تصورات اشتباه در مورد بیماری کرونا خطرناک است. در آستانه شروع پیک جدید بیماری مروز برخی تصورات اشتباه شایع مهم است

در مورد کرونا مرتکب این اشتباهات نشوید

براساس آنچه در دنیا اتفاق افتاده و براساس یافته های محدود داخلی به نظر می رسد پیک جدیدی که در کشور در حال شروع است با نوع جدید ویروس اومیکرون معروف به BA.5 است که اطلاعات اصلی در مورد آن به شرح زیر است:

  1. این نوع ویروس مسری‌تر از امیکرون اولیه است
  2. بیش از امیکرون اولیه از ایمنی ناشی از واکسن و ابتلای قبلی می‌گریزد.
  3. نسبت به نوع امیکرون اولیه بیماری تا حدودی شدیدتر را ایجاد می‌کند. اما خوشبختانه آمار بستری و مرگ و میر با آن هنوز نسبت به نوع دلتا بسیار پایین تر است.

برای اینکه مجددا بیماری را جدی بگیریم و مراقبت ها و پروتکل ها را رعایت کنیم شاید مروز این باورهای غلط بد نباشد:

الف - اگر گمان می‌کنیم «چون فرد جوان و قوی هستیم به مبتلا نمی‌شویم» اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم چون حتی در صورتی که مبتلا شویم و چندان شدید بیمار نشویم ناقل بودنمان برای اطرافیانمان ممکن است نتیجۀ بدی داشته باشد. از طرف دیگر احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت (لانگ کووید) در جوانان هم بالا است و لانگ کووید حالتی آزاردهنده و تاحدودی خطرناک است که باید تلاش کنیم از آن دور بمانیم

ب- این باور که « چون دفعات قبلی که به کرونا مبتلا شده‌ام، بیماریم خفیف بوده، اگر باز هم مبتلا شوم بیماریم خفیف خواهد بود» به دلایل متعدد درست نیست و ممکن است این بار فرم شدید بیماری را تجربه کنید

ج - این تصور که «فردی که علامت های بیماری را ندارد ناقل بیماری نیست» اصلا درست نیست. بسیاری از ابتلای سایرین در همین موارد اتفاق افتاده است.

د - این تصور که «چون دو دوز یا سه دوز واکسن زده ام پس ناقل بیماری نیستم» درست نیست. حتی با وجود واکسیناسیون کامل شما ممکن است به بیماری مبتلا شوید و در آن صورت می توانید ناقل بیماری به دیگران باشید.

م - این تصور که «باز گذاشتن در و پنجرۀ ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری جریان هوا را به اندازه‌ای برقرار می‌کند که دیگر انتقال بیماری رخ نمی‌دهد و نیازی به استفاده از ماسک نیست» اصلا درست نیست. هرچند این کار ریسک انتقال بیماری را کاهش می‌دهد اما استفاده از ماسک در محیط های سربسته با حضور دیگران لازم است.

ه- این تصور که « بیماری که من دارم کورونا نیست، حساسیت یا سرماخوردگی، اثر باد کولر یا موتورسواری، سینوزیت و مانند این‌ها است» یکی از خطرناک ترین تصورات ممکن است. در دوران اوج همه گیری هر علائمی را معادل کرونا بدانیتد مگر خلاف آن ثابت شود. بهتر است با داشتن حتی یک علامت بیماری (یا حتی اگر در تماس نزدیک با فرد ثابت شده مبتلا به بیماری بوده اید) خود را مبتلا (یا ناقل بیماری) فرض کنید و توصیه های بهداشتی را رعایت کنید تا بیماری را به دیگران منتقل نکنید.

ی - این تصور که « مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ داروهای یکسانی را مصرف می کنند و می‌شود نسخه دیگران را بدون تجویز پزشک مصرف کرد» هم تصور به شدت خطرناکی است و ممکن است باعث دیر شدن درمان های ضروری شود. یک نکته مهم این است از مصرف داروهای تجویز شده توسط افراد غیرپزشک و فاقد صلاحیت خودداری کنید. یادتان باشد که داروهایی که تأثیرشان اثبات نشده است نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha