شرکت های داروسازی فارابی،اکسیر،کیمیدارو،لقمان،شفا از شرکتهایی هستند که در گزارش کمیسیون بهداشت مجلس به صراحت متهم به نقش داشتن در بحران کمبود های دارویی در کشور شدند.

جوابیه/مجلس افشا کرد: شرکت های دولتی عامل بروز بحران دارو در کشور

به گزارش سلامت نیوز صبح دیروز طرح سوال از وزیر بهداشت توسط 19 نماینده مجلس انجام شد و سرانجام با اقناع نمایندگان پایان یافت .

یکی از مهمترین سوالات درباره ی کمبود شدید آنتی بیوتیک در کشور بود.

طی گزارشی که با عنوان "بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور" برای قرائت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نوشته شده است به صراحت اسامی برخی سازمانها و شرکتهای دولتی که در بروز بحران دارویی اخیر نقش داشته اند آمده است.

انگشت اتهام ابتدا به سوی سازمان تامین اجتماعی با تاخیر در پرداخت مطالبات داورخانه ها و بیمارستانها گرفته شد و سپس تعلل های مکرر بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در تامین منابع ، عملکرد نامناسب سازمان غذا و دارو و عملکرد برخی شرکت های تولید کننده و در نهایت عدم هماهنگی های میان دستگاهی گرفته شده است.

در این میان تنها رئیس سازمان غذا و دارو با دستور وزیر بهداشت و بسیار دیرهنگام برکنار شد بدون هرگونه پاسخ دهی نسبت به مرادم و مراجع ذیصلاح برای دخیل بودن در ایجاد وضعیت موجود و باقی روسای سازمانها سرکار هستند و به روال خود کار میکنند نه انگار که بحران دارویی چه جانها را که نگرفت و چه مرارت ها به مردم متحمل نکرد.

نکته جالب که در این گزارش به صراحت آورده شده نام و نقش بعضی شرکت های تولیدکننده دارو از جمله تولیدکنندگان آنتی بیوتیک در زمینه سازی کمبود دارو است . باید بدانید که بیش از 50 درصد از بازار دارویی کشور متعلق به شرکت های دولتی و شبه دولتی می باشد.

شرکتهایی که علیرغم برخورداری از مواد اولیه و حدواسط تامین شده با ارز ترجیحی و سودآوری فرآورده های تولید شده با انگیزه فروش با قیمت های بالاتر، تولیدات خود را متوقف یا کاهش داده و نتیجه این اقدام سرگردانی خانواده ها در بین داروخانه ها برای یافتن داروهای ضروری بوده است.

پیشتر سلامت نیوز درباره توقف تولید یکی از این شرکت ها خبری منتشر کرده بود.

این خبر که در اویل مردادماه و پیش از آنکه کمبود دارو به بحران در کشور تبدیل شود در سلامت نیوز منتشر شد که با توجیه داروسازی فارابی برای برخی تعمیرات ساختمانی و عمرانی تکذیب شد و حالا با تغییر مدیرعامل این شرکت بر ادعای سلامت نیوز صحه گذاشته شد.

داروسازی فارابی خطوط تولید دارویی را موقتا تعطیل کرد

شایان ذکر است که این شرکت ها پس از اجرای طرح دارویار در سه نوبت افزایش قیمت داشته اند: میانگین افزایش قیمت ها در مرداد امسال معادل تقریبا صد در صد و در مهر معادل ده درصد بوده است

این وضعیت کم و بیش در خصوص سایر انواع اقلام دارویی مانند "سرم" که طی چند هفته یا چندماه اخیر دچار کمبود بوده اند صادق می باشد که این، امری غیرقابل پذیرش می باشد.

در این گزارش به عنوان مثال شرکت تولیدی فارابی و اکسیر زیرمجموعه هولدینگ تیپیکو، شرکت های جابر و کیمیدارو زیر مجموعه گروه دارویی بانک ملی شفاء، شرکت تولیددارو زیرمجمعه بنیاد برکت و شرکت دارویی و بهداشتی لقمان زیر مجموعه مکتب صادق می باشند.

مجلس به عنوان قانونگذار و بازوی نظارتی بخشی از وظیفه خود را در قبال مردم با انتشار صریح و شفاف این گزارش انجام داده و حالا نوبت مراجع قضایی است تا دست زیاده خواهان را از جان و مال مردم کوتاه کند.

متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور از اینجا قابل مشاهده است.

به گزارش سلامت نیوز، بعد از انتشار این خبر، شرکت سرمایه گاری دارویی تامین جوابیه ای برای سلامت نیوز، ارسال کرد که به شرح زیر است:

جوابیه/مجلس افشا کرد: شرکت های دولتی عامل بروز بحران دارو در کشور

جوابیه/مجلس افشا کرد: شرکت های دولتی عامل بروز بحران دارو در کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha