سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 343513

شکل متابولیسمی، بیماری، مصرف دارو یا استرس ممکن است باعث ریزش مو شوند و در این شرایط است که تزریق و مصرف برخی ویتامین‌ها مانند بیوتین می‌تواند به کاهش ریزش موی شما کمک کند.

این دو ویتامین‌ ریزش مو را قطع و موهایتان را تقویت می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اگر در طول نزدیک به سه سال گذشته درگیر کرونا شده باشید، احتمالا متوجه ریزش بیش از پیش موهای خود شده‌اید.

ظاهرا این اتفاق یکی از عوارض ناراحت کننده کروناست و راه‌های درمانی مختلفی برای آن پیشنهاد می‌شود اما یکی از توصیه‌های عمومی در این رابطه مصرف دو ویتامین B۵ یا Bepanthene و B۷/H یا بیوتن است.

دکتر مینا عباس نیا، داروساز، در این رابطه نوشت: «این دو ویتامین به تقویت و جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند.»

بیوتین قسمتی از یک آنزیم متابولیزه کننده است که روی اسیدهای چرب و کربوهیدرات‌ها اثر دارد و خوبی این آنزیم این است که مصرف بیش از حد آن عارضه خاصی به همراه نخواهد داشت اما به گفته دکتر عباسنیا، به طور معمول مصرف ۳۰ میکروگرم در روز این ویتامین نرمال است.

این ویتامین به صورت طبیعی در جگر، زرده تخم مرغ، سویا و مخمر وجود دارد و اگر فرد مشکل خاصی‌ نداشته باشد با مصرف همین مواد غذایی نیاز روزانه او تأمین و از مصرف مکمل بی‌نیاز می‌شود اما در افراد دیابتی، سیگاری، افرادی که رژیم‌های سنگین کاهش وزن داشته‌اند و یا افرادی که مجبور به مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد تشنج بوده‌اند با کمبود طبیعی این ویتامین روبرو خواهند شد.

این داروساز در توضیح علایم کمبود این ویتامین نوشت: افسردگی و خستگی بی‌دلیل، گزگز شدن دست و پا، درماتیت، نازک و سفید شدن و ریزش مو و نازک شدن ناخن‌ها از جمله عوارض کمبود بیوتن هستند که در صورت تشخیص یا نیاز با مصرف قرص، کپسول و یا تزریق آمپول بیوتن جبران خواهد شد.

جالب اینکه اکثر مکمل‌های مولتی ویتامین بیوتین هم دارند و همچنین مصرف این ویتامین همراه زینک به ضخامت مو و ناخن و جلوگیری از ریزش مو کمک قابل توجهی خواهد کرد.

دکتر عباس نیا در رابطه با یا بی ۵ نیز توضیح داد که این ویتامین هم قرص، هم کرم و هم فرم تزریقی دارد. کرم بپانتن برای کاهش التهابات پوستی و ترمیم سریع تر زخم‌های سطحی پوست استفاده می‌شود. تزریق این ویتامین بعد از جراحی‌های سخت گوارشی توصیه می‌شود اما در مورد اثرات خوب آن بر مو، اگر همراه با بیوتن مصرف شود به جلوگیری از ریزش مو کمک خواهد کرد.

میزان نیاز روزانه این ویتامین نیز ۵ میلی‌گرم در روز است که به طور طبیعی و در شرایط عادی با مصرف روزانه غلات، گوشت قرمز، مرغ و شیر رفع خواهد شد. به توصیه این دکتر داروساز، اگر شما مشکل متابولیسمی دارید یا به علت بیماری، مصرف دارو یا استرس دچار ریزش مو شده‌اید، تزریق و مصرف این ویتامین‌ها می‌تواند به کاهش ریزش موی شما کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha