پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 343861

طی 20 روز گذشته، مردم منطقه ماهشهر واقع در خوزستان بارها شاهد مرگ و میر دسته جمعی ماهیان در حوضچه‌های استحصال نمک بندر ماهشهر بودند. حوضچه‌هایی که متعلق به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر است و به صورت مصنوعی برای استحصال نمک ساخته شده است.

 مرگ و میر مبهم ماهیان در بندر ماهشهر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،آن‌طور که محمد جواد اشرفی مدیر کل محیط زیست خوزستان به «ایران» می‌گوید: در حال حاضر آزمایش‌هایی برای بررسی علل مرگ دسته جمعی ماهیان در این حوضچه‎ها ادامه دارد. البته او با اشاره به شرجی بالای هوا، افزایش دما و کاهش وزش باد، از وقوع پدیده بلوم (شکوفایی)جلبکی در منطقه خبر داده و احتمال تأثیر این پدیده در مرگ و میر ماهیان را مطرح می‌کند.

به گفته اشرفی اگر تعمدی در این حادثه شناسایی شود، پرونده به دستگاه قضایی احاله خواهد شد، اما اظهار نظر قطعی تا اعلام نتیجه آزمایش‌ها امکان‌پذیر نیست. محسن ادیبی سخنگوی شرایط اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز وجود نیترات آمونیوم در آب را رد کرده و از برخورد با خاطیان در صورت اثبات تخلف در مرگ و میر ماهیان خبر می‌دهد.


شرایط این روزهای دریاچه‌های استحصال نمک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر خوب نیست. طی هفته‌های گذشته، چندین بار مردم محلی در این دریاچه‌ها شاهد مرگ و میر دسته‌جمعی ماهیان بوده‌اند و آخرین مورد مرگ و میر مربوط به 31 مرداد ماه سال جاری است. مرگ و میری که علت آن مشخص نیست و افکار عمومی را نگران کرده است.

به همین خاطر حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در روز اول شهریور ماه با اشاره به تلف شدن تعداد زیادی از ماهیان در حوضچه ها و بنادر ماهشهر می‌گوید: در۲۰ روز گذشته در دریاچه‌ها و حوضچه‌های بندر ماهشهر فاجعه زیست محیطی رخ داده و باعث مرگ هزاران قطعه ماهی و آبزیان شده است، اما با توجه به درخواست پیگیری موضوع توسط مسئولان، تاکنون مسئولان مربوطه پاسخ قانع کننده‌ای به این مسأله نداده اند.

دو احتمال ورود آلاینده‌های خاص به آب یا کاهش اکسیژن آب در دست بررسی است. سلامت محیط زیست و الزامات زیست محیطی بحثی بسیار ضروری و اولویت‌دار برای سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است

طی هفته‌های اخیر حوضچه‌های نمک بندر ماهشهر سه بار شاهد مرگ و میر دسته جمعی ماهیان بوده‌اند. آمار دقیقی از تلفات ماهی‌ها در دسترس نیست اما میزان تلفات بیش از هزاران ماهی تخمین زده می‌شود. برخی رسانه‌ها به نقل از نماینده ماهشهر در مجلس وجود آمونیوم نیترات را که در آزمایش‌های اولیه تأیید شده بود دلیل مرگ ناگهانی ماهیان عنوان می‌کنند. اما محمد جواد اشرفی مدیر کل محیط زیست خوزستان در باره مرگ و میر دسته جمعی ماهیان در این حوضچه‌ها اظهار نظر قطعی نمی‌کند.او می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه مسئولیت خود اقدام به نمونه‌برداری از آب و ماهیان تلف شده کرده است. چیزی که در نمونه‌ها بیشتر مشاهده شده است، کاهش اکسیژن و افزایش دما است.

احتمال وقوع بلوم جلبکی


مدیر کل محیط زیست خوزستان می‌گوید: عمدتاً بلوم جلبکی باعث مرگ و میر گسترده می‌شود و یکی از دلایل اینکه این اتفاق صورت می‌گیرد، این است که پمپاژ آب به این حوضچه‌ها در یک ساعتی از روز متوقف می‌شود و همین باعث کاهش اکسیژن در این حوضچه‌ها و مرگ ومیر می‌شود.او ادامه می‌دهد: طبیعتاً امسال دما و شرجی بسیار بالا بوده است و وزش باد کاهش داشته است.

در کنار تجمع ماهیان در این نقطه، بلوم جلبکی را شاهد بودیم.اشرفی عنوان می‌کند: برای اینکه به یقین قطعی برسیم که عوامل بیرونی در مرگ و میر ماهیان دخیل نبوده‌اند و افزودنی در فضای حوضچه وارد نشده است، از ماهی‌ها نمونه‌برداری کردیم.

قرار شد نمونه‌ها را به آزمایشگاه سم‌شناسی بدهیم که بافت ماهی‌ها را آنالیز کنند.وی می گوید: با انجام این آزمایش‌ها از وجود یا عدم وجود عناصر شیمیایی در بافت ماهیچه‌ای ماهی‌ها اطلاع حاصل می‌کنیم. همین طور آزمایش فیزیکی و شیمیایی آب را انجام دادیم. بعد از کسب اطمینان لازم از صحت آزمایش‌ها اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست خوزستان به این پرسش که آیا راهی برای جلوگیری از ورود ماهی‌ها به حوضچه‌های استحصال نمک وجود ندارد؟ این‌گونه پاسخ می‌دهد: تا حدودی راه‌هایی برای جلوگیری از ورود ماهی‌ها هست ولی گاه تخلفات یا سهل‌انگاری‌هایی صورت می‌گیرد.باید در ورودی این حوضچه‎ها توری‌های مناسب بگذارند اما با وجود نصب این توری‌ها لارو ماهی‌ها یا ماهی‌های کوچک که قادر به عبور از منافذ توری هستند، وارد حوضچه‌ها شوند و آنجا با توجه به وسعت حوضچه‌ها بتدریج فرایند رشد ماهی‌ها انجام می‌شود.

اشرفی می‌گوید: اگر به لاشه ماهیان تلف شده توجه شده باشد، عمدتاً این ماهی‌ها از گونه‌های ریز بودند که حکایت از همین موضوع دارد اما برحسب قاعده تمام مراکز استحصال نمک موظفند در ورودی اولین حوضچه توری‌های مناسب برای جلوگیری از ورود ماهی‌ها به حوضچه‌ها نصب کنند. این تذکرات داده شده است و کنترل هم صورت می‌گیرد ولی احیاناً دور از دید مأموران ما یا اداره شیلات، اقدامات مناسب انجام نمی‌شود و باید کنترل بیشتری داشته باشیم.

عمدتاً بلوم جلبکی باعث مرگ و میر گسترده می‌شود و یکی از دلایل اینکه این اتفاق صورت می‌گیرد، این است که پمپاژ آب به این حوضچه‌ها در یک ساعتی از روز متوقف می‌شود و همین باعث کاهش اکسیژن در این حوضچه‌ها و مرگ ومیر می‌شود
به گفته او عمده ماهیان تلف شده از گونه «بیاح» هستند که یک گونه در معرض تهدید به حساب نمی‌آید.وی درباره اقدامات این مجموعه در صورت وجود تعمد در مرگ و میر ماهیان حوضچه‌های نمک، می‌گوید: ابتد باید تشخیص بدهیم که عامل مرگ و میر چیست. آن زمان تصمیم‌گیری می‌کنیم. اکنون اظهار نظر درباره این مسأله خیلی زود است.او اضافه می‌کند: طبیعتاً اگر عامل انسانی و تعمدی باعث مرگ و میر شده باشد و این عامل را شناسایی کنیم، متناسب با جرمی که انجام داده است موضوع به مرجع قضایی احاله می‌شود اما در حال حاضر تا صحت آزمایش‌ها مشخص شود، نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم.


علت مرگ ماهیان در دست بررسی است


محسن ادیبی سخنگوی شرایط اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز از در دست بررسی بودن علت مرگ و میر ماهیان در حوضچه‌‎های استحصال نمک خبر می‌دهد.او می‌گوید: همزمان با اولین مورد از حادثه مرگ و میر ماهیان دریاچه نمک ماهشهر، نمونه‌برداری و اقدامات آزمایشگاهی توسط اداره محیط زیست شهرستان انجام شد و مراجع ذیربط به دنبال بررسی دقیق علت مرگ هستند.

سخنگوی شرایط اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اخبار منتشر شده در رابطه با وجود آمونیوم نیترات در دریاچه نمک ماهشهر را رد می‌کند و از همکاری شیلات، محیط زیست و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای شناسایی علت مرگ دسته جمعی ماهیان به دنبال تلفات 31 مرداد ماه 1401 خبر می‌دهد.


به گفته او، حوضچه‌های مصنوعی استحصال نمک از خوریات ماهشهر آبگیری می‌شود. این حوضچه‌ها ارتباطی با منابع آلاینده صنایع پتروشیمی ندارد.ادیبی می‌گوید: دو احتمال ورود آلاینده‌های خاص به آب یا کاهش اکسیژن آب در دست بررسی است. سلامت محیط زیست و الزامات زیست محیطی بحثی بسیار ضروری و اولویت‌دار برای سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است و اگر پتروشیمی‌ها عامل مرگ و میر ماهیان باشند، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با خاطیان بدون هیچ مماشاتی برخورد قانونی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha