یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه زیرساخت‌های شهر تهران برای مقابله با بحران آماده نیست، گفت: برای رصد وضعیت فرونشست و حل مشکلات ناشی از آن قرار است یک لایحه‌ای توسط کمیسیون عمران شورای شهر تدوین و به شورای عالی استان‌ها ارسال و از آنجا به مجلس فرستاده شود تا در آنجا تصویب شود.

تدوین لایحه‌ای برای رصد و مقابله با فرونشست/ زیرساخت‌های تهران برای مقابله با بحران آماده نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شهر تهران در حال حاضر چه میزان آمادگی در برابر حوادث و بحران‌ها را دارد، گفت: در کل اداره پایتخت نیازمند یک عزم ملی است. در شرایط عادی یعنی همین الان که ما در حال اداره شهر هستیم اگر در حوزه حمل و نقل حمایت ملی وجود نداشته باشد وضعیت بدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر چنانچه در تهران بحرانی ایجاد شود، مدیریت آن توسط شهرداری سخت است، البته منظور فقط این دوره مدیریت شهری نیست بلکه در دوره‌های گذشته هم این چنین بوده و مدیریت شهری در هر دوره‌ای اگر بحرانی در شهر ایجاد شود با مشکل مواجه می‌شود. از همین رو گفته‌اند که مدیریت بحران شهر تهران با وزیر کشور باشد، چراکه شخصیت ملی است و می‌تواند همه امکانات کشور را برای نجات شهر تهران در شرایط بحران بسیج کند.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: به اعتقاد من متاسفانه زیرساخت‌های شهر تهران به هیچ عنوان برای بحرانی مانند زلزله با ریشتر بالا که منجر به فاجعه‌ای در تهران شود، در هیچ زمینه‌ای اصلا آماده نیست. ما متاسفانه در این زمینه مشکل داریم و باید برای آن فکر اساسی شود.

امانی خاطرنشان کرد: مدیران مدیریت بحران شهر تهران در دوره‌های مختلف اقداماتی را در سازمان بحران شهر تهران انجام می‌دهند اما این کارها زیربنایی نیست. ۱۶ راهبرد در برنامه سوم شهر تهران به درستی تعریف شده بود که در این ۱۶ راهبرد شهرداری تهران به کمک سایر سازمان‌هایی که در این زمینه نقش دارند باید اقداماتی را انجام می‌داد که از یک مرحله‌ای به مرحله بالاتر برسد. اما وقتی از کل این برنامه صرفا ۲۳ درصد انجام شده است ما چگونه می‌توانیم توقع داشته باشیم که بخش مدیریت بحران و این ۱۶ راهبرد انجام شده باشد.

وی درباره سوله‌های مدیریت بحران و عدم نگهداری مواد مصرفی اولیه برای استفاده از شرایط بحران گفت: ستاد بحران متشکل از شهرداری و همه سازمان‌هایی است که در مدیریت بحران شهر تهران مسئولیت دارند به ویژه آب و برق و شرکت‌های زیرساختی تا برای رفع مشکلات ناشی از بحران برنامه ریزی کنند و پیش بینی لازم را داشته باشند.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در زمانی هم که سوله‌های بحران راه اندازی شد فلسفه وجود آن برای این بود که ما در این سوله‌ها نیازهای اولیه مردم را برای لحظه وقوع بحران پیش بینی کنیم تا حداقل یک هفته کفاف دهد. تا بعد استان‌های معین بتوانند اقدامات خود را برای کمک‌رسانی به مردم تهران انجام دهند. در حال حاضر رییس مدیریت بحران شهر تهران در شورای شهر در پاسخ به تذکرم درباره سوله‌ها گفت که آن‌ها مسئول نگهداری اقلام مصرفی نیستند در حالی که یکی از فلسفه‌های تشکیل سوله‌های مدیریت بحران نگهداری اقلام مصرفی و ضروری است که مردم بلافاصله بعد از وقوع حادثه به آن نیاز دارند. لذا این رویکرد در مدیریت شهری باید تغییر کند.

امانی در پاسخ به این سوال که فرونشست نیز یکی از موضوعاتی است که در چند سال آینده برای استان تهران بحران‌های جدی ایجاد خواهد کرد آیا مدیریت شهری در این زمینه ورود خواهد کرد و از سایر دستگاه‌ها نیز برای رفع مشکلات ناشی از این فرونشست کمک خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: کمیسیون حمل و نقل و عمران شهر تهران در این زمینه فعال شده است و لایحه‌ای را آماده می‌کند تا به مجلس بفرستد. یعنی باز هم در این جا بحث ملی است و موضوعی نیست که مدیریت شهر تهران به تنهایی بتواند آن را رفع کند.

وی ادامه داد: برای رصد وضعیت فرونشست و حل مشکلات ناشی از آن قرار است یک لایحه‌ای توسط کمیسیون عمران شورای شهر تدوین و به شورای عالی استان‌ها ارسال و از آنجا به مجلس فرستاده شود تا در آنجا تصویب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha