زینک، دومین ماده معدنی فراوان در بدن (پس از آهن)، در بیش از 200 واکنش آنزیمی نقش دارد و نقش کلیدی در بیان ژنتیکی، تقسیم سلولی و رشد دارد. زینک یک ماده معدنی ضروری است، به این معنی که بدن شما آن را نمی سازد، بنابراین باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها به دست آید .

چه کسانی بیشتر دچار کمبود زینک می شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ثورن در بیشتر رژیم‌های غذایی، زینک از گوشت قرمز، مرغ و صدف و مقدار کمتری از لوبیا و آجیل به دست می‌آید. صدف ها بالاترین منبع غذایی زینک هستند که تقریباً پنج برابر مقدار توصیه شده روزانه آن است.

چه کسانی بیشتر از بقیه مستعد کمبود زینک هستند؟

افرادی مانند ورزشکارانی که فعالیت های طولانی مدت دارند و زینک را با عرق از دست می دهند، گیاهخوارانی که رژیم غذایی صحیحی ندارند، افراد مسن به دلیل کاهش دریافت و کاهش قدرت جذب بدن، نوجوانان با رژیم غذایی نامناسب، و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف افراد دچار سوختگی.

چرا زینک برای سلامتی مطلوب، مهم است؟

مکمل زینک می تواند سلامت عمومی را افزایش دهد و همچنین تأثیر مفیدی بر سلامت ایمنی، پوست و بافت همبند، مو ، رشد کودکان، سلامت باروری و سلامت اعصاب و چشم دارد.

غده پروستات در مردان دارای بالاترین مقدار زینک در بین بافت های نرم است. سطح کافی زینک از سلامت پروستات و تولید طبیعی تستوسترون در بدن حمایت می کند.

پوست دارای سومین مقدار زینک در بین اندام های مختلف بدن است. به دلیل تأثیر مفید زینک بر حمایت از سیستم ایمنی، سنتز کلاژن و فعالیت ترمیمی طبیعی آن، زینک نقش مهمی در بهبود زخم دارد.

زینک و پشتیبانی سیستم ایمنی

شاید مهمترین نقش زینک در عملکرد سیستم ایمنی بدن شما باشد. دلیلی وجود دارد که هنگام گلودرد به سراغ قرص زینک بروید. زیرا زینک به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند، فعالیت آنتی اکسیدانی را نشان می دهد و به حفظ پاسخ التهابی متعادل در سیستم ایمنی بدن کمک می کند . سیستم ایمنی بدن مستعد تغییرات در سطح زینک است.

کمبود زینک می تواند پاسخ ایمنی بدن شما را کاهش دهد، که توانایی حذف پاتوژن ها، واکنش در برابر تهدیدات و تولید آنتی بادی ها را کاهش می دهد. خواص آنتی اکسیدانی زینک ، استرس اکسیداتیو (فرآیندی که به سلول ها و بافت ها آسیب می رساند، به ویژه زمانی که یک فرد عفونت دارد ) را کاهش می دهد .

یک مطالعه در مورد عملکرد سیستم ایمنی در سالمندان نشان داد که حتی کمبود زینک در این جمعیت به طور نامطلوبی بر عملکرد ایمنی تأثیر می گذارد و مکمل زینک یک پاسخ ایمنی سالم را تقویت می کند.

چه شکلی از زینک بهتر است؟

هنگامی که صحبت از مصرف مکمل زینک می شود، چندین نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. هدف اصلی جذب بیشترین مقدار زینک از کمترین دوز مصرفی و بدون عوارض جانبی است. بنابراین، چگونه این به بهترین شکل انجام می شود؟

شکل ماده معدنی (از جمله ترکیبی که زینک به آن متصل است) مهم است. یکی از عواملی که همیشه در هنگام مکمل‌سازی مواد معدنی مطرح می‌شود این است که عمدتا به دلیل ماهیت آنها، قابلیت جذبشان در بدن انسان کاهش میابد. این عدم جذب را می توان با بهینه سازی شکلی که مواد خاصی با آن ترکیب می شود تا حدی برطرف کرد.

دو شکل زینک با جذب خوب - پیکولینات زینک و بیس گلیسینات زینک – وجود دارد که در بسیاری از فرمول های محصولات ارائه می شود. هر دو انتخاب عالی هستند اما ترکیب زینک بیس گلیسینات جذب بهتری در مقایسه با پیکولینات زینک دارد، پیکولینات زینک سابقه استفاده طولانی تری به عنوان مکمل دارد و به همین دلیل، بیشتر مورد مطالعه بالینی قرار گرفته است.

مطالعات مقایسه جذب

در یک مطالعه، به 12 زن سالم دوزهای برابر از بیسگلیسینات زینک ، پیکولینات زینک ، گلوکونات زینک و اکسید زینک داده شد. در آزمایش سطوح خونی هر ساعت به مدت چهار ساعت، بیس گلیسینات زینک بالاترین سطح جذب را نشان داد. علاوه بر این، زینک در گلبول های قرمز خون (RBC) در همان دوره 4 ساعته اندازه گیری شد. که نتیجه در انواع ترکیبات زینک به ترتیب زیر از بالاترین به کمترین بود: بیس گلیسینات زینک > پیکولینات زینک > گلوکونات زینک > اکسید زینک. با این وجود، پیکولینات زینک نیز فرمی است که جذب خوبی دارد.

جذب بهتر به معنای اثربخشی و تحمل بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha