یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوجوانان و بزرگسالان جوانی که از بنزودیازپین‌ها برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌کنند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به اوردوز باشند.

مصرف والیوم و زاناکس ریسک اوردوز را در جوانان افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی بنزودیازپین ها شامل داروهای ضد اضطراب مانند آتیوان، کلونوپین، والیوم و زاناکس و همچنین داروهای خواب آور مانند استازولام (ProSom)، تریازولام (Halcion) و تمازپام (Restoril) هستند.

در مطالعه جدید، محققان دریافتند که افراد جوانی که این داروها را برای بی‌خوابی مصرف می‌کنند، در شش ماه آینده در معرض خطر ابتلا به اوردوز قرار دارند. در مقایسه با نوجوانان و بزرگسالان جوانی که سایر داروهای خواب تجویز می کردند، احتمال مصرف بیش از حد آنها 44 درصد بیشتر بود.

این یافته ها که اخیراً در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، به تصویر بسیار بزرگتری از خطرات بنزودیازپین ها اضافه می کند.

خطرات احتمالی این داروها به خوبی شناخته شده است و از عوارض جانبی کوتاه مدت مانند خواب آلودگی و سرگیجه گرفته تا اعتیاد و مصرف بیش از حد متغیر است که حتی می تواند کشنده باشد. بنزودیازپین‌ها سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهند و خطر مصرف بیش از حد آن به‌ویژه زمانی افزایش می‌یابد که افراد آن‌ها را همراه با سایر موادی که اثرات مشابهی دارند - از جمله الکل و مسکن‌های مخدر مصرف کنند.

به گفته مؤسسه ملی ایالات متحده در مورد سوء مصرف مواد، در سال 2020، بیش از 12000 آمریکایی بر اثر مصرف بیش از حد بنزودیازپین، اغلب همراه با مواد افیونی جان خود را از دست دادند.

از میان بیش از 23000 بیمار که بنزودیازپین تجویز کرده بودند، 0.9 درصد برای مصرف بیش از حد در مدت شش ماه تحت درمان قرار گرفتند. این در مقایسه با 0.8 درصد از جوانانی که از داروهای خواب دیگر استفاده می کنند - مانند ترازودون (Desyrel) ضد افسردگی یا اسزوپیکلون (Lunesta)، زولپیدم (Ambien) و زالپلون (Sonata) "داروهای Z" نسبتا جدیدتر.

پس از اینکه محققان عوامل دیگر را مورد بررسی قرار دادند - مانند شرایط سلامت جسمی یا روانی همزمان - جوانانی که از بنزودیازپین ها استفاده می کردند، 44 درصد بیشتر از افرادی که از سایر داروها استفاده می کردند، در معرض دوز بیش از حد بودند.

اغلب اوقات، جوانان می توانند با تغییر عادات بیداری خود - مانند کاهش کافئین و زمان تماشای تلوزیون یا کار با موبایل در شب - الگوهای خواب سالم تری ایجاد کنند. تا زمانی که افراد به متخصص خواب مراجعه می کنند، معمولاً این مراحل سبک زندگی را امتحان کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha