بر اساس اخبار رسیده، فردا "شورایعالی اداری کشور" با حضور رئیس جمهور تشکیل و تلفیق "سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور" در "سازمان حفاظت محیط‌زیست" اعلام می شود. این در حالی است که خبری از سوی متولیان به رسانه ها و حتی بدنه کارشناسی دو سازمان فوق نرسیده و این کار کاملا محرمانه و به طور پنهانی در حال انجام است ؛ به گونه ای که تقریبا تمام دست اندرکاران و صاحب نظران دو حوزه کاملا از این رخداد بی اطلاع هستند.

 فردا شورایعالی اداری کشور دو سازمان متولی طبیعت را با هم ادغام می کند

به گزارش سلامت نیوز همزمان با سخت ترین بحران ها در منابع طبیعی و محیط زیست و در هنگامه ای که همه منتظر اقداماتی برای تقویت دستگاه های متولی طبیعت هستند خبرهایی از ادغام دو سازمان متولی طبیعت ایران از مجراهای عیررسمی به گوش می رسد.

خبرهای رسیده حاکی است که صبح فردا سه شنبه دوم آذرماه ۱۴۰۱، "شورایعالی اداری کشور" با حضور رئیس جمهور تشکیل و تلفیق سازمان منابع‌طبیعی وآبخیزداری کشور را با سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام خواهد کرد. این در حالی است که خبری از سوی متولیان به رسانه ها و بدنه کارشناسی دو سازمان فوق نرسیده و این کار کاملا محرمانه و به طور زیرپوستی در حال انجام است؛ به گونه ای که حتی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و بسیاری از معاونت های دو سازمان فوق از آن بی خبر هستند.

هر چند کارشناسان، کنشگران و مسوولان و نیز بدنه کارشناسی هر دو سازمان فوق با خروج سازمان منابع طبیعی از سیطره و سلطه زیان بار "وزارت جهادکشاورزی" که تعارض های متعددی در اهداف و کارکردها با این سازمان دارد موافق بوده و از این تغییر خرسند هستند، اما ادغام این دو سازمان بدون هیچ پیش زمینه کارشناسی و ارائه نقد و نظر و بررسی های علمی و در نهایت تصمیم سازی و سیاستگزاری مطلوب، مورد مخالف جدی از سوی آنهاست.

بسیاری از کارشناسان معتقدند سازمان متولی جنگل و منابع‌طبیعی باید از زیرمجموعه وزارت‌ جهادکشاورزی خارج شده و به یک سازمان یا وزارتخانه مستقل قدرتمند تبدیل شود؛ نه اینکه دوباره زیرمجموعه یک سازمان دیگر باشد.

برخی نیز می گویند ادغام دو سازمان متولی طبیعت ایران به شرطی که همراه با کار کارشناسی و استفاده از نظرات علمی و دانشگاهی و نیز تحت مشورت با بزرگان و صاحبنظران دو حوزه صورت بگیرد و یکی در دیگری گم نشود و به قدرت بزرگ تر و کوچکتر و غالب و مغلوب تبدیل نشود نتایج مطلوبی در بر خواهد داشت.

با این همه، تغییر و تحول و ادغام این دو سازمان در شرایط کنونی که همراه با بی‌خبری مطلق و کاملا بی سروصدا در حال انجام است می تواند عواقب و پیامدهای بسیار جدی منفی را بر پیکره هر دو سازمان، به ویژه سازمان متولی جنگل ها و مراتع و منابع طبیعی ایران بر جا بگذارد؛ سازمانی که تاکنون هم تا توانسته اند ناتوانی کرده اند و در ماه های پایانی دولت حسن روحانی، با حذف واژه "جنگل ها و مراتع" از آن و به جا ماندن واژه "آبخیزداری" به سازمانی مبتنی بر بینش سازه ای - نه آبخیزداری بیولوژیک- تبدیلش کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کامران IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    از خیلی وقت قبل باید ادغام میشد به نفع طبیعت است وبه نفع کارکنان هردوسازمان ولی به ضرر قاچاقچیان،شکارچیان وبرخی کارشناسان کاسب کار ومقاماتی است که قبلا از منابع طبیعی وحتی بخشهای حاشیه مناطق حفاظتی محیط زیست زمین به بهانه های مختلف میگرفتندمی باشد بله به ضرر اینهاست البته چالشهای اداری هم درهردودستگاه ممکن است ایجادشود سر پستهایی که تداخل دارند این بگه من باشم دیگری بگه چراشما؟ولی اینها چندان مهم نیست ظرف دوسال قابل حل وهضم است درکل یک امر مبارک است
  • الهام IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    آقاي سلاجقه از روز اول بدنبال اين ادغام سراسر زيانبار بوده و بدون اخذ نظرات كارشناسان سازمان و صرفا به دليل منافع شخصي خويش و برخي از دوستانش در سازمان جنگلها اقدام به اينكار نموده و تا ابد نامش بعنوان فردي غيرعلمي و منفعت طلب در بين اذهان كاركنان محيط زيست باقي خواهد ماند
  • ناشناس IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    اقدامی کاملا سیاسی نه کارشناسی، موضوعی که سیاست زدگی در دستگاهی مثل سازمان حفاظت محیط زیست همیشه ملموس و تضعیف سازمانی و در نهایت مشکلات و ضربات جبران ناپذیری را بر پیکیره محیط زیست کشور از هر لحاظ وارد نموده است. این اقدام می تواند به نوعی تضعیف هر دو سازمان علی رغم همه حساسیت ها و جایگاهی که باید داشته باشند را در پی داشته باشد.
  • ناشناس IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    شتاب زدگی و سیاست زدگی در اقدامی دیگر آنهم برای دو دستگاه تخصصی که یک از آنها دستگاه حاکمیتی و نظارتی می باشد.
  • فعال محیط زیست لرستان US ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    این اقدام می بایست سالها پیش انجام می شد و ما از این اقدام حمایت می کنیم