شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 349692

درحالی که از ورود موج هشتم کرونا به کشور خبر می رسد، همچنان بهترین راه پیشگیری واکسیناسیون و زدن ماسک است.

موج هشتم کرونا در راه است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، فرانسه 60 درصد، آمریکا 35 درصد ،دکتر محمد وجگانی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت بروز کرونا گفت: «اکنون صحبت‌هایی درباره سویه جدید کرونا مطرح است که مقداری فرانسه و آمریکا را درگیر کرده است. این صحبت‌ها در باره سویه‌های XBB و BQ1 مطرح است، به شکلی که در فرانسه ۶۰ درصد و در آمریکا حدود ۳۵ درصد مبتلایان جدید به سویه BQ1 کرونا مبتلا می‌شوند.»


زیرسویه جدید امیکرون


وجگانی گفت:«BQ1 هم درست مانند سویه BA5 از زیرسویه‌های فرعی امیکرون است که سبب می‌شود بر اساس نظر کارشناسان این سویه هم بیماری‌زایی در حد امیکرون داشته باشد؛ هرچند که فراگیری بالایی دارد و این موضوع سبب می‌شود احتمالا در روزهای آینده با افزایش موارد ابتلا مواجه شویم.»


علایم خفیف وکشندگی پایین


این ایمونولوژیست ادامه داد: کسانی که قبلا به امیکرون مبتلا شده‌اند ایمنی نسبتا مناسبی در برابر BQ1 و XBB دارند و در صورت ابتلا به این سویه‌ها هم علایم خفیف‌تری را تجربه خواهند کرد. او تاکید کرد: به طور کلی ابتلا به سویه‌های جدید BQ1 و XBB علایم خفیفی دارد و کشندگی بالایی هم ندارد.


پیش‌بینی‌ها از موج هشتم


وجگانی درباره پیش‌بینی‌ها از احتمال بروز موج هشتم کرونا در کشور،گفت: «دو پیش‌بینی و سناریو وجود دارد؛ اول آن که موج هشتم ظرف ماه‌های آینده رخ می‌دهد و دوم این که با توجه به جهش‌های بیماری، واکسیناسیون و ایجاد ایمنی در جامعه، دیگر موجی از بیماری را شاهد نباشیم. در ایران هنوز آمار مبتلایان به کرونا پایین است، بنابراین به نظر می‌رسد در ایران به لطف خداوند هنوز مشکل خاصی نداریم اما، احتیاط هرگز نباید فراموش شود.»

اهمیت دوز یادآور و ماسک


بر اساس آخرین تحقیقات به نظر می‌رسد همان واکسن‌های قدیمی کرونا (واکسن‌هایی بر پایه ویروس ووهان، دلتا و...) هنوز می‌تواند ایمنی‌زایی مناسبی ایجاد کند بنابراین همچنان تزریق واکسن‌های در دسترس توصیه می شود. استفاده از ماسک در اماکن پر ازدحام هنوز هم راهکار مهمی برای پیشگیری از بروز کرونا و آنفلوآنزاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha