روزنامه روابط عمومی دولت در گزارشی به نقل از بانک جهانی خبر داده که «واکسیناسیون گسترده کرونا نقش به سزایی در رشد 4 و هفت‌درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته داشته است.»

آمار واکسیناسیون کرونا چقدر واقعی است؟ / فروش کارت‌های دیجیتالی تزریق واکسن در بازار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، نویسنده مطلب این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «در طول یک سال اخیر و از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم و در شرایطی که همچنان از شدت تحریم‌ها علیه ایران کاسته نشده، اغلب شاخص‌های کلان اقتصاد ایران روند رو به رشدی را تجربه کرده است. موضوعی که نهادهای رسمی داخلی در قالب گزارش‌های متعددی بر آن تأکید کرده‌اند؛ اما اکنون نهادهای بین‌المللی نیز بر روند رو به رشد اقتصاد ایران صحه گذاشته‌اند. برآیند این آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که پاندمی کرونا یکی از عوامل اصلی رکود و عقب‌گرد اقتصادهای دنیا محسوب می‌شود و در این خصوص اقتصاد ایران نیز در دو سال نخست این پاندمی آسیب‌های زیادی به‌ دلیل عدم مهار و واکسیناسیون فوری متحمل شد، اما دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، مهار کرونا را در اولویت نخست خود قرار داد و بر همین اساس، با تأمین گسترده واکسن‌های داخلی و خارجی توانست در مدت کوتاهی این بحران را مدیریت کند، به‌طوری‌که تعداد جان‌باختگان به صفر هم رسید.بدین ترتیب دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی خود توانست هم جان مردم و هم نان آن‌ها را تأمین کند.» ضمن اینکه می‌باید این پرسش را مطرح کرد چرا باوجود رشد اقتصادی، آثار آن بر زندگی مردم ملموس نیست و افزایش شاخص فلاکت در جامعه درست عکس ادعای رشد اقتصادی را ثابت می‌کند. درباره رابطه رشد اقتصادی و خروج از رکود با انجام واکسیناسیون کرونا نمی‌توان به‌طور مطلق سخن راند. در خصوص کم و کیف واکسیناسیون ادعایی روزنامه دولت و وضعیت کنونی بیماری نکاتی در ادامه بیان می‌شود.

انجام واکسیناسیون گسترده کرونا پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم در حالی است که بهرام عین‌اللهی، وزیر مبالغه‌گرِ بهداشت و درمان بارها از موفقیت چشمگیر دولت در روند واکسیناسیون خبر داده و گفته ۹۶درصد ایرانی‌ها واکسن نوبت اول را تزریق کرده‌اند. قالیباف، رییس مجلس هم ادعا کرده دولت 80درصد جامعه را واکسینه کرد؛ اما عباس شیراوژن طور دیگری آمار می‌دهد و معتقد است که هنوز ۱۴میلیون ایرانی حتی یک دوز واکسن کرونا نزده‌اند. آنچه شواهد و قرائن میدانی نشان می‌دهد حتی رقم افراد واکسینه نشده می‌تواند بالاتر از آمار اعلامی سخنگوی ستاد کرونا باشد.

به‌عنوان‌مثال، حدود ۳۰درصد مردم سیستان و بلوچستان یک دوز واکسن کرونا هم نزده‌اند. همچنین خبرها حاکی است که افت بسیار شدید تزریق روزانه دز سوم و چهارم واکسن کووید۱۹ در کشور محسوس است و در ده روز گذشته به‌طور متوسط، ۲۱۴۱دوز سوم و چهارم واکسن به‌صورت روزانه در کشور تزریق‌شده است.

در مورد اخیر، وزارت بهداشت و درمان اجازه نمی‌دهد که درصدهای واکسیناسیون برای دز سوم و چهارم منتشر شود. چه در پیک‌های قبلی که دولت بسنده به وعده‌های واهی و توخالی در خصوص محدودیت‌های اجتماعی افراد واکسینه نشده می‌کرد و چه در پیک فعلی اومیکرون، فروش کارت واکسن به‌راحتی آب خوردن در فضای مجازی جریان داشته است.

این روزها آگهی‌های رنگارنگی منتشر می‌شود که مضمون آن‌ها این است که «بدون تزریق واکسن کرونا کارت دیجیتال دریافت کنید؛ هر دوز ۶۰۰هزار تومان.» این روزها برخی مدیران صفحات اینستاگرامی پیشنهاد ثبت سیستمی و دریافت کارت دیجیتال بدون تزریق واکسن کرونا در ازای پرداخت هر دوز ۶۰۰هزار تومان را مطرح می‌کنند و برخی افراد سودجو که در شبکه توزیع و تزریق واکسن کرونا نیز نقش دارند، بدون تزریق واکسن با دریافت رشوه اقدام به ثبت سیستمی واکسن و صدور کارت دیجیتال مربوطه می‌کنند.

حتی در خصوص سفر اربعین که ستاد دولتی کرونا و وزارت بهداشت و درمان، شرط تزریق دو دوز واکسن اولیه و همچنین واکسن‌های یادآور را مطرح ساخته‌اند، فروش کارت واکسن به همین راحتی در فضای مجازی جریان دارد. حتی در شرایطی که اعلام‌شده واکسن آسترازنکا از دسترس خارج شده است و در داخل کشور دیگر چنین واکسنی وجود ندارد و مردم می‌توانند از واکسن‌های مشابه داخلی استفاده کنند، آگهی‌هایی در فضای مجازی تحت عنوان «خبر ویژه» به چشم می‌آید که نوشته‌شده است: «قابل‌توجه مسافرین محترم مخصوصاً مسافرین کشورهای اروپایی؛ امکان ثبت دوز چهارم و پنجم واکسن آسترازنکا فراهم شد.»

با وجود چنین شرایطی که بر امر پیشگیری از بیماری کرونا در کشور حاکم شده است و به نظر می‌رسد که بخشی از آمار واکسینه شده‌های جامعه از این دسته افرادی به شمار می‌روند که بدون تزریق واکسن، موفق به دریافت واکسن شده‌اند، معلوم نیست چرا همچنان برخی مقامات ستاد کرونا و وزارت بهداشت و درمان اصرار بر جشن واکسیناسیون و رابطه چنین روندی با کاهش بیماری در جامعه می‌کنند؟!


درباره کنترل و مهار بیماری نیز حرف‌وحدیث بسیار است. در حالی روزهای متوالی فوت صفر کرونایی در کشور جشن گرفته می‌شود و آمارها به‌صورت غیرواقعی بزرگ‌نمایی می‌شود که دنیا در پیک اومیکرون قرارگرفته است و دولت، مشعوف از واکسیناسیون و کنترل کرونا، عادی انگاری می‌کند و زمانی که رشد مبتلایان جهانی کرونا عدد 30درصد را نشان می‌دهد به ناگاه تعداد مبتلایان در ایران در مدت کوتاهی تا 15برابر افزایش می‌یابد و اگر هم روزهای صفر کرونایی حقیقت داشته باشد، تعداد فوتی‌ها از صفر به مرز 100نفر روزانه صعود می‌کند.

بار دیگر پس از برنامه‌های مناسبتی در ایام محرم و فراموشی دستورالعمل‌های بهداشتی، وقتی مراجع سلامت کشور دم از کاهش تعداد شهرهای قرمز کشور می‌زنند، بار دیگر کرونا اوج می‌گیرد و تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونا دوباره افزایش پیدا کرد و از ۷۸مورد در ۲۲مرداد به ۱۰۶مورد در ۲۸مرداد رسید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha