سلامت نیوز: پس از انتشار گزارش "قلب هیرکانی با جاده "ماشَلَک" از حرکت می ایستد" در سلامت نیوز و انعکاس مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست و اهالی بومی منطقه با ارتقای این جاده، دادستان مرکز مازندران در بازدید از مکان جاده در جنگل، با آن مخالفت کرد. او گفت:« هر شخص حقیقی و حقوقی که بخواهد بدون در نظر گرفتن مقررات محیط زیستی و منابع طبیعی، با انگیزه های مختلف به عرصه های ملی تعرض داشته باشند برخورد خواهد شد.»

مخالفت صریح دادستان مرکز مازندران با ساخت جاده "ماشلک"

به گزارش سلامت نیوز یک روز پس از انتشار گزارشی درباره درخواست فرماندار نوشهر برای تعریض و بهسازی جاده "ماشلک"، محمد کریمی دادستان مرکز استان مازندران همراه با دادستان نوشهر، رییس کل دادگستری مازندران، مدیران کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان، جمعی از مسوولان نوشهر و شخص فرماندار این شهر که متقاضی اصلی این جاده است از محل بازدید کردند و دادستان و مسوولان قضایی استان با احداث آن مخالفت کردند.

محمد کریمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران به صراحت گفت:« « هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی که بخواهد بدون در نظر گرفتن مقررات محیط زیستی و منابع طبیعی، با انگیزه های مختلف به عرصه های ملی تعرض داشته باشند برخورد خواهد شد.»

هفته گذشته فرماندار نوشهر در حالی درخواست بهسازی و تعریض جاده ماشلک را در قلب هیرکانی داده بود که هم اکنون برای مسیر دو روستای "ویسر" و "سنگ تجن" در منطقه "کجور" مازندران، دو جاده دسترسی وجود دارد و مردم سال هاست درحال استفاده از این جاده ها هستند.

علاوه بر این ها جاده ماشلک که سال ها پیش صرفا برای بهره برداری جنگل از سوی اداره کل منابع طبیعی استان احداث شده از قلب "منطقه حفاظت شده البرز مرکزی" و جنگل های انبوه هیرکانی می گذرد.

گونه هایی که در اطراف این جاده قرار دارند شاخص ترین گونه های هیرکانی اعم از توسکا، راش، بلوط، ممرز، انجیلی و سرخدار هستند. همچنین منطقه کلکسیونی از حیات وحش هیرکانی است که مهم ترین آنها پلنگ، گوزن قرمز (مرال) شوکا، خرس قهوه ای و دیگر گونه های کمیاب و ارزشمند است و در صورت ساخت این جاده، آسیب های جدی دیده و از دست خواهد رفت.

بهانه متقاضیان کوتاه کردن مسیر کنونی است؛ این در حالی است که این کوتاهی مسیر تنها در حد 10 دقیقه بوده و این طرح در دولت های متعدد با مخالفت جدی سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شده است؛ چرا که علاوه بر تخریب گسترده جنگل های هیرکانی و زیستگاه حیات وحش، منطقه ای رانشی است و امنیت لازم را برای ترددکنندگان ندارد.

حالا پس از انتشار گزارش "سلامت نیوز" دادستان مرکز استان و دادستان نوشهر، رییس کل دادگستری مازندران، مدیران کل محیط زیست و منابع طبیعی، جمعی از مسوولان نوشهر و شخص فرماندار این شهر که متقاضی اصلی است از محل بازدید کردند.

آنها در این بازدید به صراحت مخالفت خود را با ارتقا و تعریض و بهسازی این جاده اعلام کردند و تاکید کردند که این جاده نباید ارتقا یابد.

کنشگران محیط زیست و جوامع محلی ساکن در منطقه اما می خواهند تکلیف این جاده برای همیشه معلوم شود؛ چرا که هر بار با تغییر دولت و مسوولان استانی و محلی، این درخواست متخلفانه و ویرانگر بار دیگر پیگیری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha