دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

قیمت مرغ در روزهای اخیر برخلاف وعده دولت مبنی بر اصلاح قیمت و ابلاغ به واحدهای توزیع افزایش یافت این درحالی است که مسئولان افزایش قیمت مرغ بیشتر از نرخ اعلام شده در شهریورماه سال‌جاری به قرار هر کیلو حدود46 تومان را خارج از توان مردم و کشش بازار ذکر کرده بودند.

پشت پرده گرانی مــــــرغ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، اما قیمت مرغ آن سر به فلک کشید و به حدود هر کیلو 56 تا 60 هزار تومان رسید این درحالی است که اقدام بازدارنده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است و فعالان این صنف و تولیدکنندگان نیز خبر از افزایش قیمت بیشتر مرغ در صورت متعادل نشدن نهاده‌های دامی خبر می‌دهند.


چاره‌ای جز گرانی نداریم


حبیب اسدا... نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر تا حدود 50 هزار تومان افزایش یافت است البته مرغداران نقشی در افزایش قیمت مرغ ندارند و این نوسان قیمت نتیجه تصمیمات ستاد تنظیم بازار است هر چند دولت قول داده است این قیمت اصلاح شود و در دسترس مردم قرار گیرد البته با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های دامی توسط ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت مرغ خیلی دور از انتظار نبود تا در این چرخه دچار ضرر و زیان نشوند.

او افزود: افزایش قیمت مرغ با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی امری اجتناب ناپذیر است که البته با توجه به شرایط کنونی و کاهش قدرت خرید مردم صورت گرفته است اما با توجه به زیان ده بودن فعالیت مرغداران هیچ گزینه دیگری در پیش‌رو نبوده است چرا که در غیراینصورت ورشکستگی و توقف تولید تنها راه باقی مانده برای فعالان اقتصادی در این بخش خواهد بود.

اسدا... نژاد ادامه داد: کاهش میزان جوجه ریزی در ماه‌های اخیر هم یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ اعلام شده است که بر اساس آمار موجود در مرداد ماه سالجاری 90 میلیون و 720 هزار قطعه و در شهریور ماه امسال نیز حدود 64 میلیون و 600 قطعه صورت گرفته که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و بیانگر به خطر افتادن فضای اشتغال و تولید برای این صنف است. اسدا... نژاد تاکید کرد: در چنین شرایطی دولت باید از مردم حمایت و از محل درآمد اصلاحات یارانه‌ای به مردم کمک کند که یکی از این روش‌ها تهیه کالابرگ الکترونیکی برای خرید محصولات پروتئینی است.


وعده‌هایی که هنوز عملی نشده است


او معتقد است: افزایش قیمت مرغ در صورتی که قیمت نهاده‌های دامی تعدیل نشود حتمی خواهد بود، چراکه چاره دیگری وجود ندارد و اصلاح این امر نیز در صورتی محقق می‌شود که دولت نظارت بیشتری در بخش فروش و توزیع نهاده‌های دامی داشته باشد، چراکه تولید مرغ با قیمت فعلی برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و مرغداران نیز معتقدند در قیمت مرغ باید سود تولیدکننده نیز لحاظ شود.

اسدا... نژاد توضیح داد: عدم برنامه‌ریزی درست در ماه‌های قبل و عمل نکردن به وعده‌ها درباره تامین نهاده‌ها برای واحدهای تولید از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ است و دولت نیز نتوانست به وعده‌های خود در این خصوص عمل کند و به این ترتیب با وجود تلاش مرغداران برای حفظ بازار قیمت مرغ افزایش یافت.

این فعال صنفی در بازار مرغ افزود: نظارت بیشتر در عرصه فروش نهاده‌های دامی و نظارت در بازار توزیع و فروش مرغ می‌تواند این بازار را متعادل کند چرا که برخی از مرغداران با سوءاستفاده از شرایط بازار قیمت مرغ را خودسرانه افزایش داده‌اند که البته متعادل نگه‌داشتن هر دو کفه به مطلوبیت بازار مرغ کمک خواهد کرد البته بازار در حال حاضر دیگر کشش بیشتری برای افزایش قیمت این محصول را ندارد.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط ستاد تنظیم بازار کشور مرغداران مرغ تولیدی خود را تحویل کشتارگاه می‌دهند، اما پس از تحویل مرغ به کشتارگاه هیچ گونه نظارتی بر توزیع مرغ در کشور صورت نمی‌گیرد به همین دلیل هم سودجویی‌هایی صورت می‌گیرد که موجبات کمبود کاذب مرغ در بازار و نوسانات شدید قیمتی را فراهم می‌آورد در حالی که قیمت مرغ در بازار تا این حد گران باشد، اما سودجویی‌ها باعث شده تا شاهد آن باشیم که این محصول با قیمت گران عرضه می‌شود.


قرار است قیمت مرغ نجومی شود؟


پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی در این باره معتقد است: وقتی دستوری بر روی مرغ قیمت‌گذاری می‌شود و در مقابل تغییر قیمت نیز مقاومت صورت می‌گیرد رغبت به جوجه ریزی کاهش می‌یابد همچنین وقتی تولیدکننده جوجه یکروزه را گران خریداری می‌کند و ذرت و سویا نیز دیر به دستش می‌رسد انگیزه خود را برای تولید از دست می‌دهد برای مثال قیمت تمام شده مرغ زنده برای تولیدکننده کمتر از ۲۰ هزارتومان نیست و سوال اینجاست که چرا مرغدار باید مرغ زنده خود را با قیمت مصوب بفروشد و ضرر کند؟دبیر کانون مرغداران گوشتی اضافه کرد: اگر دستگاه‌های متولی تولید نمی‌توانند قیمت جوجه یکروزه را کنترل کنند و به نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومان برسانند پس باید قیمت مرغ را اصلاح کنند پس نمی‌توان انتظار داشت که همه مولفه‌های تولید گران شود، اما محصول نهایی افزایش قیمت نداشته باشد بنابراین افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر ناشی از کمبود جوجه ریزی و کاهش رغبت مرغداران برای تولید است و سیاست‌های نادرست تولید را کاهش می‌دهد و اگر همین رویه ادامه داشته باشد ممکن است قیمت مرغ از نرخ کنونی بالاتر رود.

فروغی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود مرغداران مرغ‌هایشان را به بازار عرضه نمی‌کنند تا با درخواست افزایش قیمت آنها موافقت شود، چنین موضوعی صحت ندارد زیرا میزان جوجه ورودی، نهاده دریافتی و مرغ خروجی در سامانه‌ها ثبت می‌شود و دستگاه‌های نظارتی از صفر تا صد تولید را زیر نظر دارند بنابراین مرغدار نمی‌تواند مرغ هایش را نگه دارد و از طرفی نگهداری مرغ بیش از دوره مشخص صرفه اقتصادی برای مرغدار ندارد و به نوعی هزینه اضافی است.

به گفته وی اینکه میزان جوجه یکروزه کم است و قیمت آن بالاست تقصیر تولیدکننده نیست و تولیدکننده با این نوسانات مولفه‌های تولید امنیت و انگیزه برای تولید ندارد و ذرت، سویا در دو نوبت ۳۰ درصد گران شد و قیمت جوجه چندین ماه است حدود ۲برابر نرخ مصوب شده، اما چرا به این مسائل رسیدگی نمی‌شود؟ سیاست‌های دولت به نفع زنجیره‌های تولید است و به طوری که شنیده می‌شود تخم مرغ‌های نطفه داری که با ارز۴۲۰۰ وارد شده اکثرا دراختیار زنجیره‌ها قرار گرفته درصورتی که ۱۵ درصد مرغ کشور توسط زنجیره‌ها تولید می‌شود و ۸۵ درصد مابقی تولید مرغ توسط مرغداران جزیره‌ای صورت می‌گیرد.

فروغی اضافه کرد: بر این اساس اگر قرار باشد قیمت واقعی مرغ محاسبه شود باید ۱۵۰ هزار تومان باشد پس از حذف یارانه‌ها دولت هیچ سیاست حمایتی در قبال تولیدکنندگان مرغ اجرا نکرده این در حالی است که مرغداران با مشکل تأمین نقدینگی مواجه هستند و یک دوره جوجه‌ریزی ۲۰ هزارتایی پیش از این ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشت و اکنون با دو میلیارد تومان نیز نمی‌توان این کار را انجام داد. دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: مرغداران ریسک نمی‌کنند که با این قیمت‌ها و ضرر و زیانی که وجود دارد، سرمایه خود را به خطر بیندازند و با توجه به اینکه مصرف گوشت مرغ با افزایش قیمت آن کاهش یافته، نیاز تولید نیز کم شده است اما اگر روند همین‌طور ادامه یابد احتمال بحران در تولید مرغ وجود دارد و اکنون دولت مرغ را به صورت یخ‌زده ذخیره کرده است که در صورت مواجه شدن با بحران، بتواند بازار را مدیریت کند اما با تمام شدن این ذخیره و توقف تولید حتماً بازار با مشکل مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha