دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 344008

آسم، یک بیماری مزمن است که علایمی چون تنگی نفس را به دنبال دارد تاکنون هیچ روش قطعی برای درمان این بیماری وجود نداشته است اما به تازگی دانشمندان خبر از کشف یک راه درمانی برای این بیماری دادند.

امیدی به درمان آسم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به آسم مبتلا هستند و متأسفانه شیوع این بیماری در جهان رو به افزایش است. در کشور ما بر اساس آخرین مطالعات شیوع علایم آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود ۱۳ درصد است که نسبت به یک دهه گذشته افزایش‌ یافته است.

مصرف داروها می‌تواند علایم این بیماری را بهبود ببخشد اما باید بدانید که آسم، یک بیماری مزمن (مداوم) است، به این معنی که فقط علایم آن قابل کنترل است و درمانی برای این عارضه وجود ندارد اما به تازگی دانشمندان خبری امیدبخش مبنی بر کشف راه درمان برای این بیماری دادند.

بیماری آسم چیست؟


بیماری آسم (Asthma disease) یا به عبارتی آسم برونشیال، بیماری است که ریه‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به سبب آن مجاری هوایی باریک و متورم و توسط مخاط اضافی تولید شده، مسدود می‌شود این بیماری نیاز به کنترل پزشکی دارد و در صورت کنترل نکردن، تهدیدی برای زندگی فرد محسوب می‌شود.


علایم آسم


علایم بیماری آسم عبارت اند از :
سرفه‌ خشک یا همراه با خلط اندک (به خصوص هنگام خندیدن یا تحرکات شدید)
خس‌خس سینه
تنگی‌ نفس
احساس فشار در قفسه‌ سینه
خستگی
ناگفته نماند که علایم آسم بستگی به نوع بیماری دارد. هر فردی که به بیماری آسم مبتلاست، تمام این علایم را تجربه نمی‌کند. از سوی دیگر، داشتن یکی از علایم آسم به این معنی نیست که شما به این بیماری مبتلا هستید، با این‌ حال بهتر است که علایم را جدی بگیرید.


علت چیست و چه کسانی را بیشتر درگیر می‌کند؟


هنوز مشخص نیست که چرا بعضی از افراد به آسم مبتلا می‌شوند و برخی دیگر به آن مبتلا نمی‌شوند اما احتمالاً ترکیبی از عوامل محیطی و ارثی (ژنتیکی) است.قرار گرفتن در معرض تحریک‌ کننده‌های مختلف و موادی که باعث ایجاد آلرژی (حساسیت) می‌شود، می‌تواند علایم و نشانه‌های آسم را تحریک کند.


از آسم برونشیال تا آسم قلبی


انواع مختلفی از آسم وجود دارد. شایع ترین نوع آن آسم برونشیال است که برونش‌های ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.از دیگر انواع آسم می‌توان به آسم آلرژیک، آسم ناشی از آسپرین، آسم قلبی، آسم شبانه و آسم نوع سرفه (CVA) اشاره کرد.


تحقیقات جدید و مسدود کردن نوعی سلول بنیادی


اکنون دانشمندان به یک درمان طولانی مدت برای آسم رسیده اند. این روش نه تنها سعی در درمان علایم این بیماری دارد، بلکه در واقع یکی از علل آن علایم را هدف قرار می‌دهد و با مسدود کردن حرکت نوعی سلول بنیادی به نام پریسیت(pericyte) عمل می‌کند. پریسیت‌ها اغلب در پوشش رگ‌های خونی یافت می‌شوند و به عنوان ضخیم‌ترین راه‌های هوایی افراد مبتلا به آسم در هنگام بروز واکنش‌های آلرژیک و التهابی شناخته می‌شوند و تنفس را دشوارتر می‌کنند.جیل جانسون زیست شناس و فارماکولوژیست از دانشگاه استون می‌گوید: «ما امیدواریم که این رویکرد بتواند در نهایت درمان دایمی و موثرتری نسبت به درمان های موجود ارائه دهد، به ویژه برای بیماران مبتلا به آسم شدید که به استروئیدها پاسخ نمی‌دهند.»


از بین رفتن علایم آسم تنها در 2 هفته


برای دستیابی به پریسیت ها، محققان پروتئینی به نام CXCL12 را مورد هدف قرار دادند. در آزمایش‌هایی که روی موش‌های مبتلا به آسم انجام شد، مسدود کردن این پروتئین تنها در یک هفته علایم را کاهش داد و همه علایم آسم را در دو هفته از بین برد.به بیان دیگر، در مقایسه با موش‌های کنترل، موش‌هایی که تحت درمان قرار گرفتند، دیواره‌های راه هوایی نازک‌تری داشتند. این یک نشانه امیدوارکننده برای اثربخشی درمان است که محققان همچنین آن را روی سلول‌های بافت انسانی در آزمایشگاه آزمایش کردند.


واکسن موثر آسم


البته این روش تنها راه امید به درمان آسم نیست که می تواند به زودی برای مبتلایان ایجاد شود. سال گذشته خبری درباره یک واکسن موثر آسم منتشر شد که در حال توسعه بود، در حالی که چند ماه پیش، دانشمندان نشان دادند که چگونه یک نوع جدید از داروهای ایمونوتراپی می‌تواند به عنوان یک درمان آسم استفاده شود.


نزدیک شدیم اما نرسیدیم


دکتر جانسون می‌گوید:« هنوز راه زیادی تا در دسترس قرار گرفتن این روش‌ها و دارو به عنوان درمان آسم باقی مانده است و نیاز به توسعه بیشتری داریم.کار ما هنوز در مرحله اولیه است و قبل از این که بتوانیم آزمایش گسترده را در افراد شروع کنیم، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha