شناسایی دو بیمار مبتلا به وبا در شهرهای همدان و اسدآباد، زمینه را برای شایعه پراکنی‌های مجازی در خصوص آلوده بودن آب همدان فراهم کرده به‌طوری که از هفته گذشته خبرهای بدون منبع و فاقد استناد موثق در خصوص آلوده بودن آب لوله کشی و همچنین آبی که از طریق تانکرها در سطح شهر و محلات همدان توزیع می‌شود در فضای مجازی بازنشر شده است.

تکذیب ارتباط دو فرد مبتلا به وبا به آب آشامیدنی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، همزمانی این اخبار با مشکلات تأمین آب شرب همدان به‌دلیل خشک شدن سد اکباتان زمینه پذیرش این شایعات و نگرانی شهروندان همدانی را به‌وجود آورده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با نادرست و غیرموثق خواندن این اخبار در این باره گفت: با کلرسنجی‌های انجام شده مقدار کلر باقی مانده در شبکه در حد مجاز است و آب مورد استفاده شهروندان هیچگونه مشکلی برای شرب و بهداشت ندارد.فرهاد بختیاری فر افزود: در حال حاضر شبکه آب شرب شهر به‌صورت شبانه روزی توسط مرکز بهداشت استان و مرکز پایش شرکت آب و فاضلاب کنترل می‌شود.


وی با اشاره به اینکه آب شرب شهری مطمئن‌ترین منبع آب در زمان فراگیری بیماری‌های واگیردار است، خاطرنشان کرد: سلامت آب منتقل شده از چاه‌های کشاورزی از لحاظ میکروبی و فیزیکی وشیمیایی به شکل منظم مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس نمونه‌برداری و پایش نقاط مختلف شبکه و نیز گزارش‌های مردمی، طی روزهای اخیر شاهد افزایش کمی و کیفی آب هستیم.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه یکی از راهکارها به منظور عبور از تنش آبی، انتقال آب‌های زیرزمینی به شبکه آبرسانی شهر بود، افزود: با مجموعه اقدامات انجام شده، در حال حاضر شبکه توزیع آب در شهر به ثبات نسبی رسیده و مخازن ارتفاع خوبی دارند به نحوی که مخازنی که منحصراً از آب‌های سطحی نیز تغذیه می‌شدند هم اکنون امکان توزیع آب زیرزمینی را دارند.

بختیاری‌فر با اشاره به اینکه با تدابیر انجام شده و هدایت آب از سرشاخه‌های سیمین و ابرو، تتمه ذخیره آبی سد اکباتان حفظ شد، گفت: در حال حاضر برداشت از سد اکباتان بین ۳۳۰ لیتر در ثانیه است در حالی که این رقم پیش از این بین هزار تا هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه بود. وی با اشاره به شیوع برخی بیماری‌ها نظیر «وبا» و عدم ارتباط میان این بیماری با آب شرب اظهار داشت: در زمان بروز بیماری‌های واگیردار مانند وبا به‌دلیل پایش و نظارت مستمر بر کیفیت آب شرب شهری این منبع نسبت به سایر منابع آب در دسترس اطمینان بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: بر اساس پایش‌های مستمر مرکز بهداشت و آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب استان همدان، سلامت آب همچنان مورد تأیید است.


پایش مداوم سلامت آب همدان


از سوی دیگر رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان به ایسنا گفت: ابتلای افراد به وبا در استان، هیچ ارتباطی با آب شرب همدان نداشته و حتی یکی از موارد ثبت شده مربوط به شهرستان اسدآباد است. دکتر محمدرضا شکوهی با بیان اینکه آب همدان کاملاً سالم و بهداشتی است، اظهار کرد: کارشناسان محیط بهداشت ما و آبفا به‌صورت شبانه‌روز از علمک‌های آبگیری آب را از نظر میکروبی، شیمیایی و فیزیکی تست کرده و آب کاملاً سالم وارد شبکه شهری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بعضی مناطق به علت آلودگی محیطی که لوله‌های آن فرسوده هستند با مکش معکوس، ممکن است آب آلوده شود، اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که اکثر لوله‌های شهری فرسوده نبوده و هیچ اشکالی در مورد نکته اشاره شده به آن وارد نیست. رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: افراد بسیار زیادی در تلاش هستند تا آب در نهایت سلامت و بهداشت به دست مردم برسد اما متأسفانه عده‌ای سعی دارند با تحریف اخبار و شیطنت‌های رسانه‌ای زحمات صورت گرفته را تخریب کنند یا نادیده بگیرند.


وی با بیان این نکته که فرسودگی لوله‌ها در برخی مناطق به معنای آلودگی قطعی آب نیست، تصریح کرد: ممکن است در محلی فرسودگی هم وجود داشته باشد اما در اطراف آن هیچ‌گونه آلودگی وجود نداشته و آب کاملاً سالم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha