روز گذشته مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر ادعا کرد اظهار نظرهای دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت دردولت قبل، واردات واکسن به کشور را به تعویق انداخت.

چگونه واردات واکسن کرونا به تعویق افتاد وقتی هنوز در دنیا تولید نشده بود؟

به گزارش سلامت نیوز در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ کیانوش جهانپور به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت در یک نشست خبری درباره آمار چین از میزان مرگ و میر بیماری کرونا تشکیک کرد و گفت: "به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد. اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد. "


این اظهارات دکتر جهانپور بیراه هم نبود چرا که بر کسی پوشیده نیست که از همان ابتدای شیوع کرونا چین در اطلاع رسانی در اینباره چقدر سخت گیری می کرد و لازم به یادآوری نیست که لی ون لیانگ پزشکی که در بیمارستان مرکزی ووهان کار می‌کرد و اولین کسی بود که درباره خطر شیوع یک ویروس جدید در ووهان هشدار داده بود از سوی پلیس این کشور احضار و به او هشدار داده بود که از پخش کردن شایعات خودداری کند و به او گفته بودند که ساکت باشد.اطلاعاتی به هیچ رسانه ای درز نمیکرد تا اینکه شیوع کرونا اینقدر گسترده شد که همه دنیا را در بر گرفت و همچنان بسیاری از کشورها معتقدند بابت این پنهان کاری این کشور باید برای جامعه جهانی شفاف سازی کند .

نکته مهم ادعاهای از پایه و اساس اشتباه مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر است. وی که مدعی شده واردات واکسن در کشور به خاطر اظهار نظرهای سخنگوی وزارت بهداشت دولت روحانی به تعویق افتاده به این نکته توجه نکرده که این اظهارات زمانی مطرح شده که هنوز در دنیا واکسنی تولید نشده بود و تازه یک سال پس از آن کشور وارد مذاکرات خرید واکسن شد.جالا چطور ممکن است واردات واکسن به تعویق افتاده باشد وقتی هنوز تولید هم نشده است؟

چیزی که خود جهانپور در توئیتی به آن اشاره کرده و در دفاع از خود نوشته: «نقل قول شده در زمان مذاکرات واکسن اظهار نظر مقامی از وزارت بهداشت در مورد چین، واکسن را یک ماه و نیم عقب انداخت.از آنجا که بنده فروردین 99 اظهار نظر کردم که واکسنی در دنیا وجود خارجی نداشت! مذاکرات واکسن هم یک سال بعد بوده، لذا دروغگو هم کم حافظه است .......»

هنوز مدت زیادی از ابتدای پاندمی کرونا نگذشته، حتی پیشینه این بیماری به دهه هم نرسیده که این موضوع فراموش شود و جناب مدیرعامل بخواهد این مسئله را تحریف کند و بیشتر به نظر میرسد، خواسته خودی نشان دهد و عرض ارادتی کند وگرنه سوالات مهم تر و کلیدی تری درباره کرونا و واکسن چه تولید داخل و چه مسائل مربوط به واردات آن مطرح است که مسئولی جاضر به پاسخگویی و توضیح درباره آن به مردم نشده است!پس بهتر است آقای مدیرعامل کمی تامل بفرمایند هنوز بسیاری از مسائل روشن نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha