از 25 شهریور امسال به این سو، جوی دیگرگونه بر شرایط اجتماعی و سیاسی کشور ما حاکم شده است که نمی‌توان منکر آن شد. در این تاریخ فوت دختری جوان به نام مهسا امینی که از اهالی سقز بود، رخ داد.

وزیر کشور علت خودکشی دانش‌آموزان را فرهنگ غرب و بازی‌های رایانه‌ای دانست!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،همین قضیه باعث شد تا مردم تجمعاتی شکل داده و مطالبات خود را که عمدتا هم اقتصادی بودند را مطرح کنند. اینکه شرایط کشور شکل دیگری به خود گرفته است و هنوز با گذشت نزدیک به پنجاه روز، مطالبات مردمی ادامه دارد هرچند افرادی مثل محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بگویند که «تقسیم تاریخ کشور به قبل اعتراضات و بعد از آن، تقسیم درستی نیست» چرا که آنان معتقدند «ما نقطه عطف‌های بسیار مهم و اساسی در تاریخ کشور، مثل مشروطه، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، نه دی و... داریم» و اعتراض را یک مساله طبیعی در جامعه بدانند.

اما نکاتی در این اعتراضات به قول مسئولان، طبیعی به چشم خورد که شاید آن را از سایر نقاط عطف دیگر در این کشور متمایز کرد. علاوه بر بحث حقوق زنان و درک فقر اقتصادی توسط شمار بالایی از مردم ایران که به گفته کارشناسان اقتصادی خط فقر را به شکلی قابل توجه جابه‌جا کرده بود، بحث دهه هشتادی‌ها هم مطرح شد و شاید برای نخستین بار دانش‌آموزان به اعتراضات پیوسته و در بیان مطالباتشان پرداختند. دانش‌آموزانی که هر کدام از خانواده‌هایی با گرفتاری‌های متفاوت آمدند و در دنیای مجازی شاهد برخورداری‌های هم سن و سال‌های خود در سایر کشورهای جهان و حتی کشورهای منطقه بودند.

مسئولان مدارس از سوی مقامات بالادستی موظف به آرام کردن جو مدارس شدند. برخی مسئولان مدارس از دراختیار قرار دادن فیلم‌های دوربین‌های مداربسته مدارس به مسئولان خودداری کردند. سایر مدارس، تعداد جلسات اولیا و مربیان را افزایش دادند و به والدین توضیح دادند که مراقب فرزندان خود باشند چراکه در این تجمعات برخی از بیگانگان ممکن است به فرزندانشان آسیب برسانند.

در خصوص نحوه مواجهه با اعتراضات دانش‌آموزی، ‌بحث‌های بسیاری مطرح شد. ابتدا بحث دانش‌آموزان بازداشتی مطرح شد و متعاقب آن مسئولین آموزش و پرورش گفتند که دانش‌آموزان بازداشتی به کانون اصلاح و تربیت و بعد گفتند که به مراکز روانشناسی منتقل شده‌اند. البته در شمار بالایی از اظهارنظرها گفته شد که درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان بازداشتی سنینی به اندازه دانش‌آموزان داشته‌اند.

البته باید گفت که اظهار نظرها در این زمینه ضد و نقیض بوده و گاهی هم از واژه ناچیز برای تعداد دانش‌آموزان بازداشتی استفاده شده و در مواردی هم نظیر مورد مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز گذشته خود درباره تعداد بازداشتی‌های حوادث اخیر در مدارس و دانشگاه‌ها، گفته: تعداد انگشت شمار هستند؛ «تعدادی که هستند به علت این است که جرایم مهمه مرتکب شدند زیرا همه در برابر قانون یکسانند.»

همان‌طور که گفته شد تجمعات و اعتراضات دانش‌آموزی از 25 شهریور ماه سالجاری شروع شد و حالا مسئولان از برطرف شدن مشکل دانش‌آموزان سخن به میان می‌آورند؛ دانش‌آموزانی که اگر هم بعضی از کارهایی را کرده‌اند، دچار آسیب‌هایی بوده‌اند. وزیر کشور گفته در حوادث اخیر مشکل مهمی در مدارس نداشتیم. احمد وحیدی، گفته: «دانش‌آموزان ما دانش‌آموزان انقلابی، خوب و متعهد هستند. ما مشکل مهمی در مدارس نداشتیم.» او تعداد دانش‌آموزان معترض را اندک دانسته و توضیح داده: «آن اندک دانش‌آموزانی که احیانا دچار یک آسیب و به هرحال دچار خلأهای روحی و فکری هستند، بعضی از کارها را می‌کنند.»

ما مشکلی اصولا در دانش‌آموزان نداشتیم

احمد وحیدی در حاشیه نشست علمی ـ تخصصی مدیران ارشد ستادی و استانی سازمان بهزیستی کشور در جمع خبرنگاران، گفته: «ما مشکل مهمی در اتفاقات اخیر در مدارس نداشتیم. در بعضی از مدارس اندک مشکلی بود که با تذکراتی که به اولیا و مربیانشان و خود آنها داده شد توجه کردند و مشکلاتی هم اگر بود برطرف شد.» او اضافه کرده که «آن اندک دانش‌آموزانی هم که احیانا دچار یک آسیبی هستند و به هرحال دچار خلأهای روحی و فکری هستند که بعضی از کارها را می‌کنند؛ باید با ملاطفتی که صورت می‌گیرد مشکل آنها برطرف شود.»

وزیر کشور درپاسخ به این سوال که دانش‌آموزان چطور می‌توانند از کشور دفاع کنند، گفته: «ما مشکلی اصولا در دانش‌آموزان نداشتیم. عملکردشان خیلی خوب بوده است و البته دانش‌آموزان امید و آینده یک کشور هستند و باید خوب درس بخوانند و متعهدانه و مسئولانه با همه نیازمندی‌های کشورشان آشنا شوند و بتوانند بازیگران اصلی صحنه مدیریت آینده کشور باشند.»

در نشستی که وزیر کشور شرکت کرده بود، وزیر کار و رفاه اجتماعی و علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور هم حضور داشتند و وحیدی با توجه به آنچه در مورد دانش‌آموزان آسیب دیده گفته بود، توضیح داده که «برنامه‌ و ذات سازمان کمک‌رسانی به کسانی است که دچار آسیب‌هایی شدند و در موقعیتی قرار گرفتند که نیاز به امداد و حمایت دارند و این از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که یک سازمان می‌تواند درصدد رفع نیازهای مردم برآید.»

او با بیان اینکه «سازمان بهزیستی اضافه بر اینکه یک نهاد انقلابی است به دلیل اینکه مولود انقلاب است و نشان دهنده عمق توجه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به پرداختن به مسائل مردمی که دچار حادثه و آسیبی شده‌اند»، گفته: «بهزیستی همچنین یک نهاد اجتماعی است که با فرآیندهای اجتماعی مختلفی در کشور سر و کار دارد و آنها را بررسی می‌کند و برای آنها چاره‌جویی می‌کند و با عموم یک جامعه‌ای مواجه است که درصدی از جامعه کل را تشکیل می‌دهند.»

چرا خودکشی وقتی همه چیز از حیات و پویایی و بالندگی حرف می‌زند!

وحیدی به موضوع خودکشی اشاره کرده؛ آنچه به نظر در مدت اخیر افزایش داشته است! او گفته: «اگر به آمار خودکشی در دنیا نگاه کنید به مراتب بالاتر است اما برای کشور عزیز و مقدس ما یک مورد آن هم اضافه است، چرا یک فرد باید به اینجا برسد که دست به خودکشی بزند در حالی که همه چیز در جمهوری اسلامی از حیات، پویایی و بالندگی حرف می‌زند.

گاه فرد در یک انزوای ذهنی، روحی و اجتماعی قرار می‌گیرد و قادر نیست روابط خود را با محیط برقرار کند و لذا دچار افسردگی و پریشان خاطری و یک نگرانی از آینده می‌شود و دست به چنین اقدامی می‌زند. اما همین اقدام، بسیار کاهنده روح و روان انسان‌هایی است که ناظر هستند و این مساله در جای خودش مهم می‌شود و باید ریشه‌های آن را بشناسیم و بررسی کنیم که چرا فرد دچار چنین آسیبی می‌شود.»

خودکشی کار بازی‌های رایانه‌ای‌ست

وزیر کشور با بیان اینکه عمده آسیب‌هایی که امروز در جامعه ماست ناشی از ورود فرهنگ مهاجم و مخرب غربی است، گفته: «یعنی هرجا این فرهنگ توانسته راه پیدا کند و در هر مقداری که توانسته نفوذ پیدا کند ما دچار آسیب‌ها شده‌ایم و این نشان دهنده این است که تمدن مخرب غربی چقدر می‌تواند برای روح و جسم انسان‌ها آزار دهنده باشد.» او ادامه داده: «در تحلیل مسائل این چنینی صرفا تحلیل‌های روانشناسانه اتفاق می‌افتد. تحلیل روانشناسی در جای خود مهم است اما گاهی باید به تحلیل‌ها و آسیب‌هایی که ناشی از مسائل اجتماعی است توجه عمیق کرد و این در جای خود حائز اهمیت است. برهم کنش‌های اجتماعی فراوانی که وجود دارد اگر مراقبت نشود می‌تواند آسیب‌های زیادی را ایجاد کند.»

وحیدی با اشاره به فضای مجازی گفته: «ملاحظه کنید که فضای مجازی چقدر ولنگار، بدون مدیریت و بدون نظارت چه آسیب‌های بزرگی را درست کرده است و همین جریان‌هایی که در مدت گذشته اتفاق افتاد، برای مردم در کف خیابان مزاحمت درست کرد اگرچه در قالب یک جنگ ترکیبی دشمن شکل گرفت و یک نمود خیابانی در حضور برخی از جریان‌های اغتشاشگر حرفه‌ای در کنار برخی از افراد احساساتی داشت؛ اما وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم بخش قابل توجهی از آن ناشی از جریان فضای مجازی بدون مدیریت و نظارت است که مخرب ذهن و روح جوان ماست که مهندسی ذهن می‌کند و جنگ شناختی راه می‌اندازد و اصل آن تصرف ذهن و روح است.آنها تصرف ذهن و روح را بر تصرف زمین مقدم می‌دارند.»

وزیر کشور با اشاره به بازی‌های رایانه‌ای و ارتباط آن با خودکشی و در نهایت همان فرهنگ غرب، خاطرنشان کرده: «شنیدید که بازی‌هایی در دنیا رایج شده که فرد به جایی می‌رسد که خودش را می‌کشد. نتیجه این ترکیب فرهنگ منحط غربی با ابزار و فناوری روز، بازی می‌شود که فرد به جایی می‌رسد که خودش را می‌کشد!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha