دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 343997

داده‌های جدید نشان می‌دهد واکسن کرونا تاثیری در افزایش خطر سکته مغزی ندارد.

واکسن کرونا خطر سکته مغزی را افزایش نمی‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از مدیکال اکسپرس، داده‌های تازه گردآوری‌شده توسط محققان در بخش نورولوژی و مؤسسه قلب اسمیت در Cedars-Sinai نشان می‌دهد واکسن‌های کووید-۱۹ خطر سکته مغزی را افزایش نمی‌دهند، اما عفونت شدید ناشی از این ویروس باعث افزایش خطر سکته مغزی می‌شود.

پزشکان-دانشمندان امیدوارند این مجموعه شواهد فزاینده که امروز در سرمقاله‌ای در مجله Neurology برجسته شده است، خیال افرادی را که هنوز در مورد واکسینه شدن مردد هستند، راحت کند.

دکتر الکسیس سیمپکینز، مدیر بخش پزشکی، گفت: ما اکنون می‌دانیم بیمارانی که واکسن دریافت کرده‌اند در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی نیستند. اگر اعداد و ارقام را مقایسه کنید، ۲۰۰ برابر کمتر احتمال دارد که در صورت واکسینه شدن، دچار سکته مغزی شوید، نسبت به فردی که با کووید-۱۹ شدید در بیمارستان بستری شده و واکسینه نشده است؛ به این دلیل که عفونت ناشی از کووید-۱۹، به ویژه عفونت شدید، می‌تواند باعث التهاب، تشکیل لخته و بیماری قلبی شود که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

لخته‌ها می‌توانند تشکیل شوند و جریان خون را به مغز مسدود کنند. کمبود جریان خون باعث می‌شود سلول‌های مغز بمیرند و در نتیجه سکته مغزی ایسکمیک ایجاد شود. همچنین التهاب مرتبط با کووید-۱۹ می‌تواند به رگ‌های خونی در مغز آسیب رسانده و یکپارچگی رگ‌های خونی را مختل کند که ممکن است منجر به خونریزی مغزی شود.

سیمپکینز می‌گوید: خطر سکته به ویژه برای کسانی که در معرض خطر شدید کووید-۱۹ هستند، از جمله کسانی که بیماری ریوی یا قلبی عروقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سکته قبلی و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، بسیار عالی است. گزارش شده است که بیماران ۶۵ ساله و بالاتر با افزایش خطر سکته مغزی روبه‌رو هستند.

حتی برای کسانی که به کووید-۱۹ آلوده نیستند، این بیماری همه گیر شرایطی را ایجاد کرده که می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. بسیاری از مردم استرس بیشتری را تجربه می‌کنند و عادت‌های سالم مانند ورزش منظم و رژیم غذایی سالم را ترک کرده‌اند و با پزشک خود برای اطمینان از فشار خون، کلسترول و قند خون، ارتباطی ندارند.

دکتر نانسی سیکوت، رئیس بخش نورولوژی و رئیس انجمن صنفی زنان در عصب‌شناسی در Cedars-Sinai، می‌گوید: واکسن‌های کرونا نه تنها موثر و ایمن بوده، بلکه برای ایمنی کل جامعه نیز ضروری هستند. ما از همه می‌خواهیم با واکسیناسیون و همگام با تقویت‌کننده‌ها از خود و دیگران، به‌ویژه آسیب‌پذیرترین افراد در میان ما محافظت کنند.

سیمپکینز گفت: ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد دریافت واکسن می‌تواند خطر سکته مغزی را در نتیجه بیماری شدید ناشی از کووید-۱۹ کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha