آموزش شفقت ورزی در کودکی توسط والدین و تشویق افراد جامعه با برشماری تاثیر مثبت آن بر سلامت افراد از جمله راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه هستند.

برخی از راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه

ترویج مهربانی در جامعه

یکی از بهترین راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه انجام کارهایی است که دیگران را خوشحال می کند. در مطالعات بی‌شماری مشخص شده که، مهربانی و سخاوت با رضایت بیشتر از زندگی، روابط قوی‌تر، و سلامت روانی و جسمی بهتر مرتبط است. راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه بی شمارند. ما در اینجا به برخی از راهکار های ترویج مهربانی در جامعه به اختصار اشاره می کنیم.

  1. برای ترویج مهربانی در جامعه در هنگام تماس چشمی با افراد جامعه به آنها لبخند بزنید. این عمل احساس مثبت غیرقابل انکاری در شما و فرد مورد نظر ایجاد میکند.
  2. اگر شخصی سعی می کند در اماکن عمومی شما را درگیر بحث کند و تشنج ایجاد کند، با صبرتان آرامش و مهربانی را به فرد و جامعه بازگردانید.
  3. در صورتیکه در جامعه مادر، فرد نابینا، معلول و یا فرد مسنی را می بینید که به کمک نیاز دارد، حتما در کمک به آنها برای ترویج مهربانی در جامعه پیش قدم شوید.

برخی از راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه

مهربانی اجتماعی و کاهش بی تفاوتی اجتماعی

در باب مهربانی اجتماعی و کاهش بی تفاوتی اجتماعی مطالعات بسیار ارزشمندی در هاروارد و دیگر دانشگاه های مطرح دنیا انجام شده است. چندین عامل بسیار مهم در این تحقیقات به عنوان راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه معرفی شدند. انسان به طور ذاتی پس از کمک به دیگران احساس پر انرژی بودن و قوی تر بودن می کند. افرادی که محبت و توجه بیشتری به افراد جامعه دارند، احساس آرامش بیشتری داشته و افسردگی کمتری در بین آنها مشاهده می شود. احساس ارزشمند بودن بیشتر و همچنین خوشبختی دو احساس بسیار ارزشمندند. این حس ارزشمندی در افرادی که بی تفاوتی اجتماعی کمتری دارند بیشتر حس می شود. همچنین مهربانی اجتماعی و کاهش بی تفاوتی اجتماعی در جامعه باعث تحریک ترشح سروتونین در مغز انسان می شود. این ماده شیمیایی با ایجاد احساس خوب زخم های شما را التیام بخشیده، به شما آرامش می‌دهد و شما را خوشحال تر می کند.

راهکارهای عملیاتی توسعه و ترویج مهربانی اجتماعی

راهکارهای عملیاتی توسعه و ترویج مهربانی اجتماعی بسیاری پیشنهاد شده که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم. بهتر است برای عملیاتی کردن توسعه و ترویج مهربانی بر مزایای فردی مهربان بودن تمرکز کنیم. به طور مثال بر اینکه سطوح بالای مهربانی در جامعه در کاهش اضطراب و تنظیم فشار خون موثر است.
برای عملیاتی کردن توسعه و ترویج مهربانی اجتماعی باید این احساس را در میان اجتماع نهادینه کنیم. افراد مهربانتر محبوب تر و محترم ترین افراد شمرده می شوند. در واقع توسعه و ترویج مهربانی اجتماعی باعث رواج یافتن هر چه بیشتر تعاملات اجتماعی سالم در افراد جامعه می شود. افرادی که باعث توسعه و ترویج مهربانی در بین افراد جامعه می شوند را در پلتفرم های بزرگ جامعه معرفی کنیم. همچنین این افراد را به عنوان عضو قابل احترام و قهرمان اجتماع معرفی کرده و به محبوبیت آنها بیفزاییم. این کار باعث تشویق افراد جامعه به مهربانی بیشتر با یکدیگر و ترویج مهربانی اجتماعی میشود و از جمله راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه می باشد.

آموزش شفقت ورزی اجتماعی از کودکی تا بزرگسالی

همه انسان ها نیاز بیولوژیکی اساسی به احساس تعلق به یک جامعه بزرگتر را دارند. آموزش شفقت ورزی اجتماعی از کودکی از طریق آموزش همدلی و در سال اول زندگی کودک آغاز می‌شود و از جمله راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه می باشد. والدین با پیروی از رفتار غریزی-مراقبتی خود تاثیر عمیقی بر رشد این توانایی دارند. زمانی که فرزندشان گریه میکند والدین آنها را آرام می کنند. انعکاس ناراحتی در واکنش های احساسی والدین به کودکان این فرصت را می دهد تا به درک عمیق تری از همدلی برسند. این همان آموزش شفقت ورزی اجتماعی در زندگی روزمره و تمرین شفقت و ترویج مهربانی است.
سیستم آموزشی از طرف دیگر می تواند در آموزش شفقت ورزی اجتماعی از کودکی تا بزرگسالی بسیار تاثیرگذار باشد. آموزش رفتار همدلانه، شفقت بیشتر و ترویج مهربانی در قبال همکلاسی ها نیز تمرینی برای کودکان و از جمله راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه است. در نتیجه این کودکان شفقت بیشتری را در بزرگسالی نسبت به دیگر اعضای جامعه نشان دهند.

*نویسنده: دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha