چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 344134

این احتمال وجود دارد که شما واقعا گرسنه باشید در این صورت لطفا غذا بخورید! اما مواقعی وجود دارد که به دلیل تشنه بودن احساس می‌کنید گرسنه هستید و اغلب تمایل به خوردن غذاهای شور را دارید.

هفت علامت پنهان کم آبی بدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو از realsimple، هیدراته ماندن یا آبرسانی کافی به بدن برای احساس خوب و عملکرد در بهترین حالت امری حیاتی است. با توجه به این که ۶۰ درصد بدن به متوسط از آب تشکیل شده (اگرچه این مقدار از فردی به فرد دیگر متفاوت است) برای عملکرد در سطوح مختلف نیاز به آب وجود دارد.

به گزارش فرارو، برخی از کارهای اصلی بدن از جمله دفع مواد زائد و سموم، تنظیم دمای بدن، روغن کاری مفاصل و بهبود سلامت سلولی، بافتی و اندام‌ها بدون آب امکان پذیر نیستند. از جمله دیگر وظایف آب کمک به تولید بزاق، هضم مناسب، و رساندن اکسیژن به سراسر بدن شما است.

زمانی که بیش از آن چه آب دریافت می‌کنید آب از دست می‌دهید بدن تان دچار کم آبی شده است. با این وجود، احتمالا با توجه به میزان مصرف و خروجی آب خود متوجه کمبود آب بدن خود نمی‌شوید یا نه به احتمال زیاد صبر می‌کنید تا احساس تشنگی کنید. با این وجود، نکته مهم این است: اگر تشنه هستید در حال حاضر اندکی دچار کم آبی شده اید.

در حالی که تشنگی رایج‌ترین علامت کم آبی است و شما باید کاملا به آن گوش دهید چندین راه کمتر واضح دیگر برای تشخیص کمبود آب بدن وجود دارند از جمله برخی از نشانه‌های ذهنی و احساسی که ممکن است شما را شگفت زده کند.

علائم روحی و جسمی کم آبی بدن

بوی بد دهان


بوی بد دهان دلایل زیادی دارد از جمله کم آبی بدن. چرا؟ زیرا بزاق خاصیت ضد باکتریایی دارد و ایجاد بزاق نیاز به آب دارد. هنگامی که شما دچار کم آبی هستید تولید بزاق کاهش می‌یابد، زیرا بدن شما باید مقداری تریاژ (جداسازی و تفکیک) هیدراتاسیون انجام دهد و مایعات را به مکان‌های دارای اولویت بالاتر هدایت کند. توانایی مبارزه با میکروب‌های ایجاد کننده بو در دهان شما ممکن است (در صورت کم‌آبی بدن) کارآمد نباشد.

احساس گرسنگی


این احتمال وجود دارد که شما واقعا گرسنه باشید در این صورت لطفا غذا بخورید! اما مواقعی وجود دارد که به دلیل تشنه بودن احساس می‌کنید گرسنه هستید و اغلب تمایل به خوردن غذاهای شور را دارید. مهم است که به بدن خود توجه دقیق داشته باشید و تفاوت وضعیت ذکر شده را بیاموزید نه به این دلیل که نباید غذا بخورید بلکه بدان خاطر که بدن تان سعی می‌کند به شما بگوید که به آب نیاز دارد. دفعه بعد که احساس گرسنگی کردید، اما درباره علت آن اطمینان نداشتید از خود بپرسید:"آیا من دچار کم آبی شده ام"؟ یک لیوان آب بنوشید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. بیش‌تر اوقات افراد تشنه هستند و نیاز واقعی به غذا خوردن ندارند.

سردرد


هیچ توضیح مشخصی برای این که چرا سردرد با کم آبی بدن رخ می‌دهد وجود ندارد، اما متخصصان چند گمانه زنی را در این باره مطرح کرده اند. یک نظریه شامل گیرنده‌های درد در مغز است که به مننژها (لایه‌های غشایی که از مغز و نخاع شما محافظت می‌کنند) متصل هستند. کم آبی بدن می‌تواند باعث خارج شدن مایع از مغز شود و به مننژها فشار وارد کند و در نتیجه گیرنده‌های درد را تحریک کند. این سردرد یک سرنخ احتمالی است که شما مدت زیادی را بدون آب سپری کرده اید.

فقدان تمرکز


اگر در تمرکز مشکل دارید ممکن است عاقلانه باشد که مقداری آب بنوشید. کم آبی بدن می‌تواند منجر به عدم توانایی تمرکز و باعث ایجاد چالش‌های کوتاه مدت در انجام وظایف مربوط به مهارت‌های حرکتی و بینایی شود. حتی کم آبی خفیف می‌تواند باعث مشکلات شناختی شود.

یبوست


یبوست بدترین علامت کم آبی بدن است. طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی اگر کم‌تر از سه بار در هفته دفع مدفوع دارید مبتلا به یبوست هستید. یبوست در میان امریکایی‌ها رایج است تقریبا از هر ۱۰۰ بزرگسال ۱۶ نفر دچار علائم یبوست هستند. یکی از مقصران اصلی یبوست کم آبی است. آب به هضم غذا کمک می‌کند و در پایان، یکی از مفیدترین کلیدها برای حرکت و منظم نگه داشتن عملکرد است.

بدخلقی


در حالی که کمبود خواب تا حد زیادی مسئول خلق و خوی منفی است و همه ما می‌دانیم که احساس "گرسنگی" قطعا یک عامل تاثیرگذار دیگر در این باره است کم آبی نیز می‌تواند در خراب کردن وضعیت ذهنی شما نقش داشته باشد. احساس بدخلقی بی حوصلگی یا آزرده خاطر شدن می‌کنید؟ علت می‌تواند کم آبی باشد. کم آبی می‌تواند اثرات عصبی ایجاد کند که منجر به تحریک پذیری می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید کسی از جمله شریک زندگی یا فرزندتان را کتک بزنید ممکن است این موضوع کم‌تر به رفتار آنان و بیش‌تر به نیاز شما به آب مربوط باشد.

حالت ارتجاعی کم‌تر پوست

در حالی که پوست خشک لزوما نشانه مستقیم سطح هیدراتاسیون شما نیست خاصیت ارتجاعی پوست نشان دهنده آن است. آیا تا به حال دست خود را نیشگون گرفته اید تا ببینید به سرعت به جای خود باز می‌گردد؟ این یک راه بسیار موثر برای تشخیص کم‌آبی بدن است. برای آزمایش، از دو انگشت خود برای نیشگون گرفتن پوست در بالای دست، پایین بازو یا شکم استفاده کنید. اگر هیدراته شده اید باید خمیده و رها شود و بلافاصله به جای خود بازگردد. از طرف دیگر، زمانی که آب بدن شما کم شده است پوست شما مقداری از خاصیت ارتجاعی مورد نیاز برای بازگشت فوری را از دست می‌دهد.


چه میزان آب باید نوشید؟

پاسخ کوتاه: بستگی دارد. پاسخ طولانی؟ پژوهش‌ها نشان داده‌اند که "هیچ نیاز روزانه‌ای به آب برای یک فرد معین وجود ندارد. گفتن اینکه دقیقا به چه میزان آبی نیاز دارید آسان نیست، زیرا واقعا به طیف وسیعی از عوامل از جمله اندازه و ترکیب بدن، سطح فعالیت بدنی، آب و هوا و رژیم غذایی بستگی دارد. برای مثال، اگر در هوای گرم وقت می‌گذرانید یا ورزش‌های شدید انجام می‌دهید باید مایعات از دست رفته بر اثر تعریق را با نوشیدن بیش‌تر جایگزین کنید (و فراموش نکنید که الکترولیت‌های از دست رفته را نیز جایگزین کنید).

برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که تقریباً نیمی از وزن بدن خود را بر حسب اونس بنوشید (یعنی اگر ۱۶۰ پوند (۷۲ کیلوگرم) وزن دارید باید حدود ۸۰ اونس (۲.۳ لیتر) آب مصرف کنید).

احتمالا دستورالعمل نوشیدن حدود هشت لیوان آب در روز را شنیده‌اید، اما هیچ گونه شواهد علمی برای نتیجه گیری وجود ندارد که این توصیه‌ها قانون استاندارد و نهایی برای هر فرد هستند. سعی کنید به طور منظم در طول روز آب بنوشید و با دقت به نشانه‌های طبیعی بدن خود گوش دهید. به یاد داشته باشید که بسیاری از غذاها (میوه‌ها و سبزیجات تازه) و نوشیدنی‌ها علاوه بر آب (چای، شیر، اسموتی ها) نیز به وضعیت هیدراتاسیون شما کمک می‌کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha