شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 349021

 یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: دم کرده بارهنگ کبیر در درمان عفونت‌های دستگاه تنفس مؤثر است.

«بارهنگ کبیر» گیاهی برای بهبود تنفس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مژده زارعی در رابطه با گیاه بارهنگ کبیر، اظهار کرد: این گیاه برای عفونت مثانه، برونشیت، سرماخوردگی وهموروئید تحریک شده یا خونریزی هموروئید استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: این گیاه برای التیام زخم‌ها نیز استفاده می‌شود، قرار دادن برگ‌های تازه این گیاه بر روی زخم‌های دیر التیام، باعث بهبود آنان می‌شود، اگر برگ تازه بارهنگ به مدت چند ساعت در آب جوشیده قرار بگیرد، سپس قطعات آن بر روی زخم‌های باز قرار گیرد، نه تنها زخم‌ها را از خطر آلودگی حفظ می‌کند، بلکه باعث سرعت بهبود می‌شود و جوشانده ریشه گیاه همراه با عسل، اگر به صورت غرغره مصرف شود، ورم حلق را از بین می‌برد.

زارعی بیان کرد: جوشانده‌ مقداری‌ برگ‌ بارهنگ‌ به مدت‌ پنج دقیقه در شیر پس‌ از صاف‌ کردن‌ و سرد شدن‌ به‌ پوست‌ صورت‌ مالیده‌ می‌شود، که‌ باعث‌ نرم‌ و شاداب‌ شدن‌ پوست‌ و جلوگیری از بروز ناراحتی‌های‌ ناشی‌ از گرما و اشعه‌ خورشید می‌شود.

این کارشناس گیاهان دارویی ادامه داد: در بیماری‌های سینه، استفاده از شیره گیاه بارهنگ کبیر توصیه شده است.

وی با اشاره به این‌که دم کرده بارهنگ کبیر در درمان عفونت‌های دستگاه تنفس مؤثر است، افزود: ترشحات مجاری برونش‌ها را از بین می‌برد و به جهت دارا بودن مقدار زیادی سیلیس مخاط جهاز هاضمه را تقویت و آرام می‌کند و جراحات را با آن پانسمان می‌کنند.

زارعی ادامه داد: نوشیدن جوشانده و شربت بارهنگ هر روز سه فنجان برای درمان درد، سوزش و ترش کردن معده مفید است.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این‌که عصاره آبی در حالت سرد و عصاره مایع آن و همچنین آب برگ بارهنگ، اثرات توقف باکتری ‌ها و باکتری کشی را داراست، عنوان کرد: دم کرده و جوشانده برگ، فاقد اثر است، چرا که در اثر گرما د- گلوکزیداز آن شکسته شده و از عمل فعال شدن اجسام بعدی، جلوگیری می‌کند.

وی افزود: دانه بارهنگ در درمان یبوست کاربرد دارد و به‌عنوان داروی ضد التهاب دستگاه گوارش مصرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha