ظروف یکبار مصرف چند صد سال زمان نیاز دارد که تجزیه شود، و زمانی که تجزیه شد هم ترکیبات خطرناکی از خود آزاد می‌کند که نه تنها زمین و خاک بلکه حتی می‌تواند آب‌های زیرزمینی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بلایی که ظروف یکبار مصرف نذری سر محیط زیست می‌آورد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نذری دادن در ایام محرم سنتی دیرینه‌ و جزو جدایی ناپذیر فرهنگ عزاداری این ماه است. در سالیان گذشته مردم انواع غذا و خوراکی‌های نذری را در ظروف معمولی ریخته و بین عزاداران پخش می‌کردند، اما طی سال‌های اخیر با وفور انواع ظروف یکبار مصرف در بازار مردم به سمت استفاده از این ظروف رفتند.

ظروف یکبار مصرف اگرچه کار را آسان کرده، اما تبعات جبران ناپذیری برای سلامت انسان و همچنین محیط زیست دارد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه بیان اینکه میانگین زمان استفاده از ظروف یکبار مصرف تنها بین پنج تا ۱۰ دقیقه است، از مردم خواست تا حد امکان استفاده از ظروف معمولی را جایگزین ظروف یکبار مصرف کنند.

فرشاد فتاحی در گفت و گو با ایسنا، از شعار ماه محرم امسال سازمان محیط زیست یاد کرد که "محرم امسال، محرم بدون زباله" نامگذاری شده و گفت: هر سال در ایام ماه محرم شاهد استفاده بسیار زیاد از ظروف یکبار مصرف هستیم که تبعات آن تا چند صد سال با ما و طبیعت خواهد ماند.

وی ادامه داد: ظروف یکبار مصرف چند صد سال زمان نیاز دارد که تجزیه شود، و زمانی که تجزیه شد هم ترکیبات خطرناکی از خود آزاد می‌کند که نه تنها زمین و خاک بلکه حتی می‌تواند آب‌های زیرزمینی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

معاون محیط زیست استان کرمانشاه از جابجایی این ظروف همراه با جریان آب تا رودخانه‌ها و حتی اعماق دریاها نیز یاد کرد و افزود: علاوه بر مخاطراتی که ظروف یکبار مصرف برای گونه‌های آبزی دارد، تجمع آن می‌تواند منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن مسیل‌ها و حتی بروز سیلاب شود.

به گفته فتاحی، ترکیبات سمی موجود در ظروف یکبار مصرف در بلندمدت می تواند باعث مشکلات کبدی، کلیوی و ریوی شده و حتی سرطان زا باشد.

وی معتقد است، تبعاتی که ظروف یکبار مصرف دارد بعد از چندین سال خود را در سلامت افراد و محیط زیست نشان خواهد داد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه از مردم درخواست کرد در این ایام انواع نذری را در ظروف معمولی که همیشه قابل استفاده هستند سرو کنند و در صورت اجبار از ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی که سرعت تجزیه بیشتری دارند، استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha