در آستانه شکست تحمل پذیری جامعه بابت هزینه های درمانی هستیم بیمه ها تقویت شوند و خرید راهبردی به عنوان اصل و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و تسریع در حضور بخش خصوصی در مناطق کم برخوردار و استان های فاقد امکانات ولو با تعیین ضرب الاجل صدور مجوز و سپردن آن به وزارت صمت جدی گرفته شود سرگردانی بیماران استان های دیگر در کلانشهرها زیبنده نظام سلامت ما نیست.

در آستانه شکست تحمل پذیری جامعه بابت هزینه های درمانی هستیم

به گزارش سلامت نیوز، مهدی اسفندیار- دانشجوی کارشناشی ارشد خط مشی و سیاست گذاری عمومی در یادداشتی برای سلامت نیوز، نوشت: گزارش امروز سلامت نیوز برق از سرم پراند؛ گزارشی در مورد فروش اعضای بدن؛ تراژدی بزرگ تری پشت این تراژدی که عده ای از سر فقر عضو می فروشند است که اگر فقرا نیازمند عضو بشوند چه باید کرد؟! با وجود اینکه ایران یکی از اخلاقی ترین سیستم اهدای عضو دنیا را دارد اما فقر می تواند تمام سیستم ها را در هم بشکند خصوصا وقتی بحث حیات انسان در میان باشد.؛ هنوز از شوک گزارش خارج نشدم که امروز یکی از دوستانم؛ از نام دارویی پرده برداشت که برای یکی از دوستان مبتلا به سرطان پیگیری می کرد با قیمت هر ویال ۴۰ میلیون تومان که در بازار آزاد هم پیدا نمی شد؟!

بیم از آن دارم که سخت گیری در فروش اعضای بدن فقرا منجر به مسافرت به کشورهای دیگر و فروش عضو در آنجا گردد که تبعات آن غیر قابل محاسبه است.

با آنکه این روزها از رنج جسمی برخوردارم و حوصله بسیار اندکی برایم مانده اما در حد تکلیفم دست به قلم شدم و گرچه امید وافری هم به شنیدن ندارم اما به مسئولان کشور در هر رده و هر مسئولتی که هستند خاضغانه می خواهم که نکات ذیل را از این حقیر به عنوان مهمترین چالش های سال ۴۰۲ بپذیرند و به پیشنهادات بنده توجه کنند تا شاید علاج بخشی از واقعه قبل از وقوع گرفته شود.


۱_نیازمند دریافت سریع گزارش از انجمن های تخصصی در، مورد پیدایش یا گسترش بیماری های مزمن و صعب العلاج هستیم تا غافلگیر نشویم وضعیت و تعداد بیماران دیابت و قلبی و اعصاب و روان مهمترین بخش موضوع است.

۲_آثار کاهش مراجعات مردم به پزشک و نقص در سیستم دریافت دارو در سال آینده بررسی شود پیش بینی می شود که بیماری های زمینه ای گسترش یابد.

۳_ زنجیره توزیع داروهای حیاتی بیماران صعب العلاج بازنگری شود وضعیت مالی مردم به گونه ای نیست که در دام دلالان دارو و تجهیزات پزشکی گرفتار شوند.

۴_سطح یک خدمات جدی گرفته شود پزشک عمومی دریچه مراقبت های بهداشتی است این بخش را دریابید.

۵_شکاف تعرفه بخش دولتی با بخش خصوصی در جز حرفه ای(بدون ملاحظه زیرمیزی در بخش خصوصی) بسیار زیاد شده است لذا بخش دولتی جذابیت خود را از دست داده و پدیده هایی چون مهاجرت شکل گرفته است.

۶_دستیاران پزشکی را دریابید بار اصلی درمان بر دوش انان است اگر ترمیم جدی در حقوق انها در سطح حداقلی فقر یعنی سال اینده حدود ۲۵ میلیون صورت نگیرد و با توجه به خالی ماندن کرسی های دستیاری در رشته های پایه نظیر جراحی عمومی و اطفال و طب اورژانش قطعا برای سال اینده دشواری های زیادی خواهیم داشت که انصراف از تحصیل یا افزایش کرسی های خالی پیامد حتمی ادامه روال کنونی خواهد بود این موضوعی بسیار حیاتی است.

۷_ تامین منابع برای دارویار از محلی مطمئن تر و پایدارتر صورت گیرد وضعیت کنونی نارضایتی فراگیر را موجب خواهد شد.

۸_ در آستانه شکست تحمل پذیری جامعه بابت هزینه های درمانی هستیم بیمه ها تقویت شوند و خرید راهبردی به عنوان اصل و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و تسریع در حضور بخش خصوصی در مناطق کم برخوردار و استان های فاقد امکانات ولو با تعیین ضرب الاجل صدور مجوز و سپردن آن به وزارت صمت جدی گرفته شود سرگردانی بیماران استان های دیگر در کلانشهرها زیبنده نظام سلامت ما نیست.

۹_مدل سازی و مانور بحران احتمالی شبیه کووید را در بخش پدافند غیرعامل جدی بگیرید.

۱٠_ فکری به حال اصلاح ساختار ناهمگون و غیر هماهنگ و متعارض وزارت بهداشتی بکنید که ناتوانی آن در پیشبرد اهداف برنامه های توسعه و سیاست های کلان اثبات شده است.

۱۱_ از تحمیل مسئولیت ها و وظایف خیالی بر سیستم بیمه ای بپرهیزید وضعیت آنها با توجه به معیشت بازنشستگان به گونه ای نیست که آنها را منبع لایتناهی تصور کنید تحمیل هزینه بر آنها بدون تامین منابع مساوی با ناآرام شدن خیابانهاست.

بودجه را با تعدیل ردیف ها با هدف امنیت واقعی و نجات فرو رفتگان در فقر ببندید نه با اعداد خیالی؛ خصوصا در بخش سلامت و رفاه اجتماعی این مهم بسیار برجسته و ارتباط تنگاتنگی با امنیت و سایر حوزه ها دارد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha