شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 346021

فعال بودن تقریبا بر تمام قسمت‌های بدن اثر می‌گذارد، مانند مغز، عضلات، استخوان‌ها، سیستم قلبی و عروقی، کلیه‌ها و ریه‌ها. پیاده‌روی یکی از انواع فعالیت‌های بدنی است که به پیشگیری از خیلی از بیماری‌های مزمن که منجر به مرگ زودرس می‌شوند کمک می‌کند. هیچ دارویی وجود ندارد که اثر فعالیت بدنی، مثل پیاده‌روی را داشته باشد.

به این پنج دلیل پیاده‌روی برایتان خوب است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، پیاده‌روی بر سیستم‌های متعددی از بدن اثر می‌گذارد، بنابراین فواید زیاد و قابل‌توجهی برای بدن دارد. پیاده‌روی علی‌رغم اینکه فعالیتی تماس پایین است (یعنی یک پای فرد روی زمین باقی می‌ماند)؛ اما یک ورزش هوازی با شدت متوسط به شمار می‌رود. اگر با سرعتی پیاده‌روی کنید که همزمان حرف زدن و آواز خواندن برایتان سخت باشد، پس یعنی سیستم قلبی و عروقی‌تان خوب به کار گرفته شده است.

شما باید با سرعتی پیاده‌روی کنید که ضربان قلبتان کمی بالا رود. شما باید کمی به نفس زدن بیفتید اما نه اینکه خیلی نفس نفس بزنید. از «تست حرف زدن» کمک بگیرید تا سرعت مناسب پیاده‌روی دستتان بیاید.
در هفته ۱۵۰ دقیقه با این سرعت مناسب پیاده‌روی کنید و این ۱۵۰ دقیقه را بین روزهای گوناگون تقسیم کنید (مثلا پنج روز در هفته).
حتی می‌توانید چند بار در روز پیاده‌روی کنید (مثلا سه تا ده دقیقه در روز). پیاده‌روی علاوه بر اینکه یک ورزش هوازی است، عضلات پا و همچنین میان‌تنه را تقویت می‌کند. عضلات میان‌تنه‌تان شما را با هر قدمی که برمی‌دارید صاف و ایستاده نگه می‌دارند.
پیاده‌روی یک تمرین و ورزش برای تمام بدن است؛ اما باز هم باید روزهای استراحت داشته باشید. پیاده‌روی پنج روز در هفته می‌تواند ریسک آسیب را پایین بیاورد اما روز استراحت هم به این معنی نیست که کلا بنشینید. پیاده‌روی روزانه با شدت متوسط یا سبُک خوب است و به سلامتی‌تان کمک می‌کند.

پیاده‌روی عمرتان را زیاد می‌کند


پیاده‌روی می‌تواند سبب افزایش طول عمرتان شود. در مطالعه‌ای که روی ۲۰۰۰ فرد بزرگسال انجام شد نشان داد کسانی که هر روز حداقل ۷۰۰۰ قدم پیاده‌روی می‌کردند، ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر از کسانی که کمتر راه می‌رفتند احتمال داشت طی دوره‌ی یازده ساله‌ی مطالعه فوت کنند.
محققان چند فاکتور رفتاری و سبک زندگی را تحت کنترل گرفتند، از جمله سن، سابقه‌ی سیگارکشیدن، وزن بدن، مصرف الکل و رژیم غذایی و ضمنا شاخص‌های سلامتی مانند سطح کلسترول، قندخون ناشتا، فشارخون، مصرف دارو و ... را نیز در نظر گرفتند.
فعال بودن تقریبا بر تمام قسمت‌های بدن اثر می‌گذارد، مانند مغز، عضلات، استخوان‌ها، سیستم قلبی و عروقی، کلیه‌ها و ریه‌ها. پیاده‌روی یکی از انواع فعالیت‌های بدنی است که به پیشگیری از خیلی از بیماری‌های مزمن که منجر به مرگ زودرس می‌شوند کمک می‌کند. هیچ دارویی وجود ندارد که اثر فعالیت بدنی، مثل پیاده‌روی را داشته باشد.

پیاده‌روی می‌تواند استخوان‌ها را قوی کند


پیاده‌روی فعالیتی است که با وزن بدن انجام می‌شود (یعنی شما با حمایتی که استخوان‌ها از وزن بدنتان می‌کنند بدنتان را صاف نگه می‌دارید و راه می‌روید). بنابراین پیاده‌روی حامی سلامت استخوان‌هایتان است و ریسک ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. پیاده‌روی فعالیتی است که قدرت میان‌تنه‌تان را افزایش می‌دهد، به حفظ ثبات و تعادل بدن کمک می‌کند و جلوی زمین خوردن‌ها در سن بالا را می‌گیرد.
از همه مهم‌تر اینکه پیاده‌روی می‌تواند قدرت استخوان‌های پاها و ستون فقراتتان را افزایش دهد. اگر تازه می‌خواهید پیاده‌روی را شروع کنید، از روزی ده دقیقه پیاده‌روی تند سه بار در هفته شروع کنید.

پیاده‌روی حالتان را خوب می‌کند


هر وقت احساس بی‌حوصلی و ناراحتی می‌کنید به پیاده‌روی بروید. مطمئنا اثرش را می‌بینید و نیازی نیست پیاده‌روی‌تان طولانی باشد. در مطالعه‌ای روی افراد جوان که روزانه تقریبا ده دقیقه پیاده‌روی تند می‌کردند نشان داد این افراد بعد از پیاده‌روی حال بهتری داشتند، خصوصا از جهت خستگی به احساس بهتری رسیده بودند.
از خانه بیرون رفتن و فعالیت کردن به شما انرژی می‌دهد و می‌تواند حس و حال عمومی‌تان را خوب کند. مطالعات نشان داده‌اند حتی پنج دقیقه پیاده‌روی کمک می‌کند حالتان خوب شود و علائم افسردگی‌تان کمتر شود.

پیاده‌روی برای کاهش وزن خوب است


اگر قصد دارید وزن کم کنید، نیازی نیست یک برنامه‌ی ورزشی سنگین برای خود در نظر بگیرید.
در مطالعه‌ای روی افرادی که چاق بودند یا اضافه وزن داشتند، نشان داده شد آن‌هایی که رژیم غذایی‌شان کالری کمتری داشت و در هفته دو ساعت و نیم پیاده‌روی می‌کردند، در مقایسه با کسانی که فقط کالری تغذیه را کم کرده بودند توانسته بودند بعد از ۱۲ هفته، سطح انسولین ناشتای خود را پایین بیاورند و چربی‌سوزی بیشتری داشتند.

پیاده‌روی برای سلامت قلب خوب است


پیاده‌روی منظم قلبتان را قوی می‌کند و کلسترول خونتان را پایین می‌آورد. کلسترول بالا ریسک‌فاکتوری برای بیماری‌های قلبی است و کاهش کلسترول می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا یک‌سوم کاهش دهد.
در تحقیقی که متمرکز بر خانم‌های چاق یا دارای اضافه وزن بود معلوم شد روتین پیاده‌روی برای حداقل چهار هفته کمک می‌کند کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) پایین بیاید.
ضمنا طبق یافته‌ها، پیاده‌روی می‌تواند فشارخون را نیز کاهش دهد که ریسک‌فاکتور دیگری برای بیماری قلبی است. اگر در هفته سه تا پنج بار و هر بار به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، اثر آن را بر فشارخونتان خواهید دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha