با وجود آنکه پس از گسترش جدی واکسیناسیون کرونا در کشور، آمار ابتلا و فوت بر اثر این بیماری به شدت کاهش یافت و خیال بیشتر مردم و مسئولان بابت آسیب ندیدن از آن راحت شده بود، با موج جدید چند هفته اخیر علاوه بر افزایش آمار ابتلا و بیماران بدحال، تعداد فوتی‌ها نیز تا آستانه سه رقمی شدن افزایش یافت.

چند درصد از فوتی‌های کرونا واکسن‌زده بودند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، با افزایش تزریق واکسن، اعلام شده بود تزریق واکسن اگرچه مانع ابتلای افراد به کووید-۱۹ نمی‌شود، اما از بدحال شدن و فوت مبتلایان به کرونا جلوگیری می‌کند. اکنون پس از واکسینه شدن بخش زیادی از مردم، مشخص نیست آمار ۵۰ تا ۹۰ فوتی روزانه که متاسفانه مرگ حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن در هفته را رقم زده، مربوط به افرادی است که از واکسیناسیون خودداری کرده بودند یا آنکه برخی با وجود تزریق واکسن، در اثر کرونا از دنیا رفته‌اند؟

بررسی آمار فوتی‌ها در ماه مرداد نشان می‌دهد ۱۸۲۵ فرد از هموطنان در این ماه بر اثر کرونا جان باخته‌اند که حکایت از میانگین حدود ۶۰ نفر در روز دارد.

چرا نسبت فوتی‌های کرونا با واکسن‌زدن مشخص نمی‌شود؟

چرا نسبت فوتی‌های کرونا با واکسن‌زدن مشخص نمی‌شود؟

اکنون در شرایطی که دو سال و نیم از شیوع کرونا در کشور ما می‌گذرد، به نظر می‌رسد لازم است نسبت آمار فوتی‌های کرونا با آمار تزریق‌کنندگان واکسن تطبیق داده شود و نتایج ارزشمند آن مورد استفاده مسئولان و در صورت امکان در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

خوشبختانه وزارت بهداشت با ایجاد سامانه یکپارچه واکسیناسیون کرونا، با ورود هر کد ملی، مشخص می‌شود هرفرد چه واکسن یا واکسن‌هایی را در چه تاریخی تزریق کرده است. از سوی دیگر در اقدام انجام شده در راستای شفافیت، هر روز تعداد فوتی‌های کرونا به صورت دقیق محاسبه و در رسانه‌ها اعلام شده که قاعدتا مبنای آن تطبیق کد ملی هم‌وطنانی است که آزمایش کووید-۱۹ آنان مثبت شده و بعد از مدتی جان باخته‌اند.

هم آمار فوتی‌ها و هم آمار واکسیناسیون، به صورت کامل در اختیار وزارت بهداشت است و از آنجا که از یک سال و نیم قبل واکسیناسیون آغاز شده و به تدریج گسترش یافته و عمومی شده، به راحتی می‌توان این دو آمار را از طریق کدهای ملی ایرانیان با هم تطبیق داد و مشخص کرد چند درصد از فوتی‌های کرونا واکسن‌زده و چند درصد از تزریق واکسن خودداری کرده بودند؟ همچنین می‌توان مشخص کرد نوع واکسن استفاده شده و یا تعداد نوبت‌های تزریق واکسن، چه نسبتی با میزان فوت بعد از بیماری داشته است؟

چرا نسبت فوتی‌های کرونا با واکسن‌زدن مشخص نمی‌شود؟

هفت پیک کرونا و آمار فوتی‌ها از بهمن ۹۸ تا مرداد ۱۴۰۱

نتایج سودمند انطباق آمارها:

احتمال دیگر این است که از اساس، میان واکسن‌زدن و فوت بر اثر کرونا هیچ ارتباط معنی‌داری نباشد؛ امری که بعید به نظر بعید می‌رسد و کاهش جدی ابتلا فوت بعد از گسترش واکسیناسیون، خلاف آن را نشان می‌دهد۱. نقش واکسیناسیون و نیز واکسیناسیون تکمیلی و یادآور در پیشگیری از فوت بر اثر کرونا مشخص خواهد شد و با اطلاع‌رسانی به مردم، افرادی که هنوز حاضر به واکسیناسیون نشده‌اند، به احتمال زیاد در تصمیم خود تجدیدنظر خواهند کرد. ممکن است نوع واکسن تزریق شده هم ارتباط معنی‌داری با بازدارندگی در مقابل فوت داشته باشد که در این صورت باید در تجویز و تزریق برخی واکسن‌ها تجدیدنظر و برخی دیگر را بیشتر توصیه کرد.

۲. احتمال دیگر هم این است که از اساس، میان واکسن‌زدن و فوت بر اثر کرونا هیچ ارتباط معنی‌داری نباشد؛ امری که بعید به نظر بعید می‌رسد و کاهش جدی ابتلا فوت بعد از گسترش واکسیناسیون، خلاف آن را نشان می‌دهد. ممکن است وزارت بهداشت برخی ملاحظات را در این زمینه داشته باشد، با این حال با توجه به سطح دانش جامعه ایران، انتقال شفاف اطلاعات می‌تواند در ارتقاء شاخص سلامت جامعه موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha