رواج شبه‌علم و دست نکشیدن برخی افراد از عادت‌های زندگی باعث شده است که بسیاری از کارهایی که ما برای افزایش سطح سلامت خود انجام می‌دهیم، نه‌تنها فایده‌ای نداشته باشد، بلکه سلامت‌مان را به خطر هم بیندازد.

زیاده‌روی‌های بیهوده در حفظ سلامتی را کنار بگذارید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در ادامه این مطلب به نقل از روزنامه "ایندیپندنت" پنج افسانه معروف را که برخلاف انتظار، فایده‌ای برای ما ندارند، با هم بررسی می‌کنیم.

۱- ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی برای سلامتی مهم است

یکی از افسانه‌های رایج سلامتی، «پیاده‌روی ۱۰ هزار قدمی روزانه» است.

به گفته محققان دانشگاه ماساچوست، تلاش برای رسیدن به این هدف که بیشتر تحسین می‌شود، هیچ فایده‌ای ندارد. این تیم داده‌های ۱۵ مطالعه را که تاثیر تعداد قدم‌های روزانه نزدیک به ۵۰ هزار نفر از چهار قاره را بر میزان مرگ و میر به هر علتی، بررسی می‌کند، تجزیه و تحلیل کرده است.

هرچند پیاده‌روی برای سلامتی پیامدهای مثبت و فوق‌العاده‌ای دارد و هر میزان از آن می‌تواند سودمند باشد اما این باور رایج که دقیقا ۱۰ هزار قدم در روز باید پیاده‌روی کنیم، هیچ پایه علمی ندارد و از یک کارزار بازاریابی ژاپنی در سال ۱۹۶۴ برای فروش گام‌شمارها سرچشمه گرفته است.

۲- نیاز ضروری بدن به خوردن پنج نوع میوه و سبزی در روز

یونانیان باستان می‌گفتند هشت میوه و سبزی روزانه اما سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۰ توصیه کرد روزانه پنج تا مصرف شود. هرچند این عدد واقعا معنای خاصی ندارد.

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که روزانه ۴۰۰ گرم میوه و سبزی بخوریم، اما برای اینکه این مقدار برای همه قابل درک باشد، آن را معادل پنج عدد میوه ۸۰ گرمی در نظر گرفتند.

یک پژوهش در سال ۲۰۱۷ در دانشگاه مک‌مستر در کانادا، نشان داد که از نظر امید به زندگی، افزایش مصرف میوه و سبزی از چهار تا به پنج تا در روز، هیچ منفعت مضاعفی ندارد.

۳- مواد قندی را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنید

اگر همیشه می‌خواهید خوراکی‌های بدون مواد قندی تهیه کنید، چون معتقدید که همه مواد قندی بد است، رد کردن این افسانه ممکن است کمی شادی به زندگی شما بازگرداند.

همه مواد قندی بد نیستند. قند به صورت طبیعی در بسیاری از غذاهای سالم، از جمله میوه، ماست طبیعی، و شیر وجود دارد. قند طبیعی حاوی ویتامین‌ها، مواد مغذی و مواد معدنی است که می‌تواند به جلوگیری از اثرات ناسالم قندافزوده، کمک کند.

شکر نوعی کربوهیدرات است که منبع اصلی سوخت برای مغز است. با این حال، در مجموع ایده خوبی است که از مصرف مواد قندی فرآوری‌شده و تصفیه‌شده خودداری کنید.

۴- گلوتن برای شما مضر است

سروکله غذاهای بدون گلوتن به تازگی در همه جا پیدا شده، اما آیا گلوتن واقعا دشمن سلامتی ما است؟

واضح است که پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای بسیاری از افراد مبتلا به بی‌تحملی غذایی، به ویژه آن‌هایی که به بیماری سلیاک دچارند، مفید است. با این حال، «بی‌تحملی» نامرتبط با سلیاک در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

اگر به بیماری سلیاک مبتلا نیستید یا پزشک معالجتان تشخیص نداده است که به گلوتن حساسید، گلوتن برای شما بد نیست. گلوتن گونه‌ای پروتئین بر پایه گندم و بخشی کلیدی از یک رژیم غذایی سالم است و فیبر محلول، پروتئین و مواد مغذی برای بدن فراهم می‌کند.

۵- روزی هشت لیوان آب بنوشید

بسیاری از مردم بر این باورند که منشا این افسانه، توصیه‌ای در سال ۱۹۴۵ از سوی هیات غذا و تغذیه آمریکا بود که می‌گفت مردم به حدود ۲.۵ لیتر آب در روز نیاز دارند. اما آن‌ها جمله بعدی در این توصیه را نادیده گرفتند: «بیشتر این مقدار در غذای شما وجود دارد.»

آب در میوه‌ها و سبزیجات، آبمیوه، چای و قهوه نیز موجود است.

مطالعات تازه نشان داده است شواهدی وجود ندارد که از توصیه به نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز حمایت کند. همچنین، نوشیدن مقادیر زیاد آب می‌تواند خطرناک باشد و منجر به مسمومیت با آب، هیپوناترمی (کم‌سُدیمی خون) و حتی مرگ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha