چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 344642

همه ما احساس عطسه را خوب می شناسیم. یک قلقلک کوچک در بینی خود احساس می کنید که از بین نمی رود. ممکن است بینی خود را پاک کنید یا احساس خارش کنید اما تا زمانی که یک عطسه بزرگ بیرون ندهید، تسکین پیدا نمی کنید. اما آیا می دانید دلیل عطسه کردن چیست؟ و چرا زیاد عطسه می کنید؟ ادامه این مطلب را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در مورد عطسه پیدا کنید.

چرا زیاد عطسه می‌کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزیاتو، همه ما عطسه می کنیم. این یک روش طبیعی بدن برای پاک کردن زباله ها از بینی است. با این که بیشتر مردم فقط چند بار در روز عطسه می کنند، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند به تغییر در عادات عطسه شما کمک کند.

عطسه اغلب به دلیل تحریک بینی ایجاد می شود. عصب سه قلوی شما (عصب تری ژمینال) عصب بزرگی است که به قسمت‌های مختلف صورت منشعب می‌شود و تحریک شدن توسط آلرژن‌ها، اجسام در بینی، بوگرها و مخاط، بدن را برای عطسه تحریک می‌کند.



محرک های عطسه


برخی دیگر از محرک های عطسه عبارتند از:

شکم پر. گاهی اوقات کشش معده بعد از غذا خوردن می تواند باعث عطسه شود.

نسیم سرد. هوای سرد می تواند روی صورت شما حساس باشد، بنابراین، عصب سه قلو شما ممکن است نسیم خنک را به عنوان تحریک کننده بینی شما تفسیر کند.

نور روشن. تعجب می کنید که چرا وقتی مجبورید عطسه کنید، مردم به شما می گویند به نور روشن نگاه کنید؟ رفلکس عطسه نورانی، یا سندرم ACHOO زمانی است که نورهای روشن شما را وادار به عطسه می کنند. این عارضه فقط حدود ۳۰ درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد اما اغلب از والدین به فرزند منتقل می شود.

برانگیختگی جنسی. از آنجایی که سیستم عصبی شما هم در عطسه و هم در برانگیختگی جنسی نقش دارد، معمولاً تحریک جنسی هم باعث عطسه می شود.

تشنج. برای افراد مبتلا به صرع، آگاهی از علائم تشنج بسیار مهم است. گاهی اوقات، ممکن است پس از تشنج چندین بار عطسه کنید (به نام عطسه پستیکتال).

عطسه های متعدد به چه معناست؟

عطسه کردن بیش از یک بار بسیار طبیعی است. گاهی اوقات بیشتر طول می کشد تا یک ماده تحریک کننده را از بینی خود پاک کنید. یک مطالعه نشان داد که حدود ۹۵٪ از مردم حدود چهار بار در روز عطسه می کنند.

بعضی از مردم متوجه می‌شوند که هر بار به تعداد یکسان عطسه می‌کنند. باز هم، این کاملا طبیعی است و گاهی اوقات از هر چیز دیگری عادی تر است.

اگر متوجه شدید که بیشتر عطسه می کنید، ممکن است دچار آلرژی یا التهاب حفره بینی به نام رینیت مزمن شده باشید. در صورتی که فکر می‌کنید عادت‌های عطسه‌تان غیرطبیعی است، ضرری ندارد که با پزشکتان در مورد عادت‌های عطسه‌تان صحبت کنید.

خفه کردن عطسه

هنگامی که عطسه تحریک می شود، برای متوقف کردن آن کار خیلی زیادی نمی توان انجام داد.

بعضی از افراد اگر بینی را فشار دهند، تسکین پیدا می‌کنند. بهترین راه حل شما برای جلوگیری از عطسه در طول روز این است که اقدامات سلامت بینی را به طور روزانه انجام دهید.


بنابراین، به شما پیشنهاد می کنیم کارهای زیر را انجام دهید:

از آلرژن های شناخته شده اجتناب کنید

اغلب بینی خود را خالی کنید

شست و شوی بینی با آب نمک یا شست و شوی سینوس را امتحان کنید

با افزایش مجدد موارد COVID-19، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مهم است. هنگامی که عطسه می کنید، ذرات بسیار بیشتر از زمانی که سرفه می کنید یا صحبت می کنید پخش می شود.

هنگامی که مجبور به عطسه هستید، دهان خود را با بازو بپوشانید. و به یاد داشته باشید که ماسک خود را بزنید. اگر در حین پوشیدن مجبور به عطسه کردن هستید، عطسه کردن با ماسک اشکالی ندارد. فقط حتما ماسک خود را تعویض کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha