنتیک انسانی در دانشگاه شیکاگو و محقق ارشد این تحقیق، گفت: این مطالعه ارزش بررسی جمعیت‌های بنیان‌گذار برای مطالعات نقشه‌برداری ژنتیکی بیماری‌هایی مانند آلزایمر را برجسته کرد.

برای درک اینکه چرا MGMT بر خطر آلزایمر در زنان تاثیر می گذارد، به مطالعات بیشتری نیاز است.

محققان خاطرنشان کردند: این مطالعه اهمیت جستجوی عوامل خطر را نشان می‌دهد ممکن است مختص یک جنسیت باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه Alzheimers & Dementia منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha